הזיהום בנחל אשלים: תיתכן חקירה פלילית נגד רותם אמפרט

המשרד לאיכות הסביבה יזמן את מפעל כיל רותם לשימוע בגין הנזק הסביבתי שנגרם בעקבות זרימת עשרות אלפי מ"ק שפכים שדלפו מהמפעל שבמישור רותם אל הנחל

השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה
השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה שוקל לפתוח בחקירה פלילית נגד כיל רותם (לשעבר רותם אמפרט), בעקבות תקלה במפעל החברה במישור רותם, שגרמה בסוף השבוע לזיהום כבד בנחל אשלים ו"פגיעה אקולוגית קשה".

התקלה נגרמה בשל פרצה שנוצרה בדופן המזרחית של בריכת אידוי לשפכי גבס וזרימת עשרות אלפי מ"ק שפכים לנחל אשלים. השפכים הם בעלי חומציות גבוהה ביותר (קרוב ל-1).

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "המשרד, יחד עם המשטרה הירוקה, צוות מחוז דרום ומנהל מחוז דרום, תחקרו את אירוע פריצת המאגר בחברת רותם אמפרט, שגרם לזיהום נחל אשלים ופגיעה אקולוגית קשה, ואספו ראיות לכל אורך הימים האחרונים.

"כמו כן, בוצעו ניטורים ונלקחו דגימות. המשרד הודיע למפעל כי יעגן בצו את דרישתו להפסיק כל שימוש בסדרת הבריכות שאחת מהן קרסה. כמו כן, המפעל יוזמן לשימוע ולהמשך הליך אכיפה".

נכון להבוקר (א'), הגבים העמוקים במורד נחל אשלים מלאים במים חומציים, והמפעל נדרש לשאוב אותם ולהתחיל באופן מיידי בשיקום הנחל. אחד החששות הנלווים לאירוע הוא שבעלי החיים באזור ישתו ממים אלה וייפגעו. על-פי המשרד להגנת הסביבה, ניטור החומציות שבוצע בערוץ הנחל מעיד על רמה גבוהה לכל אורך הערוץ ועל רקע הזיהום האזור נסגר לכניסת מטיילים.

אזור הדרום ידע באחרונה מספר לא מבוטל של אירועי זיהום קשים. בדצמבר בשנת 2014 התרחשה דלפה של כ-5 מיליון ליטר קוב של נפט גולמי מצינור בקו אילת-אשקלון בסביבת היישוב באר אורה שבנגב. הנפט זרם מהצינור אל שמורת עברונה הסמוכה וגרם נזק סביבתי חמור לאזור.

מרותם אמפרט נגב נמסר: "החברה פועלת בשקיפות ובשיתוף-פעולה מלא עם הרשויות - המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים. אנחנו מתמקדים כעת בלשקם את הנחל כמה שיותר מהר, ולא נחסוך במשאבים לשם כך".