הנקראות ביותר

מהו מודל ניהול אפקטיבי במציאות המשתנה של ימינו?

בעידן של חדשנות משבשת, בה בינה מלאכותית מחליפה תפקודים אנושיים, ישנן הזדמנויות יוצאות דופן ואתגרים מורכבים שמחייבים לאמץ תפיסת ניהול חדשה ■ מהם אופני הפעולה שיכולים לסייע למנהלים במאה ה-21 להגיב בזריזות ובאופן אפקטיבי לשינוי תמידי?

ניהול אפקטיבי במציאות משבשת/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניהול אפקטיבי במציאות משבשת/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף Duality

האויב הגדול ביותר של ארגונים במאה ה-21 הוא אי-רלבנטיות, טוען ג’ף בזוס מנכ”ל אמזון, הקמעונאית המקוונת הגדולה בעולם והחברה החמישית בגודלה בעולם לפי שווי שוק.

אנו חיים במציאות משבשת. בינה מלאכותית ורובוטים מחליפים במהירות תפקודים אנושיים. רשתות מתפתחות בעוד ועוד תחומים כמו תחבורה ופיננסים, העולם מתקדם לכיוון האינטרנט של הדברים (IoT) - המרחב הרשתי בו מכונות, חפצים ואנשים יהיו כולם מקושרים זה לזה בתלות הדדית שמתעצמת. במקביל להזדמנויות חסרות תקדים, מתהווים בעידן הדיגיטל והרשתות אתגרים חדשים. כך לדוגמה, מהפיכת הפינטק, ממציאה מחדש את עולם השירותים הפיננסיים, ובמקביל מערערת תעשייה שקיימת למעלה ממאה שנה, מאתגרת מבנים ארגוניים מסורתיים, מייתרת משרות ומעלה את רמת סיכוני הסייבר.
ההשתנות המהפכנית של העולם מאיצה את ההכרח לשנות גם את תפיסת הניהול לכזו הרלבנטית לעולם רשתי ודיגיטלי.

מודל הניהול הדואלי, Bimodal Management, מציע שני אופני פעולה, מנוגדים לכאורה, “תכנון” ו“תמרון”:

“התכנון” - משמעו הגדרת יעדים, ניתוח, תכנון, ניהול סיכונים, שליטה ובקרה.

“התמרון” - משמעו זיהוי, ראייה מערכתית, תודעת רשת, הכלת עמימות, יצירתיות, תעוזה, זמישות (Agility - שילוב של זריזות וגמישות).

שילוב שני אופני הפעולה אלה הוא חיוני בגישה זו, כדי להגיב בגמישות ובזריזות להזדמנויות ולסיכונים המתהווים תדיר בסביבה דינמית, מבלי לאבד מיקוד אסטרטגי. ניתן להדגים את עקרונות המודל באמצעות האסטרטגיה העסקית של חברת אמזון: בזכות אסטרטגיית “תכנון” מוקפדת של עסק הליבה, קמעונות מקוונת - התמקדה אמזון מאז הקמתה ב-1996, בצמיחה והתרחבות בהכנסות, חדרה לשוק אחרי שוק (מספרים דיגיטליים ועד מוצרי צריכה) והרחיבה תחומי מומחיותה גם לניהול מרכזים לוגיסטיים ושינוע סחורות, מה שאפשר לחברה להפוך לקמעונאית המקוונת הגדולה בעולם.

במקביל לאסטרטגיית “התכנון”, חרתה אמזון על דגלה את חזון
“Day 1”, המבטיח לשמר את רוח הסטארטאפ והגמישות של ענקית השוק. זיהוי מהיר של הזדמנויות, תעוזה, תרבות של ניסוי ונכונות לטעות, איפשרו לחברה להיכנס לפני כעשור לשוק חדש, שירותי ענן. השרות נולד כיוזמה נקודתית של אחד המנהלים. חטיבת הענן של אמזון - AWS - הפכה במהירות לחטיבה הצומחת והרווחית ביותר של החברה.

התפיסה הדואלית מכירה באיכות התמרון כגורם מכריע לחוסנו של הארגון בשינוי ודוגלת בפיתוח “אסטרטגיה של תמרון” במקביל להשקעה בתכנון.

מיכל זיגלמן / צילום: אפרת קופר

“תמרון” כאסטרטגיה - פרדוקס?

בבחינת התנהלותן לאורך זמן של חברות מובילות שוק, ניתן לזהות שגמישותן אינה אקראית, אלא מייצגת תפיסה ניהולית מעוגנת היטב. שלושה מאפיינים בולטים בהתנהלותן, אלו הם גם שלושת היסודות בבסיס המודל הבסיסי של הגישה הדואלית - 3R Spiral, שמטרתו לפתח אג’יליות ארגונית:

Recognize - זיהוי עקבי ובזמן אמת של שינויים ומגמות בזירה העסקית ובסביבותיה. לדוגמה, אמזון אינה מחמיצה את ההזדמנות להיות חלק ממהפכת התחבורה העתידית. למרות שתחבורה אינו תחום ליבה של החברה, היא בוחנת כיום טכנולוגיות נהיגה אוטונומיות שיסייעו לה לייעל ולהרחיב את פעילות השילוח שלה.

Resonate - “תהודה עסקית”, היכולת “לתפוס את הגל” ולחבור למגמות גלובליות שהן בלתי נמנעות. “להתנגד למגמות אלו זה כמו להתנגד לעתיד” טוען ג’ף בזוס. חברת נוקיה, חלוצת התקשורת הסלולרית, לדוגמה, כשלה ביישום עיקרון זה. שמרנות, חוסר יכולת לחדש ולחשוב אחרת וכישלון מתמשך להסתגל למגמות השוק גרמו לחברה, המובילה עד 2007, לאבד את מובילותה בשוק הטלפונים הסלולריים. היתרון בשוק תחרותי שמור למי שפועל עם מגמות השוק, לא נגדן.

Bias for action" - Respond Relevantly" הוא אחד מ-14 עקרונות המנהיגות של אמזון. בסביבה נזילה מהירות היא פקטור מהותי. בחירה מושכלת של התגובה, לקיחת סיכונים, קבלת החלטות מהירה בתנאי עמימות ותנועה מתמדת, כל אלו הן מיומנויות חיוניות למנהלים בחברה השואפת לשמור על יציבותה בזירה דינמית ובלתי צפויה.

מודל 3R Spiral מיישם את שלושת העקרונות הללו כתהליך ספירלי ועקבי, כדי לשמר יתרון מתמשך לארגון בשוק אגרסיבי.

“שיבוש הינו הזדמנות הרבה לפני שהוא הופך לאיום”, טוען פרופ’ קלייטון כריסטנסן, מומחה עולמי לחדשנות משבשת מבית הספר למנהל עסקים בהרווארד. זירת העסקים העכשווית אינה חדלה להתחדש, לשבש ולהפתיע. מנהלים וארגונים שישכילו לשכלל את “התמרון” לרמת אסטרטגיה, במקביל ל“תכנון”, יחזקו את חוסנם וסיכוייהם לשגשג בשיבוש.

*** הכותבת היא יועצת לניהול וקבלת החלטות בתנאי מורכבות ופיזיקאית.

הכתבה התפרסמה במגזין חדשנות של המחלקה המסחרית של גלובס.

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
לכתבה הקודמתמהו האתגר הניצב בפני מערכת הבריאות?