הח"כ לשעבר באסל גטאס ייכנס היום לכלא למאסר של שנתיים

חבר הכנסת לשעבר מהרשימה המשותפת הורשע בהברחת טלפונים סלולריים לאסיר ביטחוני - עבירות של מירמה והפרת אמונים, מתן אמצעים לביצוע מעשה טרור ועבירות נוספות ■ ישלם קנס של 120 אלף שקל ■ נקבע כי יש קלון במעשיו

ח"כ באסל גטאס  / צילום: איל יצהר
ח"כ באסל גטאס / צילום: איל יצהר

חבר הכנסת לשעבר באסל גטאס יחל לרצות הבוקר (א') את עונש המאסר שנגזר עליו בכלא גלבוע. לפני כ-3 חודשים קיבל בית משפט השלום בבאר-שבע את הסדר הטיעון בין גטאס, שהורשע בהברחת טלפונים סלולריים לאסיר ביטחוני, לבין הפרקליטות וגזר עליו שנתיים מאסר. בנוסף החליט השופט להגדיל את סכום הקנס שישלם גטאס וקבע אותו על 120 אלף שקל. הוא גם קבע כי יהיה קלון למעשיו.

גטאס (הרשימה המשותפת), הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של מירמה והפרת אמונים, מתן אמצעים לביצוע מעשה טרור ועבירות נוספות.

השופט איתי ברסלר-גונן ציין בגזר הדין כי "בשים לב להיקף הציוד וזהותם של מקבלי הציוד ונסיבות כליאתם, אפשר לומר שמדובר בפוטנציאל ביטחוני בנסיבות מחמירות".

לדבריו, גטאס "ניצל את מעמדו כחבר כנסת ואת האמון שנתנו בו השיטה הדמוקרטית ושב"ס. האמון שהופר הוא כלפי כלל הציבור ולא רק כלפי בוחריו. יש גם נזק אישי אפשרי של פגיעה באמון הציבור בחברי כנסת אחרים.

"שיקול נוסף לחומרה נעוץ בתכנון המוקדם ובתעוזה. העובדה שהנאשם קיבל חבילות אטומות אינה סיבה מקלה. הוא יכל להחדיר אמצעי לחימה, לדעתי, בניגוד לעמדת הפרקליטות, הפרת האמון של הנאשם גבוהה יותר משל סוהר שהחדיר טלפון נייד", ציין השופט.

עם זאת, השופט החליט להקל על גטאס, משום ש"לא עשה זאת לביתו. נביא בחשבון את גילו ואת השירות הרב ששירת את הציבור ושהתפטר מהתפקיד ושנפל ממעמדו. הנאשם התקשה להביע חרטה, גם היום. אמנם לקח אחריות. נכון היה לגזור את עונשו ב-36 חודשים ומכאן לשקול את ההסדר. בית המשפט הוא לא חותמת גומי".

בחודש מארס השנה, לאחר שהוגש כתב האישום נגדו, התפטר גטאס מתפקידו בכנסת. בטיוטת כתב האישום נכתב כי גטאס הבריח טלפונים לאסיר ואליד דקה, שהיה חבר בחוליה שחטפה ורצחה את החייל משה תמם בשנת 1984 ונושא בשל כך בעונש מאסר של 31 שנה.

לפי כתב האישום, גטאס ניצל את חסינותו הפרלמנטרית כדי להעביר את הטלפונים לאסירים הביטחוניים. בתחילת השנה הוא נפגש עם אסעד, אחיו של ואליד דקה, ותכנן עמו כיצד להעביר את הטלפונים, כמו גם מידע, לתוך כותלי הכלא. גטאס, כך נכתב בכתב האישום, נפגש עם דקה במסגרת ביקור שנועד לוודא את תנאי כליאתו של האסיר.

לפני ביקורו בכלא נפגש גטאס עם אסעד בתחנת דלק, שם קיבל מידיו 12 טלפונים ניידים, 16 כרטיסי סים, שני מטענים לטלפונים ניידים ואוזניה לטלפון. הוא הסתיר את תכולת החבילות שקיבל מתחת לחולצתו.

כתב האישום מתאר כיצד התחמק גטאס מחיפוש על גופו. בעת כניסתו לכלא, נכתב, הוא עבר במכשיר המגנומטר, שהתריע עקב הטלפונים הניידים שהוסתרו בחולצתו. גטאס טען בפני הסוהר שבדק אותו כי המגנומטר צפצף בגלל חגורתו, אך סירב להיבדק שוב, בטענה כי יש לו חסינות.