"אני לא רואה את מדיניות חלוקת הדיבידנד בקבוצת בזק משתנה. גם בתחזית הנוכחית לרווח נקי של 1.4 מיליארד שקל יש מקום למדיניות דיבידנד כזאת. זה אחד הדברים הכי סקסיים בבזק והסיבה העיקרית להתעניינות הגדולה של המשקיעים הזרים בחברה. אין הרבה ניירות שנסחרים בתשואת דיבידנד של 9%", כך אומר היום (ג') דורון תורג'מן, מנכ"ל החברות בי קום ואינטרנט זהב השולטות בבזק, באסיפת משקיעים שכינסו היום בניסיון להרגיע את המשקיעים. 

נזכיר, שכל בכירי קבוצת בזק נמצאים בימים אלה תחת חקירת רשות ניירות ערך הבודקת עסקאות בעלי עניין שבוצעו בחברה שלא כדין, וכן אי-סדרים בפעולות פיננסיות ותרגילי חשבונאות לכאורה. בשנים האחרונות חולקו דיבידנדים במיליארדי שקלים בבזק ובחברות הקבוצה. 

תורג'מן הוסיף: "אין ספק, מה שקרה לפני שלושה שבועות (תחילת החקירה) זה משהו שצריך לתת עליו את הדעת, זה לא ייגמר כ"כ מהר, אבל אני אחראי על הניהול של שתי החברות שצריכות לשרת את החוב ולדאוג לבעלי המניות. רמות המינוף היום הרבה יותר נמוכות ואני בטוח ביכולת שלנו לשרת את החוב", אמר.

עוד בעניין מדיניות הדיבידנד, תורג'מן אמר כי "חברות הדירוג אמרו 'קרה פה אירוע, יש פה עננה'. בי קום עלתה שני דירוגים בשנתיים, אחת החברות היחידות בישראל - AA3. אבל חברת הדירוג הזכירה את שתי הנחות העבודה, LTV סביר, ומדיניות הדיבידנד של חלוקת 100% מהרווח הנקי - מדיניות שצריכה להישאר. אני מזכיר שזאת מדיניות שקיימת עוד מהבעלים הקודמים של בזק. כל חצי שנה נדרשת לאסיפה כללית לאשר את החלוקה". 

במענה לשאלה מה יקרה אם יוגש כתב אישום נגד אלוביץ', ומה תהיה ההשפעה על היתר השליטה בבזק, אמר תורג'מן כי "היתר שליטה בבזק ניתן לישראלי שעומד בכמה קריטריונים, בין היתר איתנות פיננסית ושאין לו עבר פלילי. אני לא רואה אותנו נדרשים לתת את הדעת על זה כעת. זה תהליך ארוך. זה סיפור שיכול להימשך שנים ארוכות, ואם וכאשר יקרה משהו, אני מניח שימצאו הפתרונות הנכונים".

תורג'מן ניסה להרגיע את המשקיעים באסיפה, על רקע עלייה בתשואות האג"ח של החברות ברקע החקירה, ונפילות גם במניות החברות. "אני כמובן מנוע מלהתייחס לחקירה אבל יש הרבה נדבכים ונגזרים שקשורים. הסנטימנט החזיר הרבה מאיתנו אחורה לימים שהקבוצה שלנו הייתה יותר ממונפת, LTV של כמעט 90% כשרכשה בי קום את גרעין השליטה בבזק. יצאנו לדרך עם השקעה של 6.5 מיליארד שקל וחוב נטו של 5.1 מיליארד. מאותו יום כל מה שעשינו היה החזרת חוב, הורדת מינוף. כשזה קרה הרשינו לעצמנו בקומה של בי קום לחלק דיבידנדים, 584 מיליון שקל, להשיא ערך לבעלי המניות. המצב היום שונה לחלוטין. מדובר פה במבנה חוב שונה לחלוטין מהמשבר הקודם שעברנו. גם בי וגם אינטרנט זהב שיפרו משמעותית את מבנה החוב שלהן".

 

שירות החוב בראש מעיינינו

עוד לדבריו: "מעבר לנזילות שיש לנו בקופה, יש לנו מניות מעבר להיתר השליטה. בי קום מחזיקה 26.3%, 1.3% מעל הנדרש בהיתר השליטה, 200 מיליון שקל שיש ואפשר למכור. בעיניי זה כמו אג"ח מדינה, אם אני אצטרך להשתמש בנכס הזה כדי לשרת חוב - אעשה זאת. שירות החוב בראש מעיינינו. אינטרנט זהב גם מחזיקה מעבר לנדרש בהיתר השליטה - מעבר ל-50% בבי קום. היא צריכה 50.01% ויש 15% יותר, 278 ומשהו מיליון שקל, נכס כספי".

לגבי גיוס אג"ח ממוסדיים (התוכנית במסגרת קיפול הפירמידה, ש.ח.ו) תורג'מן אמר כי "אני מאמין שהתוכנית עוד תצא לפועל. בבי קום אני בכלל לא רואה איזושהי בעיה. קצת מצחיק אותי כמי שחי את המספרים האלה, לקרוא את הכתבות שבדקו את הסיכון בשירות החוב ובעיות הדירוגים. אנחנו לא הולכים לגייס כי אנחנו יודעים לשרת חוב בלי למחזר. שום דבר לא משתנה בתוכנית העבודה שלי. בתרחיש הכי גרוע, במבדקי הלחץ שאנחנו עושים, מה קורה אם בזק מקטינה תשלומי דיבידנד, אנחנו עדיין עומדים בתשלומי החוב. יש לנו מניות משוחררות ואפשרות מלאה למחזר חוב. אני לא שם, אבל יש לי את הכדורים במגירה לתרחיש הגרוע ביותר".

תורג'מן אמר בהקשר למהלך קיפול הפירמידה, כי "היינו כבר ערוכים למכרז מוסדי ביום רביעי שהיה בוודאות מצליח יפה, עצרנו את המהלך. היה לי ברור שאי אפשר לנהל מכרז מוסדי כשיו"ר דירקטוריון מעוכב לחקירה. אני מאמין שדינו של הסנטימנט השלילי להיפסק. אני מאמין שהגמישות הפיננסית לגבי גיוס ברצף מוסדיים תחזור. אם לא, נגייס חוב פרטי בצורה אחרת, בשיעבוד על מניות בי קום.

"בלי קשר, יש אפשרויות אלטרנטיביות כמו מיזוג של החברות - מהלך נכון בעיניי מחזיקי האקוויטי. להבנתי זה מהלך נכון לבעל השליטה כי היום אינטרנט זהב לא מחלקת דיבידנדים. שאול אלוביץ' לא ראה שקל מאינטרנט זהב. אם עושים מיזוג, היא תנפיק מניות של עצמה, יורוקום תחזיק כ-30% אבל תקבל דיבידנד. הבעיה - היתר השליטה. חייב להחזיק בשרשור יותר מ-50.01% בחברה הממוזגת. שאף אחד לא ייתמם, בכל אחת מהקומות כולם קיבלו תשואה עודפת. המקום היחיד שלא השאנו ערך זה שאול אלוביץ' שלא משך שקל מאינטרנט זהב. לא קיבל שקל דמי ניהול מאז 1995. היחיד שמופסד על כל הניירות בקבוצה זה מי שמחזיק רק מניות אינטרנט זהב, וזה שאול אלוביץ'". 

מבנה ההחזקות של קבוצת יורוקוםמניות החברות בקבוצת בזק