הבית הלבן יצא אתמול (ג') שוב בהתקפה על התקשורת האמריקאית והגדיר את מוצריה כ"פייק ניוז". ההתקפה משקפת מפח-נפש של הממשל, ובמיוחד של דונלד טראמפ, מהדיווחים הבלתי פוסקים על חקירות של "היועץ המיוחד", בשיתוף-פעולה עם ה-FBI, וחקירות נפרדות של ועדות בסנאט ובבית הנבחרים, שמתמקדות בקשרים כביכול בין מטה הבחירות של המועמד טראמפ לבין גורמים רוסיים במהלך מסע הבחירות לנשיאות אשתקד.

אך עיתוי ההתקפה אינו מקרי. היא נועדה, קרוב לוודאי, להסיט את תשומת-הלב הציבורית מכישלון ההנהגה הרפובליקאית בסנאט לגייס מספיק סנטורים רפובליקאים כדי להעביר השבוע הצעת חוק שתשים קץ לאובמה-קר, מיזם החקיקה של הנשיא הקודם שהכניס רפורמות בביטוח הרפואי של ארה"ב והרחיב במיליוני אזרחים את מעגל המבוטחים.

 

זו מעידה מביכה, מפני שב-7 השנים שחלפו הפכו הרפובליקאים את ההתחייבות לבטל ולהחליף את תכנית אובמה-קר לנושא המרכזי של המצע שלהם. בחודש שעבר התחייב ראש סיעת הרוב הרפובליקאי בסנאט, מיץ' מקונל, לקיים השבוע, לפני פגרת ה-4 ביולי, הצבעה על גרסת הסנאט להצעת החוק הרפובליקאית - ויהי מה. הוא מודע היטב לכך שהצעת החוק של מפלגתו בלתי פופולרית. היא תאלץ עשרות מיליוני אמריקאים להשיל את ביטוח הבריאות שלהם ותקצץ מיליארדים מתכנית מדיקייד, שמסייעת לעשרות מליוני אזרחים מעוטי הכנסות, לרבות נכים.

בחודשים שחלפו נערכו הפגנות רבות במשרדי מחוקקים רפובליקאים במחוזות הבחירה שלהם, בעיקר בפגרות של הקונגרס, כאשר המחוקקים שבים הביתה ונפגשים עם הבוחרים. מקונל רצה למנוע עריכת הפגנות כאלה בפגרת ה-4 ביולי, ימים מעטים לפני ההצבעה הגורלית בסנאט, אך הוא כשל ונאלץ להודיע כי ההצבעה תיערך אחרי הפגרה, אולי שבועות רבים אחריה. התערבות אישית של טראמפ - בעיקר שיחות טלפון עם מחוקקים סרבנים - לא עזרה. "מי פוחד מטראמפ? לא מספיק רפובליקאים", כותב הבוקר (ד') "וושינגטון פוסט".

ההתנגדות הדמוקרטית למיזם הרפובליקאי מוחלטת. אף מחוקק דמוקרטי לא יצביע בעדו. הרפובליקאים היו צריכים להרים את המשא הזה לבדם. על-פי יחסי הכוחות בסנאט, הם היו יכולים להרשות לעצמם רק 3 עריקות, אך מספר העריקים היה גדול יותר - הן שמרנים קיצוניים שטענו כי הצעת החוק ליברלית מדי, והיא בעצם "אובמה-קר לייט", והן רפובליקאים מתונים שאומרים שהצעת החוק דרקונית מדי.

הבית הלבן נאלץ אפוא להתמודד עם כישלון נוסף בקונגרס. מאז תחילת נשיאות טראמפ, סמכו המחוקקים ידם רק על יוזמת חקיקה משמעותית אחת - וזרעיה נטמנו בתקופת אובמה. במצב כזה אין מהלך יאה יותר מכיוון תותחי הממשל לעבר המדיה. וכך, בתדרוך לכתבים אתמול בוטל (זמנית) האיסור החדש יחסית להפעיל מצלמות טלוויזיה בתדרוכי הבית הלבן, וסגנית הדובר, שרה האקבי סנדרס, יכלה לקבל את מירב החשיפה למטחים נגד העיתונות.

בתשובה על שאלה מדוע הבית הלבן אינו מסתפק בהתנצלות של CNN על דיווח שגוי בחלקו ובפיטורי 3 עיתונאים שהיו אחראים לו, ומוסיף לתקוף את ערוץ החדשות, אמרה הדוברת: "אינני חושבת שהתגובה (של CNN) מספיק טובה בשביל הנשיא. אני חושבת שהמטחים הבלתי פסוקים של 'פייק ניוז' בערוץ זה הם שגורמים לתסכולו. חוץ מהדיווח השגוי הזה, יש המון דוגמאות אחרות שמראות שהערוץ הזה מפרסם דיווחים שגויים פעם אחר פעם".

הדוברת התייחסה לקליפ וידאו של ארגון ימני, שמתמחה בהטמנת פחים למוסדות שנחשבים ליברליים. בקליפ מרואיין כתב לענייני רפואה של CNN, שאינו מסקר עניינים פוליטיים. לדברי הכתב הזה, הדיווחים החדשותיים על הקשר הרוסי הם זבל. "אם הדברים מדויקים, אני חושבת שזו חרפה למדיה כולה, לכל העיתונות", אמרה סנדרס.

"אני חושבת שהגענו למצב שבו אם אי-אפשר לתת אמון בדיווחי החדשות, אזי אמריקה נמצאת בסכנה", אמרה סגנית הדובר. "אני חושבת שאם כלי תקשורת מסוימים הולכים לכיוון הזה, המצב יותר מפחיד מאשר מביש. אני מקווה שאנו לא הולכים לשם. יש כלי תקשורת שמדווחים מפי מקורות עלומי-שם... והעניין של ההונאה הגדולה של טראמפ ורוסיה נמשך כבר כמעט שנה בלי שום הוכחה שהיה משהו... אמריקה זקוקה למשהו טוב יותר".

הדברים הביאו להתפרצות זעם של אחד הכתבים בחדר התדרוכים: "אנו נמצאים כאן כדי לשאול שאלות, ותפקידך לתת תשובות. מה שעשית עכשיו זו הסתה... אנשים בכל הארץ הזו שומעים ואומרים, 'הנה, שוב, הנשיא צודק, וכל אחד אחר אינו אלא פייק ניוז'".

טראמפ ירה מטחים משלו עוד לפני התדרוך כאשר צייץ שרשתות השידור הגדולות, וכן "וושינגטון פוסט" ו"ניו-יורק טיימס", שלא לדבר על CNN - אינם אלא "פייק ניוז". לאכזבתו, הכישלון הרפובליקאי בסנאט זכה לסיקור מרבי בתקשורת. ההתקפה על המדיה - לא כל-כך.