"מזהים תקלות שחוזרות על עצמן בהתרסקות של המל"טים"

עוד כלי טייס של אלביט מערכות התרסק במסגרת פעילות - השני בתוך שבוע, והרביעי מתחילת השנה ■ גורם צבאי מאשר כי קיים דפוס המקשר בין ההתרסקויות ■ אין חשש לדליפת מידע רגיש

מל"ט סקיילארק / צילום: רויטרס
מל"ט סקיילארק / צילום: רויטרס

שני כלי טייס בלתי מאוישים מדגם סקיילארק 1 שמתוצרת אלביט מערכות התרסקו בתוך פחות משבוע, במסגרת פעילות מבצעית של צה"ל באזור בית לחם ובדרום רצועת עזה. מדובר בכלי טייס המופעלים בידי חיילי יחידת "רוכב שמיים" של חיל התותחנים, ונחשבים לכלי הטייס הבלתי מאוישים הקטנים ביותר שבשירות הצבא. עיקר השימוש בהם נעשה למשימות של תצפית ואיסוף מודיעין לטווחים קצרים. משך הטיסה מוערך כשעתיים.

אתמול (ב') אחר הצהריים התרסק מל"ט כזה בשטח הרצועה וזאת לאחר שבסוף השבוע שעבר התרסק מל"ט מדגם דומה בפעילות באזור בית לחם. בצה"ל הבהירו כי נסיבות שני המקרים נמצאות בבדיקה והדגישו כי באירועים אלה לא היה חשש לדליפה של מידע מבצעי רגיש.

שני מקרי ההתרסקות מהימים האחרונים מצטרפים לשני אירועים נוספים שבהם התרסקו מאז תחילת השנה מטוסים זעירים ללא טייס מדגם סקיילארק של אלביט מערכות: באמצע ינואר התרסק כלי מדגם זה במהלך פעילות מעל דרום לבנון, וחיזבאללה דיווח כי תפס אותו; בחודש מארס התרסק כלי נוסף במהלך פעילות שגרתית של צה"ל, הפעם בשטח סוריה.

גורמים צבאיים אמרו ל"גלובס" כי את שני מקרי ההתרסקות האחרונים, ניתן לייחס לבעיה טכנית שהתגלתה בכלי הטייס. הגורמים טענו כי בעבר, בשל מקרים דומים מערך כלי טייס זה קורקע - אך הפעם הוחלט להימנע מצעד זה.

בצה"ל מציינים כי בארבע השנים האחרונות נפח הפעילות של כלי הטייס הזעירים עלה משמעותית, וכך הוא עוד צפוי לגדול במהלך השנה הקרובה. "כל תקלה נבדקת בשיתוף פעולה עם החברה המייצרת, ובאחרונה אנו מזהים תקלות שמתחילות לחזור על עצמן", אמר ל"גלובס" גורם צבאי. הוא סירב לפרט באילו תקלות מדובר, אבל ציין כי "בשני המקרים האחרונים אנחנו יודעים מה גרם להתרסקות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה, כי "מערכת 'רוכב שמיים' היא כלי מרכזי בפעילות בגזרות השונות וכחלק מכך, היקף הפעילות של היחידה עלה בכ-20% במהלך השנה האחרונה ולא חלה עלייה באחוז הנפילות של כלים אלה ביחס לשעות הפעילות. המערכות עוברות שדרוג טכנולוגי בהתאם לצרכים המבצעיים, דבר המוביל למגמת ירידה דרמטית בכמות התקלות הטכניות. כלל אירועי הנפילה מתוחקרים באופן יסודי בידי המפקדים והגורמים המקצועיים והלקחים נלמדים ומחודדים ביחידה באופן שוטף".

בצה"ל מציינים כי המערכות המותקנות בכלי הטייס מאובטחות שלא קיים חשש לדליפת מידע, במקרה שהם נופלים בשטח אויב. עם זאת, גורמים ביטחוניים אמרו היום ל"גלובס" כי למרות שלא נגרם נזק ממבצעי ממשי בעקבות אבדן כלי טייס כזה, הרי שכל אירוע שבו נופל מל"ט בשטח עוין מהווה נזק מוראלי. לדברי הגורמים מדובר ממילא בכלי טייס זולים, ובחישובי עלות-תועלת, עדיין עדיף לצה"ל לעשות בהם שימוש נרחב.