אלה קרנות הנאמנות המצטיינות של חודש אפריל

עפ"י אחד המנהלים בשוק קרנות הנאמנות, "המשקיעים בקרנות נהנו בחודש שעבר מתשואה ממוצעת של 1.1% - ו-2.2% מתחילת השנה"

חודש אפריל המשיך את המגמה החיובית שנרשמת מתחילת 2017 בשוק קרנות הנאמנות - חודש רביעי ברציפות של יצירות - וזאת בהובלת הקרנות המסורתיות, המאופיינות בניהול אקטיבי, ולמרות מיעוט ימי המסחר עקב חג הפסח.

ואולם, יתרה מזאת, "הסנטימנט החיובי בשוקי המניות בארץ ובחו"ל ורווחי ההון שנרשמו באג"ח, הפכו את חודש אפריל לחיובי ביותר גם מבחינת תשואות, כאשר כל אפיקי ההשקעה הניבו תשואות ממוצעות חיוביות", אומר גורם מאחד הגופים המנהלים בשוק קרנות הנאמנות. לדבריו, "כפועל יוצא מהתשואות החיוביות גם באפיקים הסולידיים, קצב הפדיונות בהשקעות הסולידיות - אג"ח מדינה, שקליות, אג"ח חו"ל וכספיות - האט באופן משמעותי".

נכון לסוף אפריל נוהלו בקרנות הנאמנות נכסים בשווי כולל של כ-222.9 מיליארד שקל - גידול של כ-8.8 מיליארד שקל, או 4.1%, ביחס לסוף 2016, ועלייה צנועה יותר, של כ-3.6 מיליארד שקל, או 1.6%, ביחס לסך הנכסים שנוהלו בקרנות אלה בסוף הרבעון הראשון השנה. "הודות למגמה חיובית זו, הן של יצירות וגיוסים והן של תשואות חיוביות", מדגיש אותו גורם בשוק, "סך נכסי תעשיית הקרנות הגיע לרמתו הגבוהה מאז דצמבר 2015".

גיוס חודשי של 2.4 מיליארד שקל

כיצד נראית מפת הגיוסים של אפריל ושל ארבעת החודשים הראשונים ב-2017? בסיכום חודשי גייס שוק קרנות הנאמנות סכום נאה בהיקף מצרפי של כ-2.4 מיליארד שקל - "רובם ככולם בקרנות המסורתיות", על פי הגורם בשוק הקרנות - בעוד שגיוסי הקרנות המחקות הסתכמו בכ-140 מיליון שקל, שהתקזזו במידה רבה עם פדיונות של כ-130 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

אגב, ביחס לקרנות המחקות והקרנות הכספיות נציין שני דברים: ראשית, בקרנות המחקות מדובר בגיוסים חודשיים לראשונה לאחר שבעה חודשים רצופים של פדיונות, וזאת "בעיקר כתוצאה מירידה בקצב הפדיונות בקרנות מחקות מדדי מדינה"; ושנית, בקרנות הכספיות נמשכת ההאטה בפדיונות, "בין היתר, בעקבות הצטמצמות מלאי הנכסים, העומד נכון לסוף אפריל על קצת פחות מ-17 מיליארד שקל", אומר אותו גורם.

כך, בסיכום ארבעת החודשים הראשונים של 2017 עולה כי שוק קרנות הנאמנות גייס סכום כולל של יותר מ-5 מיליארד שקל, כשהקרנות המסורתיות - שמאופיינות בניהול אקטיבי, בניגוד לקרנות המחקות ובניגוד לתעודות הסל - גייסו כ-8 מיליארד שקל.

קרנות אג"ח כללי ממשיכות לבלוט

כיצד נחלקו הגיוסים בקרנות המסורתיות? לדברי אותו גורם בשוק, "האפיק הבולט בגיוסים, באופן חד-משמעי, היה גם באפריל קרנות אג"ח כללי, עם גיוס נטו של כ-1.8 מיליארד שקל, בדומה לקצב הגיוסים החודשי הממוצע מתחילת שנה". הוא הוסיף כי "צד הפדיונות נרגע באפריל, כשהאפיקים הפודים מתחילת השנה - קרנות אג"ח מדינה, אג"ח שקליות ואג"ח חו"ל - המשיכו לבלוט, אבל בקצבים נמוכים משמעותית".

נוסף על כך, הוא פירט כי בסך הכל פדו שלושת האפיקים האלה כ-460 מיליון שקל בחודש שעבר, לעומת קצב חודשי של כ-1.9 מיליארד שקל בחודשים ינואר-מארס (ירידה של 75%).

לדבריו, "במהלך אפריל הניבו כל האפיקים תשואות ממוצעות חיוביות, ובסיכום כולל המשקיעים בקרנות נהנו בחודש שעבר מתשואה ממוצעת חיובית של 1.1%" - כך ש"מתחילת השנה התשואה הממוצעת למשקיעים בקרנות הנאמנות היא בשיעור של 2.2%".

מורן צביק מבית ההשקעות מיטב דש הוסיף כי "קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית, כמו קרנות 10/90 ו-20/80, ממשיכות להיות פופולריות מאוד בקרב המשקיעים. הן רשמו גם באפריל גיוס מרשים של יותר מ-1.6 מיליארד שקל", כש"מתחילת השנה קרנות אג"ח כללי גייסו סכום עצום, הנאמד ב-8.1 מיליארד שקל - מה שמקנה להן את המקום הראשון בגיוסים, ובהפרש ניכר מהקבוצה השנייה - זו של הקרנות המנייתיות".

מור וילין לפידות מובילים בגיוסים

ומה קורה ברמת החברות המנהלות? מצד אחד ניצבים המצטיינים: מור בית השקעות, עם גיוסים של יותר מ-2.46 מיליארד שקל מתחילת השנה, וילין לפידות, עם גיוסים של כ-2.36 מיליארד שקל באותה תקופה. אחריהם, עדיין הרבה מעל לכלל השוק - אנליסט ואיילים, עם גיוסים מצטברים מתחילת השנה של כ-1.7 מיליארד שקל וכ-1.1 מיליארד שקל, בהתאמה.

עוד נציין את מגדל שוקי הון, שבולט לחיוב מבין בתי ההשקעות הגדולים, עם נתח שוק דו-ספרתי - וכאלה יש ארבעה, כשהראל פיא ואקסלנס, למשל, נמצאים כבר עמוק בתוך טריטוריות חד-ספרתיות נמוכות בהרבה מכפי שהיו בעבר הלא רחוק. עוד נציין לחיוב את בתי ההשקעות רוטשילד, סיגמא ופורסט (שרק לאחרונה עזבו את שירותי ההוסטינג והפכו לעצמאים).

מנגד, בצד השלילי של השוק, נמצאים כמה גופים, ובהם אלטשולר שחם, שצמחו באחרונה במונחי נכסים מנוהלים, לאחר שמיזגו לתוכם את מרבית הקרנות של מנורה מבטחים פיננסים, וירדו לנתח שוק חד-ספרתי של פחות מ-10%; וכן אקסלנס והראל פיא - אשר נמצאים בתקופה בעייתית מאוד, עם פדיונות של הרבה מעל מיליארד שקל כל אחד. לצדם, גם בית ההשקעות אלומות נמצא בתקופה קשה, כשמתחילת השנה הוא פודה כמעט מיליארד שקל, וכבר מנהל נכסים בהיקף של 5.5 מיליארד שקל "בלבד" (ולמעשה, פחות מכך), לאחר שבעבר ניהל יותר מ-9.8 מיליארד שקל (באפריל 2015). עוד גוף שבולט לרעה בפדיונות הוא בית ההשקעות פסגות.

תעודות הסל פדו 330 מיליון שקל

בניגוד למגמה החיובית בקרנות הנאמנות, ובעיקר בקרנות האקטיביות שאינן עוקבות אחר מדדים, איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר הודיע כי "באפריל 2017 נפדו כ-330 מיליון שקל משוק תעודות הסל", כך ש"מתחילת השנה נפדו כ-4.6 מיליארד שקל מהענף, מתוכם כ-3.3 מיליארד שקל מתעודות סל על מדדי מניות בארץ". זאת, שוב, כתמונת מראה למה שקורה בשוק קרנות הנאמנות.

כך או כך, בסוף אפריל נוהלו בתעודות הסל נכסים בשווי מצרפי של כ-93.3 מיליארד שקל, כפי שמפרט רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר. מדובר בעלייה מסוימת ביחס לשווי של כ-92.4 מיליארד שקל שנרשם בסוף מארס, אבל הגידול הזה קרה הודות לעליות השערים בבורסות רבות בעולם, כולל הבורסה בתל-אביב.

נכון לסוף אפריל, תכלית של בית ההשקעות מיטב דש מחזיקה ב-29.4% משוק תעודות הסל, ואחריה קסם של בית ההשקעות אקסלנס, שמחזיקה ב-28.7% מהשוק, פסגות סל, שמחזיקה בנתח שוק של כ-27.6%, והראל סל - השחקנית הקטנה בשוק זה - שגדלה לנתח שוק של כ-14.3%, לעומת פחות מ-13.9% בתחילת 2017.

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות באפריל
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות באפריל

שוק תעודות הסל באפריל
 שוק תעודות הסל באפריל