מועצת העיתונות דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ומפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, לספק הסברים לגבי נחיצות הפשיטה על הוצאת הספרים של "ידיעות אחרונות", והחרמת כתבי-יד נוספים בנושאים פוליטיים ומדיניים, מלבד זה של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט - "בייחוד כשהדבר נעשה שלא על דעת הממונה על הביטחון במשרד הביטחון, כלומר שלא מסיבות ביטחוניות חד-משמעיות", כך לדברי המועצה.

"אנו קוראים לגורמי אכיפת החוק שלא לנהוג בקלות-דעת בנושאים מסוג זה, ולא להפוך את מדינת ישראל למקום שבו פשיטות משטרה על מערכות עיתונים - כולל בתי הוצאה לאור העוסקים בתכנים עיתונאיים - מתבצעות כמהלך שבשגרה. חיפוש תוכן והחרמתו במערכת של כלי תקשורת על כל ענפיו, זהו תקדים מסוכן לחופש העיתונות וחופש הביטוי, ויש לסלקם מן המציאות הנוהגת בדמוקרטיה הישראלית", נכתב בהודעת מועצת העיתונות. 

נזכיר כי ביום חמישי האחרון, לאחר שהמשטרה פשטה על משרדי הוצאת "ידיעות ספרים", פרסם גם ארגון העיתונאים הודעה המגנה את הפשיטה, בה קרא למשטרה להפסיק לפגוע בעיקרון החיסיון העיתונאי, וביקש מהיועץ המשפטי לממשלה להתערב ולהעיר למשטרה, "כדי שפשיטות וחיפושים כאלה, על מערכות של כלי תקשורת, לא יישנו". 

משרד המשפטים פרסם בהמשך הודעה, לפיה כל החומרים שנלקחו מהוצאת "ידיעות ספרים" ואינם קשורים לספרו של אהוד אולמרט, יוחזרו. 

"פרקליט המדינה, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, פנה למשטרה בבקשה לקיים בדיקה בחשד לביצוע עבירה פלילית על-ידי האסיר אהוד אולמרט במהלך שהותו בכלא. נמסר כי החשד שנבדק הוא כי אולמרט העביר פרק מתוך ספר שהוא כותב לגורמים בלתי מורשים שונים, מחוץ לכלא, בניגוד להוראות חוק העונשין ולאזהרות שניתנו לו בעבר.

"אי-הקפדה מוחלטת על שמירת סודות אלה, בניגוד להוראות החוק ולכללים שנקבעו על-ידי גורמי הביטחון המוסמכים, מקים חשש לדליפת המידע - דבר שעלול היה לגרום נזק חמור לביטחון המדינה. עוד נמסר כי במסגרת הבדיקה נגבו עדויות מגורמים שונים ונתפסו מסמכים שונים.

"בהמשך לכך, ובמענה לפניות כתבים, הרינו להבהיר כי במסגרת הבדיקה בעניין זה, ביקשה המשטרה מבית משפט צו שיאפשר לה לתפוס במשרדי הוצאת הספרים של ידיעות אחרונות חומר הנוגע לספר האמור. בקשה זו הוגשה בעקבות דיון שבו נבחנו פעולות הבדיקה הנדרשות לבירור הדברים. בדיון השתתפו נציגי הפרקליטות, משטרת ישראל ומשרד הביטחון (מלמ"ב). בדיון זה עלה הצורך לתפוס את החומר הרלוונטי כחלק מפעולות הבדיקה, וכן עלתה החשיבות שבתפיסתו, לאור הערכת גורמי הביטחון שהשתתפו בדיון כי קיים חשש שדליפתו עלולה לגרום לנזק ביטחוני חמור.

"בהתאם לכך ניתן צו כמבוקש. מכוח צו זה, ובשיתוף-פעולה עם נציג הוצאת הספרים, נתפסו חומרי מחשב המכילים את פרקי הספר, וזאת על-מנת להוציא מהם את החומרים הרלוונטיים בלבד, שכן לא ניתן היה להפיק את מלוא החומר הרלוונטי בו במקום. בניגוד לטענות שהועלו, נבהיר כי איש לא התכוון לעיין בחומר שאינו נוגע לספרו של אולמרט, ואיש לא יעיין בו ולא יעשה בו כל שימוש.

"המשטרה תפיק מחומרי המחשב, בנוכחות נציגי הוצאת הספרים, אך ורק את החומר הנוגע לבדיקה בעניינו של אולמרט, ויתר החומרים יוחזרו להוצאה ולא יישמר עותק מהם במשטרה. המשטרה תיאמה מועד לשם כך עם נציגי הוצאת הספרים. החומר הרלוונטי הנוגע לאולמרט יועבר למלמ"ב, כדי שיחווה דעתו לגבי רמת סודיותו".