גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"וול סטריט ג'ורנל": זו רשימת החברות שכדאי לעקוב אחריהן

כל החברות רחוקות משיערוך של 1 מיליארד דולר ■ במקום הראשון בדירוג Hollar האמריקאית, שמפעילה אתר למכירת מוצרי בית ■ בין 6 הישראליות יש 3 חברות סייבר

חברת Cybereason / צילום: חן גלילי
חברת Cybereason / צילום: חן גלילי

חנות הכול בדולר מקוונת. שני שירותים שמקשרים בין רופאים לחולים בשיחת וידאו. חברת אבטחת סייבר שמרחיקה האקרים שתוקפים מכוניות. חברות ההזנק הללו הן חלק מהאוסף האקלקטי שמרכיב את רשימת 25 חברות הטכנולוגיה שכדאי לעקוב אחריהן של ה"וול סטריט ג'ורנל" - חברות שמראות סימנים שיהפכו למובילות בכמה מהמגזרים הדינמיים ביותר של תעשיית הטק.

25 המובחרות הללו ריכזו כולן את תשומת הלב של קהילת הטק, ומשכו את המזומנים של משקיעי הון סיכון. לכולן יש כוח עבודה צומח ובכמה מקרים גם מייסדים עם הצלחות קודמות בהקמת חברות. כולן גם צעירות - הן נוסדו בשש השנים האחרונות - ורחוקות משיערוכים של מיליארד דולר.

מבט על חברות סטארט-אפ מספק תובנה על טכנולוגיות שיש להן אולי השפעה רחבה יותר על עסקים ושווקים, אומר ונקי גיינסן, מנכ"ל מנלו ונצ'רס, קרן הון סיכון. "אתה מקבל תובנות על המגמות הגדולות. אתה רואה את הבעיות שהולכות להיות", הוא אומר. "לפעמים חשוב לא פחות לדעת מי הולך להפסיד, לא רק מי הולך להרוויח".

נקודת הפתיחה של הדירוג הזה הייתה סקר של משקיפים ומומחים בתעשיית הטק. המועמדויות נלקחו ממשתתפים קודמים של כנס טכנולוגי שנערך בחסות ה"וול סטריט ג'ורנל" ופאונדרס פורום, חברה מלונדון שמארגנת אירועים לרשת של יזמי ומשקיעי טק (לעיתון ולחברה יש קשרים עסקיים). משתתפי הסקר התבקשו לזהות חברות צעירות שהן חדשניות, צומחות מהר וצפויות להמשיך לצמוח מהר.

על החברות המועמדות נערך ניתוח נתונים כדי להעריך את הניסיון של המייסדים, את סך ההשקעות בהן, את ההצלחה הקודמת של המשקיעים הגדולים ביותר בהן, את צמיחת כוח האדם בהן ואת הבאזז שהן מתחילות ליצור בתעשייה. חמשת הקריטריונים הללו קיבלו משקל שווה כדי לחשב את הדירוג הכללי של החברות.

משקל משמעותי לניסיון המייסדים

מספר 1 ברשימה היא Hollar שמנהלת אתר שמוכר מוצרי בית במחירים נמוכים. היא הייתה הרעיון של בריאן לי, שהקים לפני כן את חברת Honest יחד עם השחקנית ג'סיקה אלבה, ודייוויד יאום, עוד לשעבר מהחברה הזו. לי, שפרש מתפקיד מנכ"ל Honest מוקדם יותר השנה, הוא היו"ר הביצועי של Hollar. יאום (Yeom) הוא המנכ"ל.

שיטת הדירוג מתגמלת חברות שנוסדו על ידי אנשים שהקימו חברות אחרות, בייחוד אם אותן חברות אחרות הונפקו בהמשך לציבור או נקנו על ידי חברות אחרות. במקרה של Hollar, היא קיבלה עוד נקודות בזכות מייסד נוסף שלה, תאן חו, הנשיא וסמנכ"ל הטכנולוגיה הראשי, שהקים בעבר חברת משלוחים מקוונת שנמכרה מאוחר יותר.

דייוויד זינגר, שותף-מנהל של קרן ההון סיכון Maverick Ventures, אומר שהרקע של המייסדים הוא הגורם החשוב ביותר לשיקול כשמחליטים אם להשקיע בחברה. "אתה באמת תלוי בבן אדם שהוא המייסד. כמעט כל הסיפור זה הוא".

שיטת הדירוג נותנת למייסדים קרדיט גם אם יש להם ניסיון ברמה גבוהה בחברות אחרות שנתמכו על ידי הון סיכון. זינגר אומר שניסיון קודם הופך את המעבר מרעיון לחברה תפעולית לאפקטיבי יותר, במונחים של בניית צוות ניהול וקבלת החלטות.

"אנחנו מתעניינים במייסדים שהם המוצר. האנשים המשכנעים ביותר הם אלו שאולי לא רצו אפילו להיות מייסדים, אבל היו מתוסכלים מכך שיש בעיה ואף אחד לא רצה לפתור אותה", אומר זינגר. לפני שהפך למשקיע הון סיכון, זינגר עצמו הקים שלוש חברות.

Maverick Ventures משקיעה בחברה השנייה בדירוג, Collective Health, שמאפשרת לחברות ולעובדים שלהן לנהל את המידע על הבריאות שלהם. זו אחת מארבע חברות שירותי בריאות בדירוג שלנו, כולל שתי חברות שמאפשרות לחולים לראות רופא דרך יישום וידאו: Doctor on Demand ו-Babylon Healthcare Services.

גם המומחיות של קרנות הון סיכון שיושבות בדירקטוריונים של חברות ההזנק משתקפת בדירוג. חברות ההזנק מקבלות קרדיט על כך שבדירקטוריונים שלהן יושבות קרנות הון סיכון שעשו השקעות רציניות, והשקיעו בחברות שהונפקו או נמכרו לאחר מכן. הניתוח מתבסס על נתונים ממאגר VentureSource של דאו ג'ונס.

יותר מאבטחת סייבר נטו

Clever, החברה מספר 4 בדירוג, נהנתה מכך שהדירקטוריון שלה כולל נציגים של שתי קרנות הון סיכון גדולות, סקויה קפיטל ולייטספיד ונצ'ר פרטנרס. Clever היא חברה שפיתחה דרך לבתי ספר לארגן את יישומי התוכנה הרבים שבהם משתמשים המורים והתלמידים.

לייטספיד יושבת בדירקטוריון של עוד שתי חברות הזנק מדורגות: Hollar ו-Zola, חברה שמפעילה רישום חתונות מקוון. מלבד שירותי רישום מסורתי, יש ל-Zola עוד שירותים כמו דרך לנהל משלוח של מתנות, ודרך לזוגות טריים לאסוף מתנות כספיות לדברים כמו ירח דבש או תשלום מקדמה לדירה/ בית.

חברי דירקטוריונים מציעים עצות למנהלי חברות הזנק, ומסייעים בגיוסי עובדים ומימון, אומר גיינסן ממנלו ונצ'רס. השמות הידועים גם עוזרים למכור ללקוחות עסקיים. "אם אתה בג'יי. פי מורגן ואתה מחפש חברת הזנק באבטחת סייבר, אתה רוצה לדעת מי השקיע בה", הוא אומר. הידיעה שמשקיעים הכניסו כסף לחברה נותנת ללקוחות העסקיים ביטחון במוצרי חברת ההזנק.

ארבע חברות אבטחת סייבר כאלו מצויות בדירוג, כולל 3 שפועלות מתל-אביב, ישראל: Argus Cyber Security, שמייצרת מוצרי תקיפת נגד למערכות במכוניות וברכבים מסחריים, Illusive Networks, שיוצרת הגנות סייבר על ידי הטעיית האקרים עם נתונים מזויפים ו-Cybereason שפיתחה תוכנה שמנטרת רשתות ארגוניות כדי לאתר פעילות זדונית.

דהארמש תאקר, שותף כללי בבאטרי ונצ'רס, מייחס את הנוכחות הבולטת של אבטחת סייבר בעולם ההזנק למגמות רחבות יותר בטכנולוגיה. כשיותר אנשים משתמשים במכשירים ניידים, מאחסנים מידע בצורה מקוונת ומשתמשים במכשירים ומכשירי חשמל מקושרים לאינטרנט - מה שנקרא "האינטרנט של הדברים" - צצים סוגים חדשים של איומים מקוונים, מה שמניע השקעה בחברות הזנק של אבטחת סייבר.

להמשיך לשנות את כללי המשחק

גם חומרה צרכנית וגאדג'טים מיוצגים היטב בדירוג, כולל שתי חברות שיוצרות מכשירים מחוברים לניהול אבטחה ביתית, August Home Ring, שנקראת רשמית Bot Home Automation. עוד בדירוג חברה בשם Fero, שמייצרת מערכת לשיפור איתותי Wi-Fi ביתיים, חברה בשם Tile, שמייצרת מכשיר לשמירה על דברים יומיומיים כמו מפתחות ושלטי טלוויזיה, וחברה בשם Jibo, שמפתחת רובוט.

הרובוט יגיע לשוק לפני תום 2017. הוא יבצע משימות דומות לאלו שמבצעות אלקסה של אמזון וסירי של אפל. הוא יזהה פנים וקולות, ויהיה יותר אינטראקטיבי מאשר יריביו, לפי דובר החברה. המחיר טרם פורסם.

יכולת ההישרדות של החברות שמפתחות מוצרי צריכה לא ברורה. "הם יהיו סיבוב ניצחון או בעיטה החוצה", אומר גיינסן. תוחלת החיים של חברת הזנק לחומרה צרכנית מתארכת אם יש לחברה תזרים הכנסות חוזרות. לדוגמה, שירות מנויים שיהיה קשור לשירות Ring מספק הכנסות חוזרות. מנלו ונצ'רס לא משקיעה בחברה זו.

במקרים רבים, השאלה אם חברת הזנק שמשנה את כללי המשחק, שהיא disruptive, בעגת המקצוע, ממשיכה לצמוח או נעלמת היא למעשה השאלה אם היא ממשיכה להתפתח, אומר תאקר מקרן ההון סיכון באטרי ונצ'רס. חברות הזנק רבות "חושבות שהמטרה הסופית היא ההנפקה לציבור, והן מפסיקות לחדש. חברות שלא מחדשות נוטות לסבול בעצמן מ-disruption של חברת הזנק אחרת".

מפתיע? 3 מתוך 4 חברות אבטחת סייבר שנכללו בדירוג - ישראליות

25 חברות בחר ה"וול סטריט ג'ורנל" ו-6 מהן ישראליות, כלומר 24% - כלומר כמעט רבע. גאווה ישראלית. באופן מעט לא מפתיע - כי ישראל כבר מזמן שנייה לארה"ב בתעשיית אבטחת סייבר - 3 מהן הן חברות אבטחת סייבר. יותר מזה: מתוך כל 4 חברות אבטחת סייבר שנכללו בדירוג, 3 הן ישראליות - נתון שממחיש ביתר שאת את המובילות הישראלית בשוק זה.

הראשונה, לפי סך גיוסי הון עד כה, היא Cybereason שרק באחרונה - רגע אחרי שהיומון הכלכלי פרסם את הדירוג שלו - השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, ובכך הצדיקה במשהו את בחירתה. השנייה היא illusive Networks שהשלימה עד כה גיוס של 30 מיליון דולר, והשלישית היא Argus Cyber Security שרוכבת על גל הרכב חכם וגם היא גייסה עד כה 30 מיליון דולר.

בחירה ישראלית קצת פחות מפתיעה היא מפעילת הנסיעות השיתופיות Via שמנסה לאתגר את Uber בעיקר בשוק הניו-יורקי, והעובדה כי גייסה עד כה 137 מיליון דולר יכולה להעיד במשהו על סיכויי הצלחתה.

3 חברות פינטק נכללו בדירוג ואחת מהן ישראלית: Lemonade שמפעילה אתר אינטרנט ואפליקציית סלולר לפי מודל P2P (כלומר Peer To Peer, צרכן לצרכן) שבהם ניתן לרכוש ביטוח, בתור התחלה לשוכרי ובעלי דירות. החברה גייסה עד כה 60 מיליון אחר.

הנציגה הישראלית האחרונה בדירוג היא היחידה בו שנופלת תחת ההגדרה של מדיה חברתית: Life On Air, שפיתחה את האפליקציה Houseparty שמאפשרת לבצע שיחת וידאו (צ'ט) מרובת משתתפים אך רק בין חברים בה. כלומר לצ'טט ולראות במקביל עם מי אתה מצ'טט. חשוב לציין שהחברה, שהוקמה כתאגיד ישראלי - ובניגוד ליתר החברות הישראליות שנכללו בדירוג - איבדה מעט מזהותה הישראלית בין היתר מכיוון שעיקר עובדיה יושבים בארה"ב ולא בארץ.

25 חברות הטק

עוד כתבות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מציגה: מעבר לרווח ותגמול של 10 מיליון שקל לבעל השליטה

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

"סידור עבודה לחברים"? מנכ"ל האוצר עונה למתקפה של מנהל רשות החברות

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט  בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"