בנק הפועלים מציע מחיקה של עד 4 מיליארד שקל ללווים קטנים

לקוחות הבנק שנפתחו נגדם תיקים ע"י הבנק עד לשנת 2013, יוכלו להסדיר את חובם בהנחה משמעותית של יותר מ-50% בהתאם למאפייני התיק

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

על רקע הביקורת כנגד הסלחנות של הבנקים ללווים הגדולים, הודיעה היום (ד') רשות האכיפה והגבייה על מבצע משותף עם בנק הפועלים  למחיקת חובות ללקוחות הקמעונאיים של הבנק, שעשויה להגיע ל-4 מיליארד שקל. במסגרת המבצע, לקוחות הבנק שנפתחו נגדם תיקים על ידי הבנק עד לשנת 2013, יוכלו להסדיר את חובם בהנחה משמעותית של מעל ל-50% בהתאם למאפייני התיק. בסה"כ מדובר ב-14 אלף לקוחות שסך החוב שלהם הוא 5 מיליארד שקל.

לכל לקוח יוצע מתווה להסדר חוב המותאם למאפייניו, עם מחיקת חוב בגובה של 50%-90% בתשלום מיידי או בפריסה של עד 24 תשלומים. בסה"כ, בהנחה שכל הלקוחות ייענו למבצע, עשוי הבנק למחוק חוב של עד 4 מיליארד שקל, קרי ממוצע של 80% מהחוב. יחד עם זאת, ההערכות הן שלמבצע יצטרפו פחות ממחצית מהלקוחות הרלוונטיים.

נציין, כי מדובר בחובות בעייתיים שכבר הופרשו במלואם ממאזני הבנק בעבר, ולכן כל סכום שיצליח הבנק לחלץ במסגרת המבצע יירשם דווקא כהכנסה (ריקברי של חוב שהופרש).

קשה שלא להתייחס לעיתוי שבו מתפרסם המבצע. רק לפני כשבועיים פורסם מתווה הסדר החוב לאיש העסקים אליעזר פישמן, במסגרתו היה אמור להימחק רוב החוב בעוד פישמן לא היה מוכרז כפושט רגל. בנק הפועלים הוא הנושה הגדול ביותר של פישמן עם חוב של מעל ל-1.5 מיליארד שקל. פרסום המתווה עורר ביקורת ציבורית חריפה, ואף הביא להתערבות בנק ישראל עד לביטולו.

גורמים בסביבת בנק הפועלים אומרים כי ההצעה הנוכחית אינה תגובה לביקורת כנגד ההסדר של פישמן, שכן תוכנית זו נבנתה במשך חצי שנה ואף בוצע במסגרתה פיילוט לפני שהיא הוצעה באופן רשמי. יחד עם זאת, קשה לנתק בין ההצעה ל"תספורות" גם ללקוחות הקטנים לבין הביקורת הציבורית על היחס המפלה שנותנים הבנקים ללווים הגדולים לעומת הקטנים.

הרקע למבצע הזה הוא ניסיון של הבנק דווקא לשפר את יכולת הגבייה שלו. נזכיר כי בשנים האחרונות עברו שינויים ורפורמות הקשורים לגבייה ולהליכי פשיטת רגל, שהפכו ידידותיים יותר ללווה על חשבון המלווה. כתוצאה מכך ישנו גידול חד בהיקף תיקי פשיטת הרגל ובהפרשות להפסדי אשראי של הבנקים במגזר משקי הבית. כמו כן, זו אינה הפעם הראשונה שרשות האכיפה והגבייה יוצאת במבצע שכזה עם נושים. היא עשתה זאת בעבר עם בנקים אחרים וגם עם גופים כמו חברות הסלולר. יחד עם זאת, אין ספק שהפעם מדובר באחד המבצעים הגדולים שלה, שכן בכל זאת מדובר בבנק הגדול בישראל.

מנהל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, מסר היום:"אני רואה חשיבות גדולה בקיום המבצע אשר נועד לחסוך בהתדיינויות ובהוצאות נוספות עבור הזוכים והחייבים. המבצע הנוכחי מאפשר לזוכה לקבל חלק מכספו בחזרה, ומעניק הזדמנות חד-פעמית לחייבים להסדיר את חובם בהנחות משמעותיות ובתנאים מקלים, ובכך לפתוח דף חדש".