בנק ישראל: הציבור חשוף לסיכון של ירידה חדה במחירי הדירות

דוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל מעלה חשש מפני ירידה חדה במחירי הדירות, שינוי בשיעורי האבטלה ועליית ריבית

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

מדוח היציבות הפיננסית למחצית הראשונה של 2017, שמפרסם היום (ג') בנק ישראל, עולה כי יותר ממחצית האשראי הכולל בישראל הוא אשראי לדיור. "האשראי לדיור ולענף הבינוי והנדל"ן הגדיל את חלקו באשראי המקומי למגזר הפרטי הלא-פיננסי מכ-37% ב-2008 לכ-52% ב-2016, אם כי שיעור הגידול התמתן משמעותית בשנה האחרונה", נכתב בדוח.

בנק ישראל מעריך כי אמנם המערכת הכלכלית הישראלית יציבה, אך עדיין הסיכון הגדול של הכלכלה הוא מהחשיפה הפיננסית לשוק הנדל"ן. "החשיפה של המערכת הפיננסית לשוק הדיור עדיין מהווה סיכון עיקרי ומשמעותי. עם זאת, בחודשים האחרונים מסתמנת התמתנות מסוימת בפעילות ובקצב עלייתם של המחירים, ואם זו תימשך - היא תפחית את הסיכון". 

עוד כותבים בבנק ישראל כי המוסדות הפיננסים, כמו גם משקי הבית, חשופים לסיכון של ירידה חדה מדי במחירי הדיור. יש לציין כי ירידה חדה במחירי הדירות תקטין את הבטוחות שעומדות לרשות הבנקים וכך אם משק הבית יתקשה בתשלום ההחזרים השוטפים לבנקים, מימוש הנכס שרכש לא יכסה את יתרת ההלוואה; וגם אם יכסה אותה, אמנם הבנק יקבל את כספו אך משק הבית לא יוותרו לו די משאבים לרכוש דירה אחרת, אפילו זולה יותר. 

"מהערכת הסיכונים המערכתיים למשק עולה כי המוסדות הפיננסיים ומשקי הבית ממשיכים להיות חשופים לסיכון הנשקף מהאפשרות שתחול ירידה חדה במחירי הדירות", נכתב בדוח בנק ישראל. יש לציין כי הרגישות של משקי הבית להעלאה מינורית של הריבית אינה גבוהה, כמו שינוי בשיעורי האבטלה. כך למשל במידה והוצאות משק הבית עולות ב-300 שקל בשל עליית ריבית, משק הבית לא יקרוס בעוד אם אחד מבני הזוג יאבד את מקום עבודתו, משק הבית בהחלט עלול לקרוס. 

רמת המרווחים
 רמת המרווחים