הביזיון של פרס א.מ.ת

איך עודד קוטלר יוצר "עולם טוב יותר לדורות הבאים"?

עודד קוטלר (מימין) וצדי צרפתי / צילום: אביב חופי
עודד קוטלר (מימין) וצדי צרפתי / צילום: אביב חופי

985,408. זה מספר הראשים שהוגדרו "עדר של בהמות מלחכות קש וגבב". זה מספר בוחרי הליכוד בבחירות האחרונות, מארס 2015. השבוע נודע כי המגדיר, עודד קוטלר, שחקן ומחזאי, הוא אחד מחמשת זוכי פרס א.מ.ת השנה. מהות הפרס: "אות והוקרה לאלה הרואים את המצוינות כדרך חיים ואת מיצוי היכולות האישיות כציווי ליצירת עולם טוב יותר לדורות הבאים".

מילא קוטלר, הוא ייקח את ה-200 אלף דולר, יעלה לבמה מלווה בקולות ה"מילייה", יחגוג את העובדה שראש הממשלה לא יהיה נוכח ולא ילחץ את ידו, ויחייך כל הדרך אל הבנק. דבר אחד לא ברור: איך קורה שחבר שופטים מכובד, בכיר, מהמיטב שבמיטב, "מלח הארץ", "שמנה וסלתה", חושב שלומר על אנשים, על בני אדם, "בהמות מלחכות קש וגבב" עונה על ההגדרה "מיצוי היכולות האישיות" ובעיקר גורם ליצירת "עולם טוב יותר לדורות הבאים"?

הרשימה המכובדת. בראש ועדת הפרס עומד השופט בדימוס יעקב טירקל (שהחליף את השופט בדימוס פרופ' יעקב קדמי, שנפטר ביולי 2016). חברי ועדת הפרס הם: אריה דובסון, מנכ"ל ונציג קרן א.מ.ן ,תורמת הפרס, מיום שקם; עו"ד שלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה ונציגתו; עו"ד חיים אהרון, נציג הקרן המממנת ויו"ר ועדת כספים של התעשייה האווירית ובעבר ראש מחלקת העלייה והקליטה בסוכנות; פרופ' מיכאל סלע, סגן יו"ר מועצת המנהלים של מכון ויצמן; פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה ונציג משרד ראש הממשלה; פרופ' רות ארנון, נשיאת האקדמיה הלאומית למדעים; אלוף במיל' פרופ' יצחק בן ישראל, יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח. איך לא רעדו להם הידיים כשחתמו על הענקת פרס לעולם טוב יותר למי שמעליב, פוגע, מתנשא על בני אדם שמתקיימים בקושי, מתפרנסים, שולחים ילדיהם לצבא, שכל חטאם הוא שאינם מתגוררים לידו, לא חושבים כמוהו, לא נראים כמוהו.

אלברטו מוסקונה ניסים (1916-2008). מתהפך בקברו? בחייו כונה הנדיב הלא-ידוע. נולד בסופיה, בולגריה, התייתם בגיל צעיר מאוד, בן 13 נסע עם אחיו למקסיקו. נישא לרבקה, בת למשפחה יהודית-טורקית, עשה חיל גדול בעסקי מסחר חובקי עולם וכל השנים שמר על קשר הדוק ותומך עם קהילות בולגריה, מקסיקו וישראל. בשלהי שנות ה-90 ייסד מוסקונה בישראל קרן (א.מ.ן - ראשי התיבות של שמו) שמפירותיה יחולק מדי שנה "פרס נובל" ישראלי, 1 מיליון דולר, בין כמה זוכים בתחומי האמנות, המדע והתרבות. היו לו אז שני תנאים: שראש הממשלה ייתן חסות וששמו יישאר עלום לכול. המהלכים החלו בממשלת נתניהו הראשונה ועברו לימי ממשלת אהוד ברק. את חברי ועדת הפרס ממנים נציגי הקרן ומשרד ראש הממשלה. את עקרון הפרס, "מצוינות כדרך חיים" ו"מיצוי היכולות האישיות כציווי ליצירת עולם טוב יותר לדורות הבאים", הוא קבע בעצמו. האם הכינוי "בהמות" למיליון בני אדם יוצר "עולם טוב יותר"?

ועדת הפרס. או איך זה מתנהל, על פי דברי אנשי פרס א.מ.ת? "מדי שנה מפרסמת ועדת הפרס קול קורא בתקשורת הכתובה והאלקטרונית להגשת מועמדים. כל אזרח ישראלי יכול להמליץ ולהגיש מועמד/ת. ועדת הפרס ממנה ועדות מקצועיות רלוונטיות לקטגוריות הפרס באותה שנה. אלה דנות ובוחנות את כל המועמדים שהוגשו לפי קריטריונים שנדרשו להם המפורטים באתר... לכל אחת מהקטגוריות ועדה מקצועית משלה. מדעים מדויקים, מדעי החיים, מדעי החברה, מדעי הרוח, תרבות ואמנות. חברי הוועדות המקצועיות בכל קטגוריה בוחנים את כל המועמדים שהוגשו בתחום הרלוונטי לה ומתכנסים להחלטה משותפת ברוב קולות". ובתמצית: "ועדת הפרס בוחנת את המלצות הוועדות המקצועיות, ומקבלת/ לא מקבלת אותן". טירקל, דובסון, ברנע פרגו, אהרון, סלע, שמחון, ארנון, בן ישראל. הם הם שחתמו על פרס למי שחושב שכל אלה שלא חושבים כמוהו הם בהמות.

הצוואה של מוסקונה. "צוואתו של אלברטו מוסקונה היא לבה הפועם של קרן א.מ.ן הפועלת נאמנה להגשמת חזונו לתמיכה ועידוד אמנות תרבות ומדע בישראל לעוסקים בתחומים אלו, פועלים בהם ומטביעים חותם שיש בו השפעה והשראה לרבים", כותבת דוברת פרס א.מ.ת. השפעה? השראה? מצוינות? מיצוי יכולות אישיות? יצירת עולם טוב יותר? האם זו משמעות המשפט "30 מנדטים שאחריהם צועד עדר של בהמות מלחכות קש וגבב"?

stella-k@globes.co.il