גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך נבחרה אשת יחסי ציבור לממונה על הקבילות בתאגיד

שניים מחברי ועדת האיתור שעסקה בכך העדיפו את דדי מרקוביץ' ששימש בתפקיד ברשות, הפער הגדול בניקוד שהעניקה לאורלי ממן חברת הוועדה השלישית, הכריע את הכף

אולפני התאגיד / צילום: איל יצהר
אולפני התאגיד / צילום: איל יצהר

בסוף אפריל, כשנודע כי לממונה על קבילות הציבור (אומבודסמן) בתאגיד כאן נבחרה אורלי ממן, דוברת ואשת יחסי ציבור ותיקה, הורמו לא מעט גבות. מול ממן התמודד דדי מרקוביץ', הממונה על קבילות הציבור ברשות השידור ולשעבר עיתונאי בכיר ב"מעריב", והעובדה שממן הועדפה על פניו נראתה לחלק מהגורמים בשוק מעט תמוהה. כעת, בעקבות בקשת חופש מידע שהגישה עמותת הצלחה, נחשפים פרטי ההליך הזה, נותנים מבט רחב יותר על ההכרעה, ואולי גם מעלים כמה שאלות.

מהמסמכים עולה כי לשלב הראשון של המיונים לתפקיד ניגשו כ-40 מועמדים. בהם, כפי שנודע ל"גלובס", גם עיתונאים כמו שרה ליבוביץ' דר וחיים שיבי. על מיון המועמדים והערכת כישוריהם היו מופקדים שלושה מחברי מועצת התאגיד, היו"ר גיל עומר ושתי חברות המועצה אורלי גרטי-סרוסי ודלית שטאובר.

תשעת המועמדים שזכו בציון הראשוני הגבוה ביותר עלו לשלב הראיון, ובעקבותיו דורגו בקריטריונים נוספים על ידי שלושת חברי המועצה. ל"גלובס" נודע כי לשלב זה עלו מלבד מרקוביץ' וממן גם הדוברים והעיתונאים לשעבר עמוס שביט ויובל לידור, וכן דוברת רשות השידור, לינדה בר. בסופו של דבר זכתה ממן לציון המשוקלל הגבוה ביותר מבין המתמודדים, 81 מתוך 100, בעוד מרקוביץ', שהגיע למקום השני, קיבל ציון 75.3.

אלא ששניים מחברי המועצה המדרגים, עומר ושטאובר, העדיפו את מרקוביץ' בפער קטן. עומר נתן לו ציון סופי של 78 מול 75 לממן, ושטאובר נתנה לו ציון 80 לעומת 78 לממן. מה שהכריע את הכף היה דירוגה של גרטי-סרוסי, שנתנה לממן ציון 90 (הציון הגבוה ביותר שקיבל מועמד כלשהו מחבר מועצה כלשהו), בעוד שמרקוביץ' זכה אצלה לציון 68 בלבד.

ציונים גבוהים באופן עקבי

כשמנסים למצוא את מקור הפערים מגלים כמה נקודות מעניינות. כך, למשל, בסעיף המרכזי של הדירוג, ששווה 40 נקודות ונוגע ל"היקף הניסיון כממונה על קבילות הציבור, או ביחסי ציבור או בתפקיד בתחום הדוברות... ותק מהות הפעילות ורלוונטיות הניסיון", קיבל מרקוביץ' - כאמור, הממונה על קבילות הציבור ברשות השידור - ציון של 30 נקודות בלבד מגרטי-סרוסי (עומר נתן לו ציון של 35 ושטאובר העניקה לו 38 נקודות), בעוד ממן קיבלה ממנה 35 נקודות.

פער גדול יחסית עולה גם מהדירוגים שהעניקה גרטי-סרוסי בסעיף "ניסיון במתן מענה לפניות ברשתות החברתיות" שהיה שווה 15 נקודות. ממן קיבלה ממנה בסעיף זה 13 נקודות, בעוד שני החברים האחרים נתנו לה רק 5 נקודות. לעומת זאת, למרקוביץ', שפעיל ברשתות ולחשבון הטוויטר שלו (תחת הכינוי iba_ombudsman) יש כמה אלפי עוקבים, נתנה גרטי סרוסי ציון של 10 נקודות.

עם זאת, יש לציין שבסעיף סובייקטיבי הרבה יותר, כמו "התרשמות מהמועמד" נתנה גרטי-סרוסי למרקוביץ' את הניקוד הגבוה ביותר מבין שלושת חברי הוועדה, 15 מתוך 20. אך גם כאן ממן קיבלה אצלה ציון גבוה יותר, הציון המקסימלי - 20 (גם עומר ושטאובר נתנו לממן ציון גבוה יותר בסעיף זה).

התהיות שמעלים חלק מהציונים מתווספים לעניין נוסף שצריך לציין בהקשר זה. המכרז שפירסם התאגיד לנציב קבילות הציבור שונה לאחר פרסומו. אם בתחילה נדרש מהמועמדים ניסיון של שלוש שנים בביצוע תפקיד של נציג תלונות ציבור בגוף כלשהו - בהמשך, לאחר שהמכרז יצא לדרך, הופחתו משמעותית תנאי הסף, כך שמהמועמדים לא נדרש ניסיון קודם בתפקיד הספציפי, וכדי לגשת אליו הספיק ניסיון בתפקידים של דוברות, יחסי ציבור ועיתונות.

המעמד עוגן במפורש בחקיקה

ממן אמרה היום ל"גלובס" כי היא ניגשה למכרז השני שפורסם, אך הדבר התברר לה רק בדיעבד והיא כלל לא הייתה מודעת למכרז הראשון. בתשובה לשאלת "גלובס" הוסיפה כי לא הייתה לה כל היכרות מוקדמת עם גרטי-סרוסי או עם שני חברי המועצה האחרים.

תפקיד הממונה על קבילות הציבור בתאגיד מוגדר בחוק השידור הציבורי, שם נכתב כי "הממונה על קבילות הציבור יהיה עצמאי במילוי תפקידו", וכי במקרה שבו הוא מכריע כי התאגיד אכן פעל שלא כדין בשידור מסוים או במקרה תוכני אחר שהובא בפניו, הוא "רשאי להורות למנכ"ל התאגיד לשדר את ממצאיו בשידורי הטלוויזיה או הרדיו".

בהקשר זה כתב עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של הצלחה, בעת בקשתו לקבל את החומרים, כי בעמותה "רואים בתפקיד נציב קבילות הציבור, שמעמדו אף עוגן במפורש בחקיקה, תפקיד מרכזי בשמירה ובהבטחת שידור ציבורי ראוי וחופשי".

מכאן נמסר היום בתגובה: "כך פועלת ועדת איתור, מועמד נבחר על פי ניקוד חברי הוועדה הפועלים על סמך ניסיונם, בניקיון כפיים וללא כל היכרות מוקדמת בין אף אחד מחברי ועדת האיתור לאורלי ממן. בעניין הנוסח, במכרז הראשון נפלה טעות ופורסמו תנאי סף שאינם תואמים במדויק את תנאי הסף שקבעה במקור מועצת התאגיד ולכן הוחלט על פרסום מחדש של המשרה באישור ובתיאום לשכת היועץ המשפטי".

מרקוביץ', שמונה תוך זמן קצר לתפקיד אחר בתאגיד - עורך התוכנית "סדר יום" ברשת ב' - סירב להתייחס היום לנושא.

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים