נעילה שלילית בבורסה בת"א; בזק ירדה ב-1% במחזור גדול

מגמה חיובית במסחר בוול סטריט, מגמה מעורבת בבורסות אירופה ■ מניית אופקו ידרה כ-4.2% ■ ת"א 35 עם תשואה שלילית של 2% למחצית הראשונה של 2017

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א ננעלה היום (ד') בירידות, ברקע המגמה החיובית בוול סטריט והירידות ברוב בורסות אסיה ואירופה. 

 

נדחתה ההצבעה בסנאט על החלפת רפורמת הבריאות של הנשיא הקודם - "אובמהקר". הרפובליקנים בסנאט דחו את ההצבעה, והמשקיעים מפרשים זאת כקשיים של הנשיא טראמפ להחיל רפורמות כלכליות שעליהן הצהיר, ובמיוחד כאלה המעודדות את כלכלת ארה"ב. 

יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן אמרה אתמול כי אינה סבורה שהמשבר הכלכלי הגדול הבא יגיע בימי חיינו. סגנה של ילן, סטנלי פישר, אמר לאחרונה כי העולם לא יוכל לעמוד במשבר כלכלי נוסף דוגמת זה שפרץ ב-2008. 

"תורידו את ציפיות הריבית"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, ממליץ למשקיעים "להוריד את ציפיות הריבית שלכם, כי גם העלאת הריבית האחרונה בארה"ב היתה רק מכוחה של אנרציה, גם הם כבר לא ממש מבינים למה עשו זאת". 

לדבריו, "בשבוע האחרון היה אפשר לחוש את המתח בקרב בכירי הפדרל ריזרב לגבי הצורך בהמשך העלאות ריבית מהירות כאשר האינפלציה מגמגמת, הכלכלה לא מראה סימני עוצמה מחודשים ומעל כולם, מחיר הנפט ממשיך לצנוח. הדולר אומנם נותר חלש בינתיים ולכן הפגיעה בכלכלה בעקבות העלאות ריבית אינה גבוהה אם בכלל ובכל זאת נראה שבבנק המרכזי בארה"ב רצים מהר מדי עם העלאות הריבית רק כדי לעמוד מאחורי הערכות שלהם ל-3 העלאות ריבית השנה".

באסיה המדדים יורדים עד 0.4% ורק בורסת שנגחאי רושמת עלייה מזערית של פחות מ-0.1%. נגיד הבנק האירופי מריו דראגי רמז אתמול לשינוי במדיניות המוניטרית בגוש האירו בהתאם להתאוששות הכלכלה, ושלח את המשקיעים לספקולציות חדשות. 

בנק ישראל פירסם אתמול את דוח היציבות הפיננסית למחצית הראשונה של 2017 ובו נכתב כי אמנם המערכת הכלכלית הישראלית יציבה, אך עדיין הסיכון הגדול של הכלכלה הוא מהחשיפה הפיננסית לשוק הנדל"ן. בנק ישראל ציינו כי המוסדות הפיננסים, כמו גם משקי הבית, חשופים לסיכון של ירידה חדה מדי במחירי הדיור. יש לציין כי ירידה חדה במחירי הדירות תקטין את הבטוחות שעומדות לרשות הבנקים וכך אם משק הבית יתקשה בתשלום ההחזרים השוטפים לבנקים, מימוש הנכס שרכש לא יכסה את יתרת ההלוואה; וגם אם יכסה אותה, אמנם הבנק יקבל את כספו אך משק הבית לא יוותרו לו די משאבים לרכוש דירה אחרת, אפילו זולה יותר. 

הבורסה סיכמה אתמול את המחצית הראשונה של 2017, ומהסיכום עולה כי בעלי עניין בחברות הנסחרות מכרו לציבור מניות בהיקף של כ-2.7 מיליארד שקל במחצית, בהמשך למימושים בהיקף של כ-6 מיליארד שקל ב-2016.

רוב מדדי המניות עומדים לסגור את המחצית הראשונה של השנה עם תשואות חיוביות, בזכות רוח גבית מהמדדים בארה"ב והריבית האפסית, לצד נתוני מאקרו חיוביים של הכלכלה המקומית. את העליות הובילו מדדי ת"א 90, ת"א צמיחה ות"א נדל"ן, עם תשואה של 14%-15%, ומדד הבנקים עם 10%. המדד המוביל, ת"א 35, פיגר מאחור, עם תשואה שלילית של 2%, בהשפעת ירידות חדות במניות הפארמה הגדולות טבע, פריגו ומיילן.

באקסלנס חוזרים על המלצות "קנייה" בסלקום  ופרטנר  ו"נייטרלי" למניית בזק . לסלקום מציבים מחיר יעד בפרמיה של כ-27% על מחיר השוק; מחיר היעד לפרטנר מהווה פרמיה של 36%, ומחיר היעד לבזק מציב פרמיה של 16% על מחיר המניה בבורסה.

סרגון  הודיעה שבמהלך הרבעון השני היא קיבלה הזמנות בהיקף של למעלה מ-7 מיליון דולר ממפעיל סלולרי גדול (Tier 1) בדרום אמריקה, עבור פלטפורמת ה-IP-20 שלה. מדובר בלקוח קיים של סרגון, ולפי הודעת החברה, לאחר הפריסה הנרחבת של רשת 4G ב-2015-2016, הלקוח ביצע הזמנות בהיקף כולל של למעלה מ- 12 מיליון דולר במהלך המחצית הראשונה של 2017 להגדלת הכיסוי וקיבולת הרשת שלו הפרוסה על פני מספר מדינות.

בכלל, מניות קבוצת בזק המשיכו לעמוד במוקד המסחר - בזק אינטרנט זהב , ובי קומיונקיישנס . פרט ליום אחד של תיקון, המניות ירדו בימי המסחר בשיעור דו ספרתי ברקע חקירת רשות ניירות ערך. 

גם מניות "תמר" - דלק קידוחים  מקבוצת דלק , וישראמקו  - המשיכו לרכז עניין בשוק לאחר שחברת החשמל הודיעה כי היא תרצה לפתוח את חוזה הגז הענק בהיקף 1.2 מיליארד דולר ל-15 שנה, עקב מחירים גבוהים שהיא משלמת על הגז הטבעי. 

חברת טבע  נכשלה בניסוי של תרופה המיועדת לטיפול בכאבים בקרב חולי שלבקת חוגרת. הניסוי המשותף לה ולחברת XENON לא השיג את היעדים הראשונים שהוצבו לו ואף לא את היעדים המשניים, ולכן החברות הפסיקו בשלב זה את הניסוי.