יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, משה גפני, הבהיר היום (ב') כי הוא לא יאפשר לשר האוצר משה כחלון לקדם "מיני חוק הסדרים" לשנת 2018, ללא שיח ותיאום עם הוועדה בראשותו. על פי הדיווח ב"כלכליסט", כחלון מבקש להגיש לממשלה ולכנסת חבילת רפורמות ושינויים מבניים שיאושרו כמקשה אחת בדומה לחוק ההסדרים שמאושר בצמוד לתקציב המדינה - זאת אף שכבר אושר בדצמבר האחרון תקציב דו-שנתי לשנים 2017-2018. "אני שומע על זה לראשונה", אמר היום גפני. "אף אחד לא דיבר איתי וזה נראה יותר כמו בלון ניסוי ולא כמו מהלך אמיתי שמנסים לקדם. לא אאפשר לעקוף את ועדת הכספים", הוא הדגיש.

כפי הנראה, כחלון רק בדק בשלב זה את האפשרות מול משרד המשפטים והוא ער לקושי המשפטי והפוליטי שהמהלך צפוי לעורר. על פי הערכות, הוא ימנע ממהלך שעשוי להיתפס כחוק הסדרים נוסף בדלת האחורית, ולכל היותר יקדם תוכנית בדומה ל"נטו משפחה" כשהדגש הפעם בתחום התשתיות והתחבורה.

מי שהובילו את ההתנגדות החריפה ביותר בוועדת הכספים הם חברי הכנסת מהאופוזיציה מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) ומיקי לוי (יש עתיד), שכינו את היוזמה "צעד עקום ופחדני". השניים ביקשו מהיועצת המשפטית של הוועדה להגיש חוות דעת בעניין ודרשו מגפני לעצור את המהלך. "הממשלה הזו פשוט לא יודעת לקדם שום דבר על פי הנוהל התקין", אמר רוזנטל. "בחוצפה שלא תיאמן, בניסיון נוסף לרמיסת הכנסת וההליך הדמוקרטי, מבקש שר האוצר להביא חוק הסדרים נוסף, בלי תקציב חדש. רוצים עוד חוק הסדרים? אין בעיה - בטלו את התקציב הדו-שנתי. אין צורך בהוכחות נוספות לכך שחקיקת בזק במסגרת חוק הסדרים היא מתכון לחקיקה כושלת ומלאת פגמים. רק לפני שבועות אחדים קיבל כחלון כרטיס צהוב מבג"צ על מהלך דומה. חברי ועדת הכספים אינם חותמת גומי לגחמות של שר האוצר. הוכחנו זאת בעבר, נוכיח זאת שוב - לא נכנע לבריונות, לא ניתן לעשרות מיליארדים לעבור בלי דיון מקיף ומעמיק", הוא הוסיף.

ח"כ מיקי לוי תקף גם הוא: "היוזמה הזו היא שערורייה שפוגעת במעמדה של הכנסת ובתפקידה ואסור לנו כחברי כנסת להסכים לה בשום פנים ואופן. לא ייתכן שבמקום לצמצם את הכלי הדורסני הזה, שר האוצר עוד יביא אותו לראשונה בהיסטוריה ללא תקציב. זוהי פריצה של סכר מסוכן שמערער את כל הליך החקיקה בכנסת. הגיע הזמן להזכיר לשר האוצר שכל תכליתו של חוק ההסדרים הינה לאפשר נקודתית את קיום סעיפי התקציב ותו לא. האיוולת הזו היא תוצאה נוספת של ההחלטה הפחדנית והמסוכנת להעביר תקציב דו-שנתי שמונע מהממשלה לנווט את המשק במים הכלכליים הסוערים והמשתנים. הזהרנו בלי סוף מההשלכות האיומות של התקציב הדו-שנתי ועכשיו כולנו רואים את המחיר".

גורמים בכירים באופוזיציה אמרו היום ל"גלובס" כי הם לא מופתעים מהיוזמה של כחלון, וכי בכוונתם לעקוב אחר הדברים ולקיים דיון לפני שיוחלט כיצד להגיב בעניין.