עובדי בית הזיקוק של פז באשדוד עצרו היום (ב') את הזרמת הדלקים הגולמיים ממכלי האכסון למתקני הייצור, ובכך הם משביתים למעשה את הפעילות המרכזית. בשל המאגרים הקיימים של תזקיקים, בשבועות הקרובים אין צפי למחסור בדלקים. בית הזיקוק, המייצר 40% מהדלק הנצרך בישראל ושיעור דומה של גז בישול (גפ"מ), מעסיק 400 עובדים.

העיצומים הם המשך לסכסוך עבודה שהכריזו העובדים לפני ארבעה חודשים, על רקע מו"מ שנמשך עם ההנהלה מזה שנה על שיפור תנאיהם. העובדים טוענים כי ההנהלה נוקטת סחבת ומעדיפה להפסיד מיליוני שקלים מאשר לבצע תיקוני שכר לעובדים. לדברי יו"ר ועד העובדים, שלווה אליקשווילי, דרישת העובדים היא לתקן לפחות חלק מהפגיעה שספגו העובדים בהסכם שחתם הוועד הקודם עם ההנהלה, וגרם לטענתו פגיעה של 30% בממוצע בשכר.

ב-20 באפריל האחרון הושבת בית הזיקוק לצורך שיפוצים. בסמוך להשבתה פנתה הנהלת פז לבית הדין לעבודה בבאר שבע בבקשה למנוע עיצומים. הבקשה התקבלה באופן חלקי, בהגבלת העובדים עד 3 במאי. ב-22 במאי התקיים דיון נוסף בבית הדין לעבודה, בו נאסרו צעדים ארגוניים שיפגעו בהשלמת השיפוץ, אך הותרו צעדים כמו עצירת הזרמות הדלקים וביטול משלוחים.

לדברי היו"ר אליקשווילי, "ההנהלה פירשה את האחריות שגילינו כלפי המפעל כדי למשוך זמן ולא לנהל משא ומתן. אנחנו גילינו אחריות ולא נקטנו בצעדים ארגוניים גם כאשר בית הדין אפשר לנו. ההנהלה לא ניצלה את השהות כדי לנהל משא ומתן רציני. בשלב הזה אין לנו ברירה אלא להשבית את כל פעולות הייצור ואנחנו מקווים שלא נגיע למצב של מחסור בדלק.

"אנחנו לא רוצים לפגוע בציבור אבל אם הנהלת החברה לא תתעשת והשביתה תימשך, אנחנו עלולים להגיע לזה. מדובר בחברה רווחית שמחלקת מאות מיליוני שקלים לבעלי המניות ולמנהלים. גם אם כל דרישותינו יתקבלו, תנאי העובדים לא יחזרו להיות כפי שהיו ערב הסכם 2011. ההתנהלות שלהם משקפת חוסר אחריות וחוסר רציונליות".  

על פי דוח הרבעון הראשון של פז ל-2017, מכירות בית הזיקוק ברבעון היו 2 מיליארד שקל, עליה חדה לעומת 1.42 מיליארד שקל ברבעון המקביל, בשל עליה במחיר מוצרי הנפט. הרווח התפעולי המדווח של בית הזיקוק ברבעון הראשון היה 159 מיליון שקל, לעומת 100 מיליון שקל בכל 2016.