שחקן מעו"ף: במבט מקרוב ניתן לראות את העצבנות בשווקים

מתחת לפני השטח ניתן לזהות סימנים ראשונים לתיקון - או לפחות, היחלשות הראלי ■ חיזוק לעניין זה ניתן למצוא במדד ה-VIX ■ העצבנות כבר נותנת אותותיה בשוק האג"ח

דולרים / איור: shutterstock
דולרים / איור: shutterstock

בסקירתנו מהשבוע שעבר כתבנו כי הצפי הינו גלישה תוך ימים בודדים מתחת לרמת 1430. שלושה ימים מאוחר יותר, המדד אכן שבר הסטרייק כצפוי - ופעם נוספת התבדתה תקוות רבים, לפיה הפריצה מעל 1440 כאן בכדי להישאר. במקום זאת - חזרה מהירה לדשדוש ללא שום סימן לתנועה לכאן או לכאן, ויציבות שבעיקר מוציאה לרבים את החשק לסחור בשוק המקומי.

הפתיחה הבוקר (נכון לזמן כתיבת שורות אלו המדד עומד על 1435) היא חיובית, אבל כל כולה סנטימנט נקודתי. הסוחרים מעדיפים להתמקד בעליה של 1% בשישי תוך התעלמות מירידה של 1% בחמישי. אם נסכם את הסופ"ש, כמובן שלא נכון להתייחס לסנטימנט מאופס ועדיין בת"א מחפשים סיבה לעליות - על אף שזו לחלוטין אינה קיימת. מפתה מאוד לחזות שבוע נוסף ללא כל תנועה - אבל להערכתנו טווח התנועה השבוע, בין גבוה לנמוך שבועי, צפוי לגדול, בשל המתרחש בוול סטריט.

אם מביטים בסיכום שבועי ובו בלבד, אין בחודש האחרון תמורות של ממש. מאידך, אם מנתחים כל יום בפני עצמו מקבלים עצבנות הולכת וגדלה. תנועה של 1% ביום התרחשה מכל אחד מהשבועות האחרונים ולא התרחשה בשלושת החודשים הקודמים.

מתחת לפני השטח, יש סימנים ראשונים לתיקון - או אם תרצו, היחלשות הראלי. ואנו מצפים במהלך החודש לשבירת 2,400 במדד ה-S&P. יחזיק או לא, זה כבר עניין עתידי שנידרש אליו - אבל הסיבה המרכזית לשבירה היא היעדר קטליזטור לתנועה, במעין הפוך על הפוך: אם אין סיבה לירידה של 1% (אפילו בדיעבד מתקשים הפרשנים להסבירה) ואין סיבה למהלך הופכי הפוך, אזי בסופו של דבר יגיע רצף דו-יומי שיסגור הסיפור וינחית המדד מתחת לסטרייק העגול.

עצבנות לא נרגעת מעצמה. בסופו של דבר המחזורים בירידה גדולים ב-20% מאלו של עלייה, ואף טווח הנקודות בירידה גבוה ב-3-6 נקודות מהטווח הירוק. משתגיע השבירה אז, ורק אז, נוכל להתחיל ולבחון האם באמת יצא תיקון של ממש לפועל אבל בינתיים זהו היעד הראשוני.

חיזוק לעניין זה ניתן למצוא במדד ה-VIX, שעומד כעת על 11%. קל לטעון - ובצדק - כי זוהי סטייה של שוק מדשדש ואפילו חיובי. אבל, כיוון שמדובר על זינוק של 15% מהנמוך החודשי, כבר ניתן לדבר ברמה הנקודתית על עצבנות מסוימת - שלפחות בשוק האג"ח, כבר נותנת אותותיה.

בת"א הדברים יהיו מתונים בהרבה, וגם בתרחיש ירידה בניו יורק אנו מצפים לתשואת יתר יחסית בשוק המקומי. הסיבה לכך היא כניסה של הציבור לכלל האפיקים ובדגש על האפיק המנייתי. זה לבדו מונע תרחיש נפילה יומי מפתיע - ולכן גם לפסימיים שבינינו, הייתי מציע להתחיל ולבחון דלתא שלילית קלה בלבד ולא נפילה מהירה ל-1400.

אי לכך האסטרטגיה המוצעת השבוע (כאמור המדד כעת 1435) הינה: כתיבת CALL 1430 שבועי; קנית CALL 1450 חודשי כהגנה. במדד 1430-1432 כבר מגיעים לתשואה דו-ספרתית וסגירה מהירה ועד מדד 1440 אין כל סיבה לגעת בפוזיציה שהרי היא ברווח קל/מאופסת.

■ אתר שחקן מעוף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חו"ד חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.