גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא אגיד שמסוכן לנסוע לישראל, אבל זה מאתגר לשווק אותה"

ג'יל רינגוואלד, סגן נשיא חברת התעופה הקנדית אייר טראנסט, בראיון ל"גלובס": "המוצר שלנו יותר משתלם; עד כה אנו מגלים תגובות חיוביות לפרסומים על ישראל כיעד חדש"

האתגר הגדול העומד בפני חברת התעופה הקנדית אייר טראנסט, שחגגה את טיסת הבכורה שלה לישראל, הוא לגרום לכך שהציבור יכיר את המותג שהוא בבחינת אנונימי. אייר טראנסט מציעה טיסות ישירות בקו תל-אביב-מונטריאול, כשבמקביל אייר קנדה, אחת מחברות התעופה הוותיקות בישראל, הצטרפה לתחרות כשהשיקה קו ישיר משלה למונטריאול - בנוסף לזה הפועל מתל-אביב לטורונטו.

"כשבחנו את הכניסה לישראל גילינו כי 70% מהנוסעים בקו לישראל הם קנדיים, בעיקר מהקהילה היהודית והיתר ישראלים. בחורף, שהוא מאוד קר בקנדה, התושבים המקומיים רוצים לברוח ליעדים חמים - וישראל היא אופציה טובה", אומר ג'יל רינגוואלד, סגן נשיא חברת אייר טראנסט בראיון מיוחד ל"גלובס". אייר טראנסט מציגה מודל שונה ממרבית חברות התעופה משום שעיקר פעילותה היא בחורף.

"בקיץ הצי שלנו כולל 30 מטוסים ובחורף אנחנו חוכרים מטוסים נוספים עם צי הכולל 45 מטוסים. הקנדים בורחים מהחורף, עונה שנמשכת מנובמבר עד אפריל, 80% טסים לפלורידה ולקריביים (החברה מפעילה טיסות ל-32 יעדים בקריביים) ו-20% לאירופה. הקנדים אוהבים לגלות ארצות ויעדים חדשים. יש לכם את כל מה שמחפש התייר, מחופי הים עבור בתרבות ובהיסטוריה, כך שבחופשה של שבוע אתה די זוכה לראות את הכול".

- האם קיים קושי לשווק את ישראל כמקום כל-כך אידיאלי לאור המוניטין שלנו בעולם?

"אם להיות כן זה מאתגר. לא אגיד שמסוכן לנסוע לישראל או למדינות האיזור אבל זה מאתגר מבחינה שיווקית. עד כה אנחנו מגלים תגובות חיוביות לפרסומים ולקמפיין שהשקנו על ישראל כיעד חדש. 400 נוסעים כבר רשומים לקיץ הזה על הטיסות כשאנחנו משקיעים בתקשורת דרך המפיצים והסוכנים. אין לי ספק שבשנה הבאה המספר יגדל".

אייר טראנסט הוקמה בשנת 1986 על-ידי ענקית התיירות הקנדית Transat A.T הכוללת 600 סוכני נסיעות בקנדה ובצפון אמריקה והמשווקת מוצרי תיירות ב-50 מדינות בעולם. החברת טסה ל-61 יעדים ב-30 מדינות כשהיא חרטה על דגלה רעיון יוצא דופן: אייר טראנסט מגדירה את עצמה כחברת "פנאי" כלומר שרשמית היא פונה פחות לתייר העסקי למרות שהוא מהווה לפחות ממחצית הפעילות התעופתית בעולם. הקו שהשיקה אייר טראנסט לישראל הוא הארוך ביותר שהחברה מציעה (משך הטיסה: 11 שעות) שלשמו היא אף רכשה מטוס מדגם אייר באס 330 מחברת התעופה Emirates, החברה הלאומית של דובאי.

"יש לנו מודל מיוחד משום שצמחנו מעולם סוכני הנסיעות. אנחנו חברת התיירות הגדולה ביותר בצפון אמריקה כשאנחנו בונים חבילות שכוללות טיסות, העברות ולינה. את הטיסות הוספנו לחברה כחלק מהחבילה בתפיסה שזו אמצעי הגעה לחופשה. אנחנו חברת פנאי שאוספת את הנוסע מהבית, מטיסה אותו ליעד ומציעה לו שם מלון", אומר רינגוואלד שמפרט מה המשעות להגדרה "חברת פנאי". לדבריו, "משהו בין לואו קוסט לטיסות שכר. אנחנו מציעים שירות מלא כולל כבודה ומזון, אבל אין לנו מחלקת עסקים "פר אקסלנס" כך שאנחנו לא חברת לגאסי. החברה נוסדה כדי לתמוך בחברת התיירות, ולכן זה תואם את האג'נדה שלנו. אפשר להגדיר אותנו כחברת "Low Fare". יש לנו מחלקת עסקים, אבל ללא מיטה הנשכבת ל-180 מעלות, שגם היא מיועדת בעיקר לקהל הפנאי שרוצה לשפר את תנאי הטיסה מבחינת המרווח במושב".

כדי להציע מחירי אטרקטיביים מספר רינגוואלד על התייעלות בכמה היבטים. "צי המטוסים שלנו כולל מטוסי בואינג 737 צרי גוף לטיסות ליעדים קרובים ומטוסי איירבוס ליעדים ארוכים - הטייסים שלנו מחזיקים ברישיון להטיס את שני המטוסים הללו וכך יש לנו ניצולת יעילה של צוות האוויר.
שנית, אין לנו טרקליני עסקים בנמלי התעופה וזה חיסכון משמעותי בעלויות. יש לנו 2,500 עובדים, זו חברה רזה בהיבט כוח האדם. אין לנו משרדים יוקרתיים והחיסכון הזה בעלויות מגולגל למחירי הטיסות".

זאת ועוד אייר טראנסט היא אחת מהחברות שדורגו כידידותיות ביותר לסביבה. "המשרדים שלנו ממוקמים בבניין שהוא 100% ירוק. אנחנו משוגעים לדבר 80% ממה שנכנס לבניין עובר למחזור, כשהמטוס נוגע בקרקע אנחנו מדוממים מנוע אחד ומשתמשים רק בשני. מבין חברות התעופה אנחנו הכי מחמירים בהיבט הזה משום שזו הדרך שלנו למזער את הנזקים הסביבתיים של המטוסים. גם על המטוס לא נשתמש בבקבוק מים אלאל בקנקני שתייה, זה המון דברים קטנים שלכולם אנחנו נותנים את שימת הלב".

- ענף התעופה נחשף לתחרות בכל מקום בעולם עם כניסת חברות הלואו קוסט ושחיקת המחירים.

"תחרות כזו יש גם בקנדה. יש לנו את המוביל הלאומי שהוא אגרסיבי בתחרות ויש עוד חברות קנדיות. אנחנו מדינה ענקית עם שוק קטן המונה 30 מיליון תושבים. בקנדה חברות הלואו קוסט פועלות בעיקר בזירה המקומית. בזירה הבינלאומית זה מתפתח וגם אנחנו בוחנים את זה. WOW האיסלנדית פתחו קו בקנדה והם מציעים טיסות לתל-אביב שעם הקונקשן ייקחו 26 שעות. מי שרוצה לנסות את זה נאחל לו בהצלחה. אם עושים את התחשיב מול טיסה ישירה ברור שזה לא משתלם אבל זו תחרות שלא נוכל להתעלם ממנה.

"אנחנו בוחנים כל מהלך של החברות מצפון אמריקה ומאירופה ואנחנו יודעים שכיום אנשים מחפשים את הכי הטוב אבל יותר מזה את התמורה בעד הכסף. אני משוכנע שלנו ול-WOW יש לקוחות שונים. יש את מי שמוכן לחסוך 5 דולר, ולא אכפת לו לטוס 26 שעות, ויש כאלה שמוכנים לשלם יותר עבור טיסה ישירה ולא לאבד את הכבודה שלהם בדרך. ויש כאלה שרוצים רק מחלקת עסקים, ולכן כל חברה צריכה להגדיר את המטרה שלה. עבורנו המטרה היא להביא את הנוסע מנקודה א' לנקודה ב' בטיסה ישירה כולל מזוודה במשקל 30 ק"ג. אולי לא נהיה הכי זולים ביחס לטיסות קונקשן, אבל מבחינתנו זו מהות התמורה המלאה בעד הכסף".

רינגוואלד, 53, יליד צרפת מכהן בתפקידו מזה שנה וחצי כשהוא מחזיק ברזומה מרשים של 30 שנות ניסיון בענף התעופה כשהוא עבד בחברות בהן JET, Thai ולופטהנזה. לפני שעבר להתגורר במוטנריאול התגורר בניו-יורק משך שנים.

"אני אירופאי. כשגרתי בארה"ב טסתי המון עם מפעילים מקומיים. כשאני נכנס למטוס ומקבל צ'פחה מהדייל שמברך אותי לשלום - אלה קודים של שירות שאני לא מכיר. צוותי האוויר שלנו מוכוונים להיות נחמדים וחברותיים, למעשה זה ב-DNA שלנו. יש לנו המון משפחות שטסות, ואנחנו משרתים הרבה ילדים. ואפילו יש לנו מועדון לילדים במטוס. בתאילנד למדתי מה המשמעות של להיות אלופים בשירות, כי זה בא להם מהלב. זו מדינה שלא הייתה נתונה לשלטון של מדינה אחרת או שהייתה במלחמות, ולכן השירות והכנסת האורחים נעשית שם בצורה מושלמת. התיירים לא חשים שם ניכור והמקומיים מסתכלים על האורחים בכבוד בגלל התרבות וההיסטוריה".

עוד הוא מגלה כי בעבר שקלה תאי לפתוח קו בטיסות ישירות מתל-אביב (מה שעשו להתקיים לאור הסכמי הסחר נחתמו לאחרונה בין ישראל לתאילנד)."קנדה היא כמו תאילנד, וגם עבורנו המשאב התיירותי הוא חשוב. השנה מונטריאול חוגגת 375 שנים עם חגיגות מדי יום. ב-5-6 השנים האחרונות קנדה הפכה להיות אטרקטיבית לתייר לאור שחיקת המטבע. הדולר הקנדי ירד מ-4 ל-2.6 בהשוואה לדולר או אירו. עיקר התיירים שמגיעים אלינו הם מארה"ב ולאחר מכן בריטניה גרמניה וצרפת. בנוסף, קנדה ממוצבת כמדינה הבטוחה ביותר בעולם כשפעם היו אוסטרליה וניו-זילנד. לאור האירועים הביטחוניים שהתרחשו ברחבי העולם זה שיקול שמשפיע מאוד על תיירים".

- שתי חברות מפעילות טיסות לקנדה מתל-אביב, אל-על לטורונטו ואייר קנדה לטורונוטו ולמונטריאול. המותג שלכם כמעט שאינו מוכר.

"אייר קנדה היא המתחרה הישירה שלנו ולא אל-על. זה בהחלט מאתגר כי אייר קנדה טסה לפה מזה שנים והמותג שלה ידוע. ננקוט בשורה של פעילויות להגביר את המודעות למותג בשיתוף עם טל תעופה (המייצגת את החברה בישראל, מר"ח). זה האתגר הכי גדול שלנו אני מודה ומודע לזה. אני בטוח שמבחינת המוצר שלנו יותר משתלם אבל יש לנו הרבה עבודה כאן ונשקיע בקמפיינים בהתאמה לשוק המקומי. אייר קנדה נכנסה לקו למונטריאול לא בתזמון מקרי אלא זמן קצר אחרינו. מבחינתי זה סימן שקיבלנו החלטה טובה".

- מבחינת הצרכנים התחרות היא טובה כשהיא תבוא לידי ביטוי במחיר

"התחרות היא טובה אבל בענף התעופה צריך להיזהר שהתחרות לא תהרוס כי לפעמים כשהמחירים נשחקים מדי בגלל תחרות עזה יש חברות שלא מצליחות לשרוד ויוצאות מהמשחק. בנקודה מסוימת אם אתה לא מרוויח כסף אתה מחפף גם בשירות שאתה נותן. המחירים צריכים לשקף איזון נכון שכולם ירוויחו, אחרת ייווצר מונופול, והצרכנים יפסידו - וראינו את זה קורה בענף התעופה גם".

לשאלה האם מונטריאול יכולה למשוך אליה תיירים ישראלים כחלופה לביקור בניו-יורק, הוא משיב: "אין עיר שיכולה להתחרות בניו-יורק. כמו שאין עיר שיכולה להתחרות בפריז או בלונדון. אני לא משווה בין ערים אבל המרחק בין ניו-יורק למוניטריאול הוא שעה טיסה ואפשר לשלב ביקור בין שתי הערים. יש לנו הרבה לקוחות שגרים בניו-יורק, בעיקר בני הקהילה היהודית ומשפחות מרובות ילדים - הם מגיעים למונטריאול ברכב במרחק של 6 שעות נסיעה וטסים מכאן לתל-אביב. למשפחה בת 8 נפשות זה משמעותי ונוסיף לזה את שער הדולר הקנדי הנמוך זה חיסכון משמעותי. לא שיווקנו את המוצר הזה אבל זו התוצאה של שחיקת המטבע וחישוב שצרכנים עשו לבד".

עוד כתבות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא