בת זוגו של עובד תע"א: עצרנו טיפול כימותרפי בגלל איומים עליו

איילה בסיל, בת זוג של עובד התעשייה האווירית גיורא בסיל, טוענת כי בעלה אוים ע"י אחד החשודים המרכזיים בפרשה, חבר ועד תע"א אלי כהן, המקורב לשר חיים כץ ■ "בעלי נדרש ע"י אנשי הוועד להגיע להצביע בבחירות, למרות שהתלווה אליי לטיפול כימותרפי"

התעשייה האווירית / צילום: יעקב סער - לע"מ
התעשייה האווירית / צילום: יעקב סער - לע"מ

פרשת השחיתות לכאורה בתעשייה האווירית טרם התגבשה לכדי כתב אישום, אך הראיות בפרשה ממשיכות לקרום עור וגידים: היום (ה') נשמעה בבית המשפט המחוזי בלוד העדות המוקדמת של איילה בסיל, בת זוג של עובד התעשייה האווירית גיורא בסיל, הטוענת כי בעלה אוים על-ידי אחד החשודים המרכזיים בפרשה, חבר ועד תע"א אלי כהן, המקורב לשר חיים כץ

במארס השנה נעצרו 13 חשודים במעורבות בפרשה, שזכתה לכינוי "פרשה 630" וכוללת חשדות לשחיתות, מירמה והפרת אמונים. בין העצורים בעלי תפקידים בתע"א, חברי ועד וכן תא"ל במיל' אמל אסעד, חבר דירקטוריון התעשייה האווירית, שעל-פי החשד נטל שוחד מחברת ניהול פרויקטים לצורך קידום ענייניה.

מדובר בחקירה המעלה חשד למסכת ענפה של עבירות שחיתות, מירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, גניבה בידי עובד ציבור, מירמה והפרת אמונים. החקירה העלתה עד כה התנהלות פלילית שיטתית וחשד לשחיתות עמוקה לכאורה הנהוגה בתעשייה האווירית. הפרשה כוללת בכירים, חברי ועד, חברי דירקטוריון, מנהלים ועובדים זוטרים, מי שאמורים היו להיות שומרי הסף וכן יועצים, ספקים ונותני שירות לתעשייה האווירית.

במסגרת הפרשה נחקרו והושעו מתפקידם 6 חברי ועד החשודים במעורבות בה, ובהם היו"ר אהוד נוף וחבר הוועד יאיר כץ, בנו של יו"ר הוועד לשעבר וכיום שר העבודה והרווחה, חיים כץ.

חלק מהחשדות שנחקרים בפרשת נוגעים לסחיטה באיומים של עובדי תע"א להצביע בבחירות לוועד העובדים בעד מועמדים של הוועד ולהתפקד לליכוד ולהצביע בבחירות המקדימות במפלגה, על-מנת להבטיח את מקומו של חיים כץ ברשימת הליכוד לכנסת.

על-פי החשד, חברי הוועד איימו על עובדים שאם לא יתפקדו לליכוד ויצביעו בבחירות המקדימות או לא יצביעו למועמדים של הוועד בבחירות, קידומם ותנאי העסקתם ייפגעו. אחד מחברי הוועד החשודים הוא אלי כהן, עובד מפעל אביזרים, חבר ועד דומיננטי מאוד ומקורב לשר חיים כץ. 

העדות המוקדמת שנשמעה הבוקר היא עדות זוגתו של עובד תע"א כאמור, שעל-פי החשד אוים על-ידי כהן בפגיעה בקידומו בעבודה אם לא יגיע להצביע בבחירות לוועד העובדים בתע"א. עדותה המוקדמת נוגעת לאירוע שבו, על-פי החשד, אוים בן זוגה על-ידי כהן, בעת שהיא עברה טיפולים כימותרפיים, והיא נערכת בשלב זה בשל מצבה הרפואי. 

לטענת העדה, בעלה נדרש על-ידי אנשי הוועד להגיע להצביע בבחירות, למרות שהתלווה אליה לטיפול הכימותרפי. הבעל התחנן והסביר לאנשי הוועד שהוא חייב להישאר איתה, כי אסור לה להיות לבד בזמן ואחרי הטיפול, אך למרות זאת הופעל עליו לחץ כבד להגיע, עד שהם הפסיקו את הטיפול הכימותרפי באמצע והלכו להצביע. זאת, על-פי העדות, משום שהיה ברור לו שאם לא יציית לוועד הוא יאבד את מקום עבודתו, ואילו את הכימותרפיה אפשר היה לעשות ביום אחר.

"אני חולת סרטן מפושט. ב-9 ביוני נקבעו לי טיפולים כימותרפיים, וזה היה היום של הבחירות בתעשייה האווירית. אלי לא הסכים להעביר את השם של בעלי למפעל האם בלוד, ודרש ממנו לבוא לבחור רק בירושלים למרות שידע שיהיה לו קשה. אבל בעלי עשה את הבחירה שלו והגיע איתי לטיפולים בבית החולים", סיפרה איילה בסיל על דוכן העדים והוסיפה: "בעלי החליט לא לממש את זכות הבחירה שלו. אבל מאחר שהוא לא הגיע, איש הוועד התקשר אליו ב-12 וחצי, כשאני נמצאת במיטת הטיפולים ומחוברת למכשור הרפואי. אלי כהן התקשר לנייד של בעלי, ושמעתי אותו צווח עליו, בעלי הרגיש מאוים ואמר לו: 'מה אתה צורח עליי?'. אני משכתי את הפלאפון ואמרתי לו: 'מי אתה?'. הוא אמר לי: 'את מנהלת את התעשייה האווירית?'. אמרתי לו: 'כן, אותך ואת התעשייה האווירית'.

"אלי בתגובה החליט שאמא שלי עסקה במקצוע עתיק-יומין, ואני הבת שלה, וטרק את השיחה. נשארתי סובלת ומיוסרת, והנוכחות של בעלי במקום הזה לא הייתה לו חשובה. כנראה שהקול הייחודי של בעלי היה משנה סדרי עולם בבחירות האלה. בעלי הרגיש מאוים מאוד ואמר לי שהוא נוסע לירושלים לבחירות, מפני שהוא יודע שאלי כהן יכול לעשות הרבה דברים בהתנכלות כלפיו. בעלי אמר שעם כל הצער, הוא צריך לעזוב את המקום. בעקבות זה הצוות הרפואי הפסיק את הטיפול. הם אמרו שצריך להיות אדם מלווה לידי. בעלי נאלץ לנסוע לירושלים לממש את זכות הבחירה שלו וסיפר במפעל על המקרה. המפעל הזדעזע, וכך גם הניהול, אבל אף אחד לא יכול להגיד לו משהו בנידון".

עוד אמרה העדה לשופטת דנה מרשק-מרום: "כבוד השופטת, נשארה בתוכי צלקת. בעלי עובד במקום אסטרטגי, אין לו בעיות עבודה, הוא מגיע יום-יום, נמצא איתי כמה שצריך, המפעל מחזק את ידיו. יש לי רק בת אחת, ואין לי עזרה, יש לי אותו, וזה הכול. איפה איש הוועד שיאמר לעובד את הזכויות שלו שיש בן משפחה חולה? זה לא היה. בעלי סגן עובד מצטיין, מחזיק תעודות על מי ומה שהוא - ואלי כהן יודע עליו הכול".