דאע"ש קיבל אחריות על הפיגוע: "שלושה אריות ביצעו המתקפה"

זו הפעם הראשונה שדאע"ש מקבל אחריות על פיגוע בישראל ■ בהצהרה שפרסם נכתב כי "זו לא תהיה המתקפה האחרונה" ■ חמאס דחה את קבלת האחריות ואמר כי המחבלים היו חברי הארגון ■ בפיגוע נרצחה רס"ר הדס מלכא ושניים נפצעו באורח בינוני

דאע"ש / צלם: רויטרס
דאע"ש / צלם: רויטרס

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) קיבל הלילה (שבת) אחריות על פיגוע הדקירה והירי בשער שכם בירושלים, והבטיח כי הוא "לא יהיה האחרון". זאת הפעם הראשונה שבה הארגון מקבל אחריות על מתקפה בישראל, אחרי שבעבר שיגרו אנשיו בחצי האי סיני ותומכיו ברצועת עזה רקטות לעבר שטח המדינה. חמאס דחה את קבלת האחריות של דאע"ש. בפיגוע נרצחה רס"ר הדס מלכא, שוטרת מג"ב בת 23. ארבעה בני אדם נוספים נפצעו, שניים מהם באורח בינוני ושניים באורח קל.

ארגון הטרור פרסם כמעט במקביל הצהרות לקבלת אחריות גם בהודעה רשמית וגם דרך סוכנות הידיעות אעמאק, צעד שעל בסיס פיגועי עבר שלו ברחבי העולם הוא שומר למתקפות שהייתה בהן מידה מסוימת של תיאום. "אריות של החליפות ביצעו מתקפה מבורכת נגד התקבצות של יהודים באל-קודס", נכתב בהודעה הרשמית. "בעזרת אללה, הצלחנו להוציא לפועל מתקפה בלב אל-קודס, ליד הר הבית. זאת נקמה למען דתו של אללה וקדושת המוסלמים".

בדאע"ש, שנמצא על סף מפלה במעוזיו בסוריה ובעיראק ומנסה להתפשט למקומות חדשים - כמו הפיגוע הראשון באיראן מתחילת החודש - הזהירו מפני פיגועים נוספים. "הבה ניתן ליהודים לצפות במותה של המדינה שלהם בידי חיילי החליפות", נכתב. תומכי דאע"ש חגגו את קבלת האחריות ברשתות החברתיות, וכינו את הפיגוע "חסר תקדים ובעל משמעות סמלית אדירה".

חמאס דחה את קבלת האחריות של דאע"ש ואמר כי המחבלים היו חברי הארגון וחברי החזית העממית. לדברי בכיר הארגון עזת א-רישק, "זהו שיתוף פעולה בין דאע"ש למודיעין של ישראל".

שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע הם ברא סאלח, עאדל ענכוש ואוסמה עטא, בני 18 מאזור רמאללה. בהודעה שפרסמו שב"כ והמשטרה נמסר כי השלושה נעצרו בעבר בגין פעילויות טרור.

הפיגוע החל עם יציאתם של שלושת המחבלים משער שכם. כוח מג"ב המוצב באזור עמד בשער, כשאחד מהמחבלים תקף את רס"ר מלכא, שוטרת מג"ב בת 23, בסכין. שני המחבלים האחרים רצו לכיוון מזרח לעבר מערת צדקיהו, והכוח דלק אחריהם. אחד המחבלים החל לירות ופגע בשוטר שנפצע באורח קל, ואז נוטרלו המחבלים.

מלכא נפצעה באורח אנוש מהדקירה וחובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לה תחילה טיפול רפואי, ופינו אותה לבית החולים הדסה הר הצופים, שם נקבע מותה לאחר מכן. שני בני אדם נוספים נפצעו באורח בינוני ופונו לבית החולים שערי צדק שבעיר. שניים נוספים, בהם שוטר, נפצעו באורח קל ופונו לבית החולים הדסה עין כרם.

מפקד מחוז ירושלים של המשטרה, ניצב יורם הלוי, אמר כי מדובר בפיגוע משולב עם שלושה מחבלים בשתי זירות שונות במרווח של כמאה מטרים זו מזו. לדבריו, אל הזירה שמול מערת צדקיהו הגיעו שני מחבלים, האחד עם נשק אוטומטי והשני עם סכין, וניסו לפגוע בשוטרים. השוטרים הגיבו בירי והרגו אותם במקום.

"בזירה שנייה בשער שכם דקר מחבל נוסף שוטרת במשמרת ופגע בה אנושות. המחבל נורה על-ידי שאר השוטרים שנמצאים פה בזירה", הוסיף ניצב הלוי. "אנחנו נמצאים בתקופת הרמדאן, ורק היום היו יותר מ-180 אלף איש בפעילות. מדובר בשלושה מחבלים שאינם תושבי ירושלים, אלא צעירים מהגדה המערבית. חלקם נמצאים פה בירושלים לא אישורים וחלקם עם אישורים. אבל ניתן בהחלט לומר שבתקופת הרמדאן יש כניסה יחסית גדולה מאוד של צעירים ללא אישורים".

לדברי הלוי, לא היו התרעות ממוקדות לפיגוע. "אנחנו יודעים מה זה ירושלים, אנחנו בתקופה רגישה מאוד למוסלמים ובטח ובטח לנו. בחודשים האחרונים האזור הזה ספג לא מעט פיגועים, ורוב אלו נוטרלו על-ידי השוטרים. רואים את זה פעם אחר פעם, מי שינסה לפגוע בנו זה יהיה סופו".

בעקבות הפיגוע כיתרו כוחות צה"ל את מרחב דיר אבו משעל, שממנו הגיעו שלושת המחבלים. כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם בכירי מערכת הביטחון וקיבל את המלצת השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך לבטל את היתרי ביקורי משפחות מהשטחים לאלתר. עם זאת, הושארו על כנם ההיתרים לכניסה לישראל לתפילות הרמדאן.