"יישום רפורמת שטרום מתקדם בעצלתיים, כמו נושאת מטוסים"

יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל: "דעתי אינה נוחה מהמצב. נעקוב מקרוב, ונבקש לקבל לו"ז מפורט ומהיר יותר שיכלול יישום של נושאים כמו ביטוח פקדונות"

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

"יישום רפורמת שטרום מתקדם בעצלתיים. זה נראה כמו נושאת מטוסים משנת 41, שלוקח לה זמן עד שהיא מתחילה לזוז בכיוון מסוים", כך אמר היום (ב') ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה בדיון הראשון שהתקיים למעקב אחר יישום רפורמת שטרום.

נזכיר כי במסגרת חוק שטרום להגברת התחרות במערכת הפיננסית, נקבע כי אחת לחצי שנה ייערך דיון בוועדת הכלכלה למעקב אחרי יישום הרפורמה. בדיון הראשון המסקנה המרכזית הייתה שדברים מתקדמים בקצב איטי. "דעתי אינה נוחה מהמצב. נעקוב מקרוב, ונבקש לקבל לו"ז מפורט ומהיר יותר שיכלול יישום של נושאים כמו ביטוח פקדונות, הקמת תשתית מחשוב ויישום read only", אמר כבל.

במסגרת הדיון השתתפו נציגים שונים האחראים ליישום הרפורמה בהם פרופ' נתן זוסמן מבנק ישראל ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. באב"ד שחשף כי ישנן מחלוקות בין משרד האוצר למשרד המשפטים בנושא יישום read only. נזכיר כי הכוונה היא לנושא יישום "צפייה במידע פיננסי". לפי החוק, יש לאפשר גישה לצד ג' לקבל גישה למידע לקוחות הבנקים לצורך השוואה ומתן הצעות מתחרות. באוצר מאד מעוניינים ביישום החוק הזה, בבנק ישראל הביעו בעבר התנגדות, וציינו כי הוא סותר את מהות הקמת מאגר נתוני אשראי. כעת מסתבר כי גם במשרד המשפטים חוששים מהמהלך.

"משרד המשפטים יושב יחד עם האוצר ובנק ישראל בישיבות אינטנסיביות בנושא", אמרה לירון מאוטנר ממשרד המשפטים בישיבה. "הליך החקיקה בנושא Read only היה זריז. זה נושא מורכב, וצריך לבחון לעומק היבטים שונים בו. יש לנו כבר טיוטות של נוסח, אבל זה עדיין בעבודה ואני מקווה שנגיע למיצוי בזמן הקרוב", היא הוסיפה.

 

באב"ד ציין כי נושאים נוספים שנמצאים בדיונים הם ביטוח פקדונות, שנועד לעודד הקמת בנקים חדשים והקמת תשתית מחשוב שנועד להסיר חסם מרכזי בפני גופים חדשים שיוקמו. נראה בשני נושאים אלה נעשו בעיקר דיונים, ועוד אין החלטות אופרטיביות בנושא.

דרור שטרום שעמד בראשות הוועדה אמר גם הוא שהרפורמה אינה מיושמת בקצב טוב: "אם החוק יסתכם בזה שחברות כרטיסי האשראי יופרדו מהבנקים בלבד, לא תהיה תחרות. יהיו בסה"כ שני שחקנים נוספים באותו השוק", אמר שטרום. עוד הוא הוסיף: "השוק הפיננסי בישראל מריח מהר האם יש רצון להבקיע בעוצמה או שהרפורמה מתדלדלת. ברבעון הראשון של המשחק, ההערכה שלי היא שהקיטור לא רץ במלואו קדימה".

"לא נוכל לגדול באשראי"

גלעד קהת סמנכ"ל משאבי אנוש ומטה בלאומי קארד התריע במהלך הישיבה כי אם לא יימצא פתרונות לסוגיית מימון חברות כרטיסי האשראי המופרדות, מחירי ההלוואות שלהן יעלו. "תהיה לנו בעיית מימון ולא נוכל לגדול כמו שרוצים", אמר קהת, שהסביר שחברות כרטיסי האשראי המופרדות לא יוכלו לקבל מימון מהבנק האם כשם שהם יכולות היום בהיותן חברות בנות, וכן הן מוגבלות בגיוס חוב מהציבור בשל חוק נאווי.

"אי אפשר לצפות שכשעלויות המימון שלי גדלות, המחיר יירד. דיברנו על זה בחקיקת החוק, ואני קורא למדינה לפתור זאת. אם הדברים האלה לא ייפתרו, לאומי קארד שמצפים ממנה למכור אשראי בקצב גדול, לא תוכל לעשות זאת", הוא הוסיף.