אין מקום כרגע לסימני שאלה

האוצר מאמין שהעם רוצה מסרים פשוטים בשוק הדיור - וזה מה שהוא מקבל

אתר בנייה /  צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

במבצרו של משרד האוצר אין מקום למציאות מורכבת. העם רוצה מסרים פשוטים, מגמות חדות וברורות, ולא נבלבל אותו עם סימני שאלה ועם עננים שעדיין מעיבים בשמיים ומקשים לראות את האופק בבהירות.

לכן, בסקירה שפרסם בשבוע שעבר הכלכלן הראשי באוצר הנוגע לענף הנדל"ן למגורים ברבעון הראשון של 2017, הוא העדיף להדגיש כמובן את הירידה במספר העסקאות לרכישת דירות מול הרבעון המקביל (8%), ואת המשך מגמת הירידה בעסקאות (אחרי ירידה של 14% ברבעון הרביעי של 2016 מול הרבעון המקביל לו), ולהצניע את העובדה שמדובר גם בעלייה של 14% במספר העסקאות ברבעון הראשון מול הרבעון הרביעי, או את העובדה שבאזור תל-אביב נרשמה עלייה גם מול הרבעון הרביעי (17%) וגם מול הרבעון המקביל (6%). אופס.

עדות נוספת למורכבות הגדולה בשוק הדיור, היא ה'אס' שצץ בסקירה האחרונה: ניתוח מכירות הקבלנים לפי גודל. משקל 30 הקבלנים הגדולים בשוק ירד מ-36% ברבעון ראשון 2015 (ו-33% ברבעון ראשון 2016) ל-27% בלבד ברבעון הראשון השנה. מה זה בכלל אומר? המסקנה באוצר ברורה: רק הקבלנים הגדולים מסוגלים להמתין עם הורדת המחירים, ולכן הם מוכרים כעת פחות משאר השוק. עוד טיפה סבלנות, וגם הם יישברו. הגיוני, אבל לא בטוח.

כלכלן שרואה פנים לכאן ולכאן יודע שהתמורות בשוק בשנתיים האחרונות גורמות לחברות הגדולות והוותיקות להתנהג באופן שונה - כמעט ולא רואים אותן קונות קרקעות לדיור (מכרזי המדינה מופנים כמעט אך ורק למחיר למשתכן) והשאלה לאן השוק הולך גרמה להן בעיקר לעצור ולהמתין (ולהתענג על רווחי העשור שחלף). ובמילים אחרות: הגדולים של אתמול פחות גדולים היום, וגם היקפי העסקאות שלהם בהתאם, מה שלא בהכרח מצביע על הורדת מחירים מחר או מחרתיים.

מעבר לכך, הנתונים הללו מלמדים עד כמה הביזור בענף הנדל"ן למגורים עצום, ללא אח ורע בשום ענף אחר במשק. לפי הנתונים, משקל 100 הקבלנים הגדולים עמד ברבעון ראשון על 45%, מול 54% לפני שנתיים. זו עדות לתחרות עזה, עם אינספור מתחרים קטנים ובינוניים, אבל זה כמובן גם מצביע על האיום הרב והחשש לאיתנות השוק.

בתחרות כל כך עזה, שולי הרווח מוכרחים להיחתך דרמטית - ולהגדיל גם את הסיכון. כל עוד השוק דוהר זה מצוין, אבל כשהשוק יתחיל לסגת אנו עלולים לגלות שרבים מהקבלנים הללו שחו בלי בגד ים - לא בשורה חיובית במיוחד למשק בכלל ולמי שקנו מהם דירה בפרט. אז האם כבר יש שינוי מגמה בשוק? אולי. יש לא מעט סימנים שכן, אבל גם לא מעט סימנים שמוקדם לדעת. קצת צניעות והסתייגות לא יזיקו כעת לכולם.