רשות ניירות ערך מסרה הבוקר (ב') את עמדתה לבית המשפט בנוגע לשאלה האם ניתן להמשיך לנהל את התביעה הנגזרת שהוגשה בנוגע לכשרות עסקת בזק-yes במקביל לניהול החקירה הפלילית - והשיבה על כך בשלילה.

"נוכח העובדה שמדובר בחקירה מורכבת, מסועפת ומרובת מעורבים, אשר מצויה אך בראשיתה, עמדת הרשות היא שיש מקום לעכב בשעה זו את התקדמותו של ההליך", נכתב בהודעת הרשות לבית המשפט.

ההליך המדובר הוא תביעה נגזרת על-סך מיליארד שקל, אותה הגיש גיל אמיד כנגד בכירי בזק  לפני כשנתיים, בטענה כי עסקת בזק-yes הייתה אחת מעסקאות בעלי העניין הבעייתיות ביותר בשנים האחרונות.

בתביעה נטען כי הסכום ששילמה בזק לבעלת-השליטה בה, יורוקום, מיליארד שקל עבור החזקותיה ב-yes (כ-50%) - עומד בניגוד מוחלט להערכות שווי בלתי תלויות שעמדו לנגד עיניהם של הדירקטורים בחברה שאישרו את העסקה. בעל המניות אמיד נכנס בתביעה הנגזרת לנעליה של בזק, שנדרשת לתבוע את הדירקטורים שלה, במקרה שיימצא כי פעלו בניגוד לאינטרסים של החברה.

התביעה הקדימה את חקירת פרשת בזק שהתפוצצה לפני כשבועיים ברעש גדול, עם זימונם לחקירות ברשות ניירות ערך של בעל השליטה בחברה, איש העסקים שאול אלוביץ', ובכירי yes, על רקע פעולות שעשו בעסקה לרכישת yes על-ידי בזק ב-2015.

סימני-השאלה סביב העסקה ריחפו באוויר מאז שהיא נערכה ואף הדליקו נורות אדומות בקרב בעלי המניות בבזק - ואמיד אף עשה מעשה וכאמור הגיש, באמצעות עו"ד רונן עדיני, את התביעה נגזרת לבית המשפט. בתביעה, שהוגשה לפני כשנתיים, בסמוך לביצוע עסקת yes, מעלה התובע שאלות ותהיות על כשרות העסקה ועל הליך קבלת ההחלטות בה - שאלות חופפות עולות כעת בחקירה.

התביעה הנגזרת מתבררת בשנתיים האחרונות במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, ועד כה היא התנהלה ללא קשר לחקירה הפלילית שבה פתחה לאחרונה רשות ניירות ערך. במסגרת ההליך הגיש עו"ד עדיני לבית המשפט בקשה לזימון שניים מבכירי בזק לעדות בתיק, וזאת בשל התנגדותם לעסקת בזק-yes: הדירקטור רמי נומקין והמשנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים לשעבר של בזק, דודו מזרחי.

בשבוע שעבר התקיים דיון בתביעה אשר במסגרתו חשף עו"ד עדיני כי הוא מצוי במגעים מול רשות ניירות ערך לקבלת חומר נוסף העשוי להשפיע דרמטית על המשך ההליך. בנסיבות אלה ביקש עו"ד עדיני דחייה של מספר חודשים בניהול התיק כדי לקבל את כל החומר והתמונה המלאה בפרשה.

עו"ד גיל אוריון, בא-כוחו של אלוביץ', ועו"ד ניר כהן, המייצגים דירקטורים בבזק, ביקשו לקבוע קדם-משפט נוסף בתיק, ולתת להם שהות ללמוד את בקשתו החדשה של עדיני.

השופטת רונן הכריעה כי יש לקבל את עמדת רשות ניירות ערך בתיק, וזאת בתוך 14 יום, בטרם תתקבל כל החלטה נוספת בתיק. לדבריה, "כמו כולם אני קוראת עיתונים ורואה שיש חקירה פלילית. לא נוכל להמשיך בהליך הנוכחי בלי לשאול קודם את רשות ניירות הערך לעמדתה, כיוון שלא ברור עדיין האם יש קשר בין ההליך הפלילי לנוכחי". השופטת הוסיפה כי בינתיים אין כל צורך להכריע בבקשה לזימון עדים.

הגם שתביעתו מתנהלת זה כשנתיים, ובינואר השנה אף נקבע על-ידי בית המשפט כי יש מקום לדון בטענות העולות בה, והיא "יסודית רצינית ומעמיקה" - כפי הנראה ייאלץ אמיד להמתין כעת לתום החקירה על-מנת להמשיך לנהל אותה. הגם שטרם ניתנה החלטת השופטת לעכב את ההליכים בתיק, ההנחה היא כי בית המשפט יקבל את עמדת רשות ניירות ערך ויקפיא את הדיונים עד תום החקירה.

תגובת הרשות עשויה להיות רלוונטית גם להליכים האזרחיים הנוספים שהוגשו בפרשת בזק, נוסף על התביעה הנגזרת הוותיקה. עד כה, מאז פרוץ החקירה, הוגשו לבית המשפט שתי בקשות לגילוי מסמכים לפני הגשת תביעה נגזרת בקשר לאירועים שסבבו את עסקת בזק-yes, בקשה נוספת לחשיפת מסמכים לפני הגשת תביעה נגזרת בכל הנוגע לעסקת yes-חלל וכן 4 בקשות לאישור תביעות ייצוגיות בגין הנזק שנגרם לציבור המשקיעים בעקבות העסקה (אחת הייצוגיות הוגשה הבוקר).