רגב: "אף אחד לא ימנע ממני לומר אמירות ערכיות ציבוריות"

עימות סוער בין שרת התרבות למשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר ■ זילבר: "להתבטאויותיה של רגב יש "אפקט מצנן על עולם התרבות" ■ רגב: "אלחם על חופש הביטוי שלי"

מירי רגב / צלם: איציק בירן
מירי רגב / צלם: איציק בירן

עימות חריף התחולל היום (א') בדיון שנערך בין בכירים במשרדי המשפטים והתרבות, בהשתתפות שרת התרבות, מירי רגב; היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט; והמשנה שלו, עו"ד דינה זילבר. שיאו של הדיון הגיע בחילופי צעקות בין רגב לזילבר. "אף אחד לא ימנע ממני לומר אמירות ערכיות ציבוריות", זעקה רגב בשלב מסוים בדיון הסוער.

הצדדים דנו בסוגיית המימון של מוסדות תרבות ובשאלת חופש המימון, ברקע קריאותיה של רגב לשלול מימון מתאטראות שמעלות הצגות שמאדירות מחבלים או פסטיבלים שנותנים במה למופעי עירום. עו"ד זילבר דרשה מרגב שתפסיק להתבטא בציבור ולשלוח מכתבים בכל הנוגע לסוגיות מימון, שכן הסמכות המשפטית בנושא אינה בידיה.

זילבר אף פנתה למנדלבליט ודרשה ממנו "למנוע ממנה להתבטא בנושא". לטענת זילבר, להתבטאויותיה של רגב יש "אפקט מצנן על עולם התרבות", שגורם לאמנים ומוסדות תרבות לצנזר את עצמם.

רגב הגיבה בזעם, ולדברי גורמים שהיו נוכחים בדיון, השתיים החלו לצעוק זו על זו. רגב אמרה כי המצב המשפטי "אמנם לא מאפשר לי לאכוף את זה, אבל אם אני מתנגדת להאדרת מחבלים, אני אגיד את זה". היא הוסיפה: "אני אלחם על חופש הביטוי שלי, ואף אחד לא ימנע ממני לומר אמירות ערכיות ציבוריות". רגב התרעמה שכשזה נוגע לשרים "פתאום אין חופש ביטוי", והצהירה: "אמשיך לומר את מה שיש לי".

שרת התרבות אינה מחזיקה בסמכות לשלול או להפחית תמיכות בשל תוכנן של יצירות, אלא הדבר מצוי בסמכות שר האוצר. זאת, ביחס לעילות המוגבלות שקבועות בחוק יסודות התקציב ובהתאם לנוהל שקיים במשרד האוצר, שהשרה נדרשת לפעול על-פיו.

היועמ"ש אמר בישיבה כי נושא חופש הביטוי מאוד רגיש. לדבריו, צריך להיזהר שלא לצאת עם אמירות בחוסר סמכות לגבי פיקוח על תכנים של יצירות, שלא מתוקף העילות המצומצמות הקבועות בחוק, שמשתמעת מהם הנחיה שיוצרת "אפקט מצנן". הוא ביקש שלא לצאת עם אמירות כאלה. לדבריו, "ככל שייצאו, נבהיר ציבורית שזה בחוסר סמכות".