דיירים בחריש תובעים 1.4 מ' ש' על ליקויי בנייה ואיחור במסירה

24 משפחות תובעות את הקבלן "דונה": "עיכוב ניכר במסירה, הדירות בנויות באופן לקוי ורשלני, חלקן אינן ראויות למגורים" ■ דונה: "חבלי לידה של עיר חדשה, נסיבות שאינן תלויות בנו"

בניינים מאוכלסים בחריש. "כבר רשמו את הילדים לבית ספר" / צילום: גיל ארבל
בניינים מאוכלסים בחריש. "כבר רשמו את הילדים לבית ספר" / צילום: גיל ארבל

הרקע: העיר החדשה חריש החלה להתאכלס. לפי נתוני הלמ"ס, בדצמבר 2015 התגוררו בה כ-1,000 תושבים בלבד, ובמהלך 2017 היא אמורה להגיע ל-25 אלף תושבים, שיגורו בכ-6,500 יחידות דיור שהולכות ונבנות על-ידי חברות בנייה שונות. חלק מהבניינים כבר מאוכלסים.

מה קרה: עם האכלוס הגיעה התביעה הראשונה. את התביעה בסך 1.4 מיליון שקל, שהוגשה לבית משפט השלום בחיפה, הגישו 24 משפחות שרכשו דירות בפרויקט "דונה בחריש" נגד חברת דונה, היזמית והמבצעת של הפרויקט, בגין איחורים במסירה וליקויי בנייה.

התובעים טוענים, באמצעות עורכי הדין אבי מורה, אביבה שוידל ואורית טובים ממשרד מורה-טובים, כי דונה הפרה את התחייבויותיה כלפיהם ומסרה את הדירות בעיכוב ניכר, כשהן בנויות באופן לקוי ורשלני באופן כה חמור, עד שחלקן אינן ראויות למגורים.

לטענתם, בהסכם שניסחה החברה צוין כי איחור של 60 יום במסירה לא ייחשב כהפרת הסכם, ועיכובים לאחר תקופה זו יזכו את הרוכשים בפיצוי מוסכם של שווי דמי שכירות של דירה דומה, מוכפלים ב-1.5 וזאת ללא קשר לשווי הדירה ובניגוד לדין. כך לדוגמה קבעה החברה כי שווי דמי השכירות של דירת 4 חדרים עומד על 600 שקל לחדר, ובסך הכל 2,400 שקל, אולם לטענת התובעים שוויה האמיתי עומד על 4,500 שקל. נקבע כי גם במקרים שבהם יתארכו הליכי חיבור הבניין או הדירה לחשמל, למים או לביוב, או אם יהיו עיכובים בקבלת אישורי הרשויות בשל גורמים שאינם בשליטת החברה, יידחה מועד המסירה ללא פיצוי.

לטענת התובעים, למרות פניותיהם סירבה החברה לפצותם תוך שהיא נסמכת על התניות שנקבעו בניגוד לדין. "התובעים אף פנו לחברה בדרישה לפצותם בגין העיכוב במסירת הדירות אולם גם פניות אלה נענו באופן בלתי ענייני ומתחמק, כאשר הנתבעת מעלה טענות מן היקב ומן הגורן בניסיון להצדיק את הפרותיה".

"הנתבעת התעלמה מהעובדה כי חלק מהתובעים העבירו את מלוא התשלום בגין הדירה, ונאלצים לשאת בתשלומי משכנתא בנוסף לדמי שכירות, כי חלק מהתובעים רשמו את ילדיהם למוסדות לימוד בחריש ועומדים אל מול שוקת שבורה, כי חלק מהתובעים נדרשים לסיים שכירויות בדירות אחרות ואינם יכולים לעשות כן ללא ידיעה בדבר מועד מסירת הדירות", טוענים התובעים, ומוסיפים כי החברה נותרת אדישה ולא סיפקה מענה ענייני לפניותיהם.

עוד הם טוענים כי במהלך תקופת הבנייה מידרה דונה את הרוכשים ולא אפשרה להם לבקר בדירותיהם ולעקוב אחר התקדמות הבנייה או לאתר ליקויים או חוסר התאמות, ובחלק מהמקרים דרשה תשלום בגין ביקור.

לאחר שנמסרו הדירות בעיכוב ניכר, טוענים התובעים כי פנו לחברה אינספור פעמים בבקשה לתיקון הליקויים, תחילה באופן עצמאי ולאחר מכן באמצעות באי כוחם. חלק מהליקויים לא תוקנו עד מועד זה.

באחד המקרים למשל, טוענים התובעים כי נמסרה להם דירה ביולי 2016, והיא הושכרה לשוכרים בספטמבר 2016. אלא שלאחר תקופה קצרה התגלו בדירה רטיבות ונזילת מים, שפגעו בדירה ובדירה תחתיה. החברה החלה בביצוע עבודות בדירה, והשוכרים עזבו את הדירה בפברואר 2017 בלי לשלם שכר דירה, ובעליה נאלצו לתבוע את השוכרים. הדירה עומדת ריקה עד היום, והם נאלצים גם לשאת בתשלומי המשכנתא, הארנונה וועד הבית.

לטענת התובעים, סך הפיצוי המגיע להם בגין ליקויי הבנייה עומד על למעלה ממיליון שקל. לטענתם, החברה התעלמה מחלק מבקשות התובעים, ואת התיקונים שכן בוצעו, ביצעה כלאחר יד ובאופן לא מקצועי. על כן הם דורשים לחייב את החברה לבצע את התיקונים מיד, ובאופן אשר יבטיח את תיקון הליקויים במלואם וימנע הישנותם, וכן דורשים 660 אלף שקל בגין עוגמת נפש.

מה הלאה: מדונה נמסר בתגובה - "חברת דונה מוסרת בכל שנה מאות דירות חדשות ומקפידה על איכות הבנייה ועל שביעות רצון הדיירים. כחלק מחבלי הלידה של העיר החדשה חריש, נוצרו נסיבות שאינן תלויות בחברה, שעיכבו את תהליך הבנייה ומסירת הדירות. החברה תלמד את כתב התביעה ותפעל בהתאם לחוזים ולהוראות החוק".