תוכן מקודם

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

בין השראה להעתקה: מתחרה העתיק מכם, או שזהו דמיון מקרי?

מה הם הכלים שמספק החוק להוכחה ושיפוט במקרה של טענה לשימוש במוניטין שלכם או העתקת מוצר?

מיכל לוצאטו/ יח"צ
מיכל לוצאטו/ יח"צ

*** בשיתוף קבוצת לוצאטו

העדר הגנה על עיצוב חושף את המוצר להעתקה
מה ניתן לעשות במידה ועיצוב שלכם הועתק והיכן עובר הגבול בין השראה להעתקה? אפשר להגן על העיצוב על ידי רישום מדגם, שמטרתו להגן על עיצוב מוצר תעשייתי, שהינו חדש ומקורי. אך רישום שכזה כרוך בהליך שדורש קיומם של תנאים פרוצדוראליים טריטוריאליים של בחינה כתנאי לקבלת ההגנה. לעיתים נרתע המעצב מההליך המורכב ומהעלויות הכרוכות בו ומוותר עליו ובכך חושף את עצמו להעתקה על ידי מתחרה.

הוכחת עוולת "גניבת העין" היא קו הגנה משפטי חשוב
גם אם לא רשמתם מדגם עדיין יש דרך להתמודד עם העתקה, בעיקר בהוכחת עוולת "גניבת העין", שמעוגנת בחוק עוולות מסחריות. גניבת העין היא עוולה נזיקית שמתגבשת כשמישהו מנסה להיבנות ממוניטין של מוצר או שירות באמצעות הטעיית הצרכנים לחשוב שמדובר במוצר או שירות של בעל המוניטין. כדי להוכיח את עוולת גניבת עין צריכים להתקיים שני דברים: הראשון - מוניטין במוצר המקורי; השני - קיום חשש ממשי שהצרכנים עלולים לטעות בין המוצרים, כך שהם ירכשו את החיקוי במקום את המקור. כדי להוכיח חשש להטעיה, משתמשים במבחני העזר הבאים: בחינת מראה המוצר וצליל שמו, בחינת סוג המוצר, מאפייני השוק בו הוא נמכר וסוג הלקוחות שרוכשים אותו, ומעין מבחן כללי של כלל הנסיבות שיכולות להשפיע על מידת הסיכון של ההטעיה.

גם ללא הגנת מדגם, ניתן להגן על עיצוב המוצר
אם התובע יצליח להוכיח גם מוניטין וגם חשש ממשי להטעיה, הוא יהא זכאי לסעדים שונים כגון תפיסה, צווי מניעה, השמדה או חילוט, ופיצויים ללא הוכחת נזק עד למאה אלף שקלים, או אפילו יותר במידה ויהיה ניתן להוכיח את הנזק.

למידע נוסף לחץ כאן

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988