מנכ"ל מכון התקנים, פנחס שחר, הודח על רקע מחלוקות עם היו"ר

הוועד הפועל במכון אישר את הדחתו של פנחס שחר מתפקידו; הוקמה ועדה לאיתור מנכ"ל חדש ■ את מקומו של שחר ימלא בתקופה הקרובה מנהל אגף התעשייה במכון, אילן כרמית

פנחס שחר / צילום: דרור כץ
פנחס שחר / צילום: דרור כץ

הקרבות בצמרת מכון התקנים הגיעו אמש (ב') לשיא, כשהוועד הפועל של המכון אישר את הדחתו של פנחס שחר מתפקיד המנכ"ל. בין הוועד הפועל של המכון והיו"ר שלו, אורי דורי, לבין המנכ"ל התגלעו בחודשים האחרונים מחלוקות קשות על אופן הביצוע של הרפורמה הממשלתית בשוק התקינה והכנת מכון התקנים לתחרות עם מעבדות תקינה פרטיות, שעתידות להיפתח באוקטובר הקרוב.

בשבועות האחרונים, כפי שדווח ב"גלובס", שחר זומן לשימוע לפני הפסקת עבודה אצל היו"ר דורי, וזאת באישור הוועד הפועל של המכון. בימים האחרונים גובש בין הנהלת המכון לבין שחר הסכם המסדיר את פרישתו מהתפקיד ואמש, כאמור, התכנס הוועד הפועל לאישור הסכם זה, בלי שהיה צורך לקיים שימוע.

ההסכם שאושר היה טעון גם את אישורו המוקדם של הממונה על השכר במשרד האוצר, ערן יעקב. גורמים שמקורבים לנושא טענו כי להסכם קדם מו"מ בין הנהלת המכון לבין המנכ"ל המודח בשל הדרישות שהוא העלה לגבי התנאים לסיום תפקידו.

את מקומו של המנכ"ל ימלא בתקופה הקרובה מנהל אגף התעשייה במכון, אילן כרמית. במקביל, הוועד הפועל אישר אמש הקמת ועדת איתור למנכ"ל קבוע למכון. במכון התקנים אמרו כי "תפקידו של המנכ"ל החדש יהיה להוביל את המכון בתהליך ההתייעלות שעליו סוכם במסגרת הרפורמה החדשה בתחום התקינה".

לטענת גורמים בוועד הפועל של מכון התקנים, בחודשים האחרונים שחר לא פעל להכנת המכון לתחרות שצפויה להיפתח בשוק התקינה ולהתאמתו אותו לרפורמה המתהווה.

לעומת זאת, לטענת שחר, כפי שפורטה במכתב ששיגר באחרונה לחברי הוועד הפועל במכון, ההסכם הקיבוצי המיוחד, שגובש בין הנהלת המכון לבין נציגות העובדים וההסתדרות הכללית במסגרת הרפורמה, מחייב שינויים, שכן במתכונתו הנוכחית איננו מאפשר רפורמה במבנה הארגוני של המכון.

שחר הוסיף כי "ללא קביעת תוכנית אסטרטגית סדורה קיימת סכנת סגירה למכון התקנים כבר בשנים הקרובות". שחר הזהיר עוד כי כבר ב-2018 המכון ייקלע לגירעון תפעולי שצפוי לגדול לקראת 2020.

המנכ"ל המודח התנגד גם לסעיף בהסכם שלפיו במקרה שתהיה מחלוקת על זהותם של עובדים שיפוטרו משורות המכון במסגרת הרפורמה, שני הגורמים שיכריעו בה הם יו"ר מכון התקנים דורי ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. לטענת שחר, אין לאפשר לשני גורמים פוליטיים את הזכות להכריע לגבי גורלו של עובד.