הפריימריז בעבודה: גבאי ופרץ בסיבוב השני; הרצוג הודח

אחרי 10 שעות של הצבעה בעשרות הקלפיות שנפרסו ברחבי הארץ - ננעל הסיבוב הראשון בפריימריז, בו שיעור ההצבעה עמד על 59% ■ ההכרעה תעבור לסיבוב השני ב-10 ביולי

עמיר פרץ ואבי גבאי / צילומים: איל יצהר
עמיר פרץ ואבי גבאי / צילומים: איל יצהר

השר לשעבר אבי גבאי, שהצטרף למפלגת העבודה רק במהלך השנה האחרונה, הצליח להפתיע הערב (ג') בבחירות המקדימות (פריימריז) לראשות מפלגת העבודה והעפיל לסיבוב השני שייערך ביום חמישי הבא, יחד עם חבר הכנסת עמיר פרץ. מדובר באכזבה גדולה ליו"ר המפלגה המכהן, יצחק (בוז'י) הרצוג, שלפי הסקרים הפנימיים של המועמדים היה צפוי לכל הפחות להמשיך לסיבוב השני. גבאי הצהיר לאחרונה כי אם יעלה לסיבוב השני, הוא ינצח בוודאות כל מועמד אחר - לרבות פרץ.

מתוך 52,505 בעלי זכות בחירה, הצביעו בבחירות 30,998 - 59.04% מסך בעלי זכות הבחירה. פרץ קיבל כ-32% מהקולות לעומת כ-27% לאבי גבאי. להרצוג הצביעו כ-16% מהמצביעים, ואחריו הגיעו אראל מרגלית (16%), עמר בר לב (7%), אבנר בן זקן והוד קרובי (פחות מ-1%).

לשם השוואה, בפריימריז הקודמים שהתקיימו בשנת 2013 בהן ניצח הרצוג את שלי יחימוביץ', הצביעו 52% מהמתפקדים. במהלך היום לא נרשמו אירועים חריגים, זולת טענות מצד אנשיו של אבי גבאי ולפיהן פעיליו של עמיר פרץ מלווים קשישים אל תוך הקלפיות - כאשר אנשיו של פרץ מלינים מנגד על מסרונים שנשלחו מהמטה של גבאי ובהם פרץ מואשם כמי שסגל "דיל" במסגרתו צפוי פרץ להיכנס לממשלתו של נתניהו אם ייבחר.

לאורך כל המרוץ נחשב פרץ למועמד המוביל על פי מרבית הסקרים הפנימיים של המועמדים, כאשר הרצוג וגבאי צמודים אחריו. גם חבר הכנסת עמר בר-לב, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל, נחשב למועמד בולט שזוכה להערכה בשטח, אבל הסקרים לא ניבאו לו העפלה לסיבוב השני. חבר הכנסת אראל מרגלית, שעל הנייר אמור היה להיתפס כמועמד מוביל גם כיזם היי-טק מצליח שהוביל שורה של פרויקטים חברתיים בפריפריה, לא הצליח להתרומם מספיק בשטח. במערכת הפוליטית טוענים כי מרגלית נתפס כאיש קר מדי, עם יחסי אנוש בעייתיים.

מבין המועמדים, הרצוג הציג את רשימת התורמים הארוכה והעשירה ביותר, בפער ניכר על יריביו. הרצוג הצליח לגייס 279 תרומות, בסך כולל של 4,037,471 שקל. חלק משמעותי מתורמיו מגיע מחו"ל, כאשר הבולט בהם הוא איש העסקים הניו-יורקי ליאון בלאק, מייסד "אפולו גלובל מנג'מנט" (כ-43 אלף שקל). בין התורמים הישראלים של הרצוג נמנים מנכ"ל כור תעשיות לשעבר יונתן קולבר (45 אלף שקל), יו"ר קבוצת אלול דוד קוליץ (45 אלף שקל), ומיכל פורר, מבעלי חברת התרופות ניאופארם (30 אלף שקל). עמיר פרץ הגיע למקום השני במדד העושר, עם 199 תרומות בסך כולל של 2,260,438 שקל. אתמול חשפנו כי ארבע תרומות בהיקף כולל של 40 אלף שקל ניתנו לפרץ על ידי הקבלן האשדודי יהודה (ליאון) אמסילי.

עומר בר-לב הציג רשימה של 190 תרומות בסך כולל 896,031 שקל, כאשר רבים מן התורמים נמנים עם חבריו, פקודיו או מפקדיו לשעבר בסיירת מטכ"ל. כך למשל, חנן גילוץ, ממייסדי חברת ההיי-טק אורבוטק ובכיר לשעבר ביחידה, תרם לבר-לב 45 אלף שקל. סכום דומה תרם גם יזם ההיי-טק דורון קמפל, שפיקד על הכח של סיירת מטכ"ל באסון צאלים ב' - אימון בו ירו בטעות טיל מונחה מצלמה לעבר כוח של היחידה, במה שלפי מקורות זרים אמור היה לדמות את חיסולו של סדאם חוסיין בעיר ילדותו בעיראק. בין תורמין הבולטים של בר-לב נמנים גם עו"ד גיורא ארדינסט (25 אלף שקל), יזם ההיי-טק אורני פטרושקה (8,000 שקל), והגיאולוג יוסי לנגוצקי, שנחשב למי שגילה לראשונה את מאגרי הגז תמר ודלית.

השר לשעבר אבי גבאי, שהיה ממייסדי "כולנו" של שר האוצר משה כחלון בבחירות האחרונות לכנסת, גייס 57 תרומות בסך כולל של 830,900 שקל. בין תורמיו הבולטים נמנים מייסד מובילאי זיו אבירם (45 אלף שקל), היו"ר והמייסד של צ'ק פוינט, מריוס נכט (45 אלף שקל), הפרסומאי אילן שילוח (45 אלף שקל), יבואן טויוטה בישראל ג'ורג' חורש (40 אלף שקל) ועוד.