גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מומחים לכחלון וכ"ץ: אמצו את "נעים לירוק" לטיפול בפקקים

בתחילת השנה הסתיים שלב הפיילוט של התוכנית, במסגרתו הפחיתו המשתתפים את הנסועה שלהם ב-16.4% בממוצע

גודש בנתיבי איילון / צילום:  איל יצהר
גודש בנתיבי איילון / צילום: איל יצהר

עשרות מומחים בכירים לכלכלה, תחבורה ותכנון קוראים לשר התחבורה ישראל כ"ץ ולשר האוצר משה כחלון לאמץ את תוכנית "נעים לירוק", המספקת תמריצים חיוביים לנהגים כדי להפחית נסועה בשעות עומס ובאזורי העומס. בתחילת השנה הסתיים שלב הפיילוט של התוכנית, במסגרתו הפחיתו המשתתפים את הנסועה שלהם ב-16.4% בממוצע - שיעור שמוכיח לטענת מוביל התוכנית, ניצן יוצר, כי מדובר בפתרון ארוך טווח לבעיית הגודש.

אחדים מ-43 המומחים החתומים על הקריאה לשר האוצר משה כחלון ושר התחבורה ישראל כ"ץ הם ראש המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, פרופ' יוג'ין קנדל; היועץ הכלכלי לשעבר לשר האוצר, פרופ' עומר מואב; מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, אוהד מראני; מנכ"לי משרד התחבורה לשעבר דורון שורר ואלכס לנגר; מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה לשעבר, פרופ' אורי מרינוב; ושר האוצר לשעבר, יגאל כהן אורגד. לצדם חתומים עשרות אנשי אקדמיה בתחומים הרלוונטיים, ומנכ"לים לשעבר של חברות תשתית ותחבורה.

"אנו סבורים שהטיפול בגודש יכול להצליח רק באמצעות שילוב מדיניות של ניהול הביקוש יחד עם הגדלת ההיצע", כתבו המומחים. "... המודלים של משרד התחבורה מראים שללא מדיניות ניהול ביקושים, בשנת 2040, לאחר שיושקעו בתשתיות התחבורה כמעט 300 מיליארד שקל, בעיקר ברכבות, עדיין רוב הציבור יגיע ליעדו באמצעות רכב פרטי ובתנאי גודש קשים".

ניצן יוצר התפטר לפני חודשיים מחברת נתיבי איילון כדי לקדם את נעים לירוק. בעבר, כסמנכ"ל כלכלה וכספים בחוצה ישראל, היה ממקדמי כביש 6 והנתיב המהיר לתל אביב, ובשנים האחרונות קידם בין השאר את הנתיבים המהירים הנוספים המתוכננים. לדבריו, בשלב היישום המלא של "נעים לירוק", עלותה למדינה מוערכת בכמיליארד שקל בשנה, שיינתנו כהטבות מס בפטור מתשלום אגרת רכב. זאת לעומת עלויות של 30-40 מיליארד שקל שגורמים הפקקים.

ההיגיון של "נעים לירוק" מבוסס על התאמת הנסועה לקיבולת הכבישים. במצגת המסכמת את שלב א' בפרויקט, מוסבר כי "נתיב אופייני בדרך בין עירונית דו-מסלולית מעביר 2,000 כלי רכב בשעה. כאשר הביקוש גדול מההיצע ב-10%, כלומר 2,200 כלי רכב בשעה, ייווצר כעבור שעה פקק של 3 ק"מ וכעבור שעתיים פקק של 6 ק"מ. כלומר, הקטנת הביקוש ב-10% במהלך שעתיים מבטלת תור של 6 ק"מ". על רקע זה, נתוני הפיילוט הראשוני מהווים הצלחה משמעותית.

בשלב הנוכחי מבקשים יוצר ושותפו לקידום הפרויקט, פרופ' הלל בר-גרא מאוניברסיטת בן גוריון, לקדם החלטה על פיילוט מורחב שייקרא "נעים לירוק 3". מטרות "נעים לירוק 3" הן בחינה נוספת של ההשפעות ההתנהגותיות (מעבר לתחבורה ציבורית, עבודה מהבית, שינוי זמני נסיעות וכדו'), הבאת הציוד הטכנולוגי הנדרש לבשלות מלאה (אמינות, ממשקי משתמש, פרטיות ועוד), ובחינת המתכונת התפעולית לשלב היישום המלא, בין השאר מי יפעיל את הפרויקט, מה יהיה גובה התמריצים, מדדים של איכות שירות, עלויות וחלוקת סיכונים.

ב"נעים לירוק 3" אמורים להשתתף 40 אלף איש במשך 4-5 שנים, לעומת 1,200 שהשתתפו בתחילת "נעים לירוק 1" בשנת 2013, ו-395 שהתמידו בו עד לסיומו ב-2015. עלות הפיילוט הנוסף אמורה להסתכם ב-85 מיליון שקל.

"כיצד תמומן הטבת המס?" שואלים רטורית המומחים במכתבם לשרים ומשיבים: "תוך עשר שנים היקף ההטבה הכולל יכול להגיע לכמיליארד שקל בשנה (בהנחה שעד אז יצטרפו ל"נעים לירוק" מיליון כלי רכב, וההחזר הממוצע לרכב יהיה אלף שקל בשנה), כלומר כ-2.5% מכלל המסים הנגבים מבעלי כלי הרכב בישראל כיום. עלות הגודש נאמדת בכ-2-3 אחוזי תוצר. לפיכך סביר שההכנסות ממיסוי הגידול בתוצר יכסו את ההטבה כולה".

בנוסף, כותבים המומחים, "היום ניתנת הטבת מס המכונה 'מיסוי ירוק', שמטרתה לפעול להקטנת הזיהום מכלי רכב. הטבה זו ניתנת רק על יסוד מאפייניו הטכניים של כלי הרכב - צריכת דלק נמוכה. ההטבה ניתנת בשלב רכישת כלי רכב חדשים. ההטבה לחלוטין אינה מביאה בחשבון את אופי השימוש ברכב. כך נוצר פעמים רבות מצב שהטבות מס ניכרות ניתנות לכלי רכב המבצעים נסיעות רבות מאוד בתנאי גודש. הסטת ההטבה משלב הרכישה לשלב השימוש, תשיג את המטרה של המיסוי הירוק - הקטנת הזיהום באופן יעיל יותר".

לפיכך, סיכמו, "אנחנו קוראים לשרי התחבורה והאוצר לקדם במהירות את השלב הבא של 'נעים לירוק'* בשלב זה לא נדרשות החלטות ליישום המדיניות אלא רק ללימוד והוכחה קפדנים של משמעויותיה ושל היתכנותה".

תגובות המחייבות הטלת קנס

במשרד האוצר מסרו היום "לא נתייחס" בתגובה למכתב המומחים, כאילו בריאות הציבור ועלויות של עשרות מיליארדי שקלים בשנה הן עניינם הפרטי של מקבלי ההחלטות במשרד. גם אם הסיבה האמיתית לתגובה זאת היא פעילות מאחורי הקלעים כדי להניע שוב את התוכנית, יש לציבור זכות לדעת על כך גם כעת.

ממשרד התחבורה נמסרה תגובה בעייתית הרבה יותר, הכוללת עיוות בוטה המציג הטבת מס כאגרת גודש: "מדובר בתוכנית תיאורטית, שכל מטרתה היא הטלת אגרת גודש על הנהגים. השר ישראל כ"ץ הודיע זה מכבר כי הוא מתנגד באופן חד-משמעי להטלת מס נסועה או אגרת גודש, וכי למשרד התחבורה אין כל כוונה לגבות או לאשר תשלום של אגרות מנהגים עבור השימוש בכביש.

"הטענה כי התוכנית נועדה לתת תמרוץ כספי לנהגים שישנו את הרגלי הנסיעה שלהם היא אחיזת עיניים, שכן משרד האוצר לא הצביע על שום מקור תקציבי למימון התוכנית - תוכנית אשר עלותה נאמדת במיליארדי שקלים ומשמעותה היא גביית כסף נוסף מציבור הנהגים".

תגובת משרד התחבורה מעוררת את המחשבה שחייב לקום מנגנון שכר ועונש על שקרים בזירה הציבורית. מנגנון כזה יכול להיות בדמות ועדה ציבורית, שתדון באמירות של פקידים ומקבלי החלטות שהניתוק שלהן מהאמת ברור וניתן להוכחה, ותהיה בעלת סמכות להטיל קנסות אישיים. הקנסות ופרסום תוצאות השימועים עשויים לסייע בהבראת השיח הציבורי.

הגודש מזיק פעמיים

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות