בצל חקירת המשטרה: עסקת הצטיידות לספינות המגן מגרמניה

משרד הביטחון ירכוש מערכות לחימה בהיקף של 1.5 מיליארד שקל עבור הספינות החדשות שנרכשו להגנה על אסדות הגז

 אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן

חקירת המשטרה בפרשת רכש 4 ספינות המגן מגרמניה נמשכת, אך בינתיים משרד הביטחון נערך לקליטתן בשורות חיל הים ויוצא לרכש נרחב של מרכיבים ומערכות שיותקנו עליהן. מדובר על מערכות מתוצרת התעשיות הביטחוניות ובהיקף כולל של כ-1.5 מיליארד שקל.

עסקאות הרכש בתעשיות הביטחוניות שמגבש משרד הביטחון יושלמו עד סוף השנה, והן כוללות מערכות יירוט, לוחמה אלקטרונית, שליטה ובקרה, תקשורת ותוכנה, ניווט ועוד.

במשרד הביטחון ציינו היום (א') כי בכוונתו להשלים את ההזמנות לתעשיות הביטחוניות בתוך חודשים אחדים - כדי לאפשר את התקנת המערכות החדשות החל מהספינה הראשונה שתימסר לחיל הים בשנת 2019.

עסקת הענק, לרכש ספינות המגן מדגם סער 6 נחתמה עם גרמניה במאי 2015 והיקפה הוא כ-1.8 מיליארד שקל. הספינות ייוצרו במספנות TKMS בעיר קיל שבגרמניה והן אמורות לשמש בעיקר להגנת אסדות הגז של ישראל בים התיכון. ספינות אלה אמורות לשאת מערכות שיספקו הגנה מוחלטת לאסדות מפני מגוון רחב של איומים שעל-פי הערכות יופנו אליהן בשעת עימות צבאי. העסקה נחתמה לאחר שנים ארוכות שבהן חיל הים דרש הצטיידות בהן, על רקע התרחבות משמעותית בנפח משימותיו ופעילותו בתחומי "המים הכלכליים" של ישראל. אחד המהלכים שהתניעו את העסקה, הוא התחייבות של ממשלת גרמניה לממן שליש ממנה - כ-135 מיליון אירו.

עסקת ספינות המגן עומדת במרכז חקירת המשטרה שמתנהלת בפרשת רכש צוללות הדולפין החדשות לחיל הים מהתאגיד הגרמני תיסנקרופ. במסגרת החקירה נבדק אם לראש הממשלה בנימין נתניהו או למי מסביבתו הקרובה הייתה מעורבות פסולה בעסקה זו.

גורם ביטחוני אמר היום כי ההיערכות של משרד הביטחון לקליטת הספינות החדשות נמשכת כל כעת, חרף החקירה, שכן ייצורן של הספינות בגרמניה נמשך.

במשרד הביטחון אמרו היום כי עוד במסגרת שלב התכנון של המערכות שיותקנו ויוטמעו בספינות החדשות - עמד מינהל הרכש על כך שהרוב המוחלט של האמצעים יהיה על טהרת התעשייה הביטחונית המקומית ובאופן שיאפשר הזרמת תקציבים גדולים לחברות, ויישמר מאות מקומות תעסוקה.

אחת החברות שעתידה להרוויח מעסקת הספינות היא אסטרונאוטיקס מפתח תקווה, שזכתה באחרונה במכרז לפיתוח ואספקה של מערכות להיתוך נתוני ניווט לספינות הסער החדשות. חברת רפאל מערכות לחימה זכתה בפרויקט לפיתוח מערכות התקשורת שיותקנו בספינות אלה. בחודשים הקרובים עתידות חברות נוספות לקבל הזמנות בהיקפים שונים ממשרד הביטחון.

על-פי הערכות שהעלו בעבר גורמים ביטחוניים, הספינות החדשות יישאו גם את מערכות טילי ההגנה החדשים של התעשייה האווירית מדגם ברק 8 ומכ"מים מותאמים שפותחו בחברת הבת שלה, אלתא מערכות: "אנו פועלים, ביחד עם זרוע הים של צה"ל להשלמת ההצטיידות במערכות הלחימה הייעודית לספינות החדש בלוחות הזמנים שנקבעו", אמר ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, אל"מ (במיל') אבי דדון.

הספינות החדשות הוזמנו לפני כשנתיים, לאחר שנים ארוכות שבהן משרד הביטחון התקשה להוציא את תכנית ההצטיידות בהן לפועל, בעיקר בשל קושי במימון רכישתן.

את המעטפת המימונית של העסקה העמיד בנק דיסקונט לאחר שזכה בהליך תחרותי שקיים אגף הכספים של משרד הביטחון. בהליך זה השתתפו חמישה בנקים ישראליים ועוד שלושה בנקים מאירופה. מספנת TKMS התחייבה במסגרת עסקה זו לרכש גומלין בישראל בהיקף של כ-700 מיליון שקל.