הסתערות: ביקושים של 2.2 מיליארד שקל לאג"ח ישראמקו

שותפות החיפושים תגייס כ-1.6 מיליארד שקל כדי להגדיל משמעותית את חלוקת הדיבידנדים, הצפויה לעמוד על כ-4.5 מיליארד שקל בשנים 2017-2019

חיים צוף / צילום: רוני שיצר
חיים צוף / צילום: רוני שיצר

שותפות חיפושי הנפט והגז ישראמקו  זכתה אמש (ג') לביקושים של כ-2.2 מיליארד שקל בשלב המוסדי של הנפקת האג"ח הדולריות שלה, בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל (כ-450 מיליון דולר). האג"ח זכתה לקראת ההנפקה לדירוג AA מחברת S&P מעלות.

הריבית המקסימלית במכרז עמדה על 4%, אולם עקב הביקוש הגבוה נקבעה הריבית השנתית שיקבלו רוכשי האג"ח (סדרה א') על 3.5%. מח"מ האג"ח יעמוד על כ-4.7 שנים. בכוונת השותפות לגייס כ-1.5 מיליארד שקל מהגופים המוסדיים ואת היתרה מהציבור, בימים הקרובים.

ישראמקו, שבשליטת חיים צוף וקובי מימון, מחזיקה ב-28.7% מהזכויות במאגר הגז "תמר". לפני כחודש הודיעה השותפות כי בכוונתה לגייס את האג"ח במטרה להעלות במידה משמעותית את היקף הדיבידנדים שהיא מתכננת לחלק למחזיקי יחידות ההשתתפות שלה בשנים הקרובות. בכוונת ישראמקו לחלק למשקיעים דיבידנד בגובה מלוא הרווחים שצברה עד סוף 2016, כ-427 מיליון דולר (כ-1.5 מיליארד שקל), וכן "להמשך השקעות בנכסי הנפט של השותפות".

גם אחרי הגיוס: יחסי מינוף טובים

נוסף על כך, הודיעה ישראמקו כי תפעל לחלק למשקיעים את מלוא רווחיה בשנתיים הבאות, חלוקה שתתבצע פעמיים בשנה. רווחי השותפות בשנתיים הקרובות נאמדים בכ-3 מיליארד שקל במצטבר, כך שבסך הכול צפויים מחזיקי יחידות ההשתתפות של ישראמקו ליהנות מהזרמת מזומנים בהיקף כולל של מעל 4.5 מיליארד שקל בשנים 2017 עד 2019. ב-

S&P מעלות מציינים כי "נכון להיום נהנית ישראמקו מהמעמד המונופוליסטי של מאגר תמר כספק הגז הטבעי העיקרי של מדינת ישראל. מעמד זה צפוי להתערער לקראת 2020 עם כניסתו הצפויה של מאגר לוויתן לפעילות. עם זאת, עד אותו מועד צפויה ישראמקו לפרוע חלק ניכר מהחוב המובטח שלה, כך ששיעורי המינוף שלה צפויים לרדת בהשוואה לשיעור המינוף הנוכחי".

עוד ציינו כלכלני מעלות כי גם לאחר הגיוס וחלוקת הרווחים צפויה ישראמקו להציג יחסי מינוף טובים: "מדיניות השותפות הינה להחזיק בכל רגע מזומנים פנויים בהיקף של שישה חודשי תשלום קרן וריבית. כמו כן, תחת תרחיש הבסיס שלנו, ישראמקו צפויה להמשיך להציג ביצועים תפעוליים דומים לאלו של 2016 גם בשנים הקרובות".

בתחילת 2017 חילקה ישראמקו דיבידנד בהיקף של כ-70 מיליון דולר. זאת לאחר חלוקת 60 מיליון דולר ביוני אשתקד, וכ-135 מיליון דולר במהלך 2015. לפיכך צפוי המהלך הנוכחי לשלש את היקפי חלוקת המזומנים של השותפות בשלוש השנים הקרובות, בהשוואה לשנתיים האחרונות. את השותפות מנהל ערן סער והיו"ר שלה הוא חיים צוף. בשנה האחרונה רשמה יחידת ההשתתפות של ישראמקו עלייה של 14% ושוויה של השותפות בבורסה הגיע לכ-9 מיליארד שקל.

השותפות ישראמקו נמצאת, בשרשור, בשליטת חברת אקויטל, המחזיקה, ישירות ובשרשור, בכ-30% מיה"ש ישראמקו. אקויטל שולטת בחברת ההחזקות יואל, שפועלת באמצעות שתי חברות ציבוריות - זרוע הנדל"ן המניב איירפורט סיטי (שבבעלותה חברת הנכסים המניבים נצבא) וזרוע חיפושי הנפט והגז נפטא. זו האחרונה מחזיקה בשלוש שותפויות חיפושים ציבוריות - ישראמקו, חנ"ל ונפטא חיפושים. שתי האחרונות אמורות להשלים בקרוב את מיזוגן אל תוך ישראמקו בעסקאות של החלפת יחידות השתתפות.

ישראמקו, הנהנית מתזרימי המזומנים העצומים שמניב לה מאגר תמר, דיווחה בשנת 2016 על רווח נקי של 303 מיליון דולר, עלייה של 14% לעומת 2015. בקופתה היו בסוף השנה מזומנים בהיקף של 79 מיליון דולר, וההתחייבויות השוטפות שלה עמדו על 237 מיליון דולר (912 מיליון שקל) בלבד.

הדיבידנדים
 הדיבידנדים