גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": גיוסי ההיי-טק ביולי הסתכמו ב-393 מיליון דולר

חברת PerimeterX שרוצה לעצור מתקפות בוטים גייסה 23 מיליון דולר ■ המנכ"ל עומרי אילוז: "לבוטים יש את היכולת לדמות כמות גדולה של משתמשים אנושיים ודרך זה לתקוף עסקים - ואפילו את המערכת הפוליטית"

על 5 חברות טק ישראליות נודע היום כי השלימו סבבי גיוס בסך כולל של 139 מיליון דולר - ממש לא מעט. מתוך השלוש, בחרנו להרחיב על זו שפחות מוכרת, PerimeterX שמה, למרות שהגיוס שלה הוא האמצעי מבין החמישה ובין היתר מכיוון שמה שהיא עושה הרבה יותר נוגע לכל אחד ואחד מאתנו באופן ישיר מאשר פתרונות 4 החברות האחרות.

PerimeterX, שפיתחה טכנולוגיה לאיתור וחסימה של בוטים זדוניים בענן, בווב (Web) ובמובייל, גייסה 23 מיליון דולר בסבב B והשלימה מהקמתה גיוס של 35 מיליון דולר. בין היתר, טכנולוגיה זו שלה נועדה למנוע התקפות סייבר מבוססות בוטים.

לפני שנפרט מה בדיוק עושה החברה, נסביר מהו בוט (Bot, קיצור של רובוט). בוט הוא תוכנה המיועדת לאסוף מידע או לבצע פעולות באינטרנט (כמו קניה) בדרך של חיקוי משתמש רגיל, כלומר משתמש אנושי. דוגמה לשימוש זדוני בתוכנת בוט היא התקפת סייבר נרחבת בהרבה מהתקפה שמקורה בהאקר, והטכניקה המוכרת מכל לוודא שהגולש הוא אדם ולא בוט היא הצגת טקסט קצר בגופן משובש תוך דרישה להקליד אותו בשדה המתאים.

עד כמה החלק של הבוטים מתנועת הגולשים באינטרנט (Traffic בעגה המקצועית) מהותית אפשר ללמוד מדו"ח הטרנדים באינטרנט של מרי מיקר שיצא במאי האחרון (ראו גרף מצורף): אשתקד, שיעור הבוטים שוב עלה על שיעור התנועה שמקורה בבן אנוש והוא עומד על מעל מחצית ממנה. כפועל יוצא, מספר התקפות הסייבר שבהן נחשפו מעל 10 מיליון זהויות (פר התקפה) עמד אשתקד על 15 לעומת 11 בשנת 2014, כלומר גידול משמעותי של 36%.

והנתונים הללו מתורגמים לכסף: אשתקד, התקפות מבוססות בוטים יצרו נזק כלכלי של 2.6 מיליארד דולר בגלל השתלטות על חשבונות (כולל זהויות); נזק של 7.2 מיליארד דולר בגלל הונאות פרסומיות (בוט שלוחץ על פרסומת, אך למעשה אין משתמש אנושי שנחשף לה), וכמעט 1 מיליארד דולר בגלל הונאות של כרטיסי מתנה דיגיטליים.

"אנחנו בודקים מי בן אדם ומי לא", מסביר לנו עומרי אילוז, מנכ"ל ואחד משלושת מייסדי PerimeterX. "יש לנו מגוון רחב של דטקטורים שבודקים את התנהגות המשתמש כדי להסיק האם הוא מהווה סכנה", הוא מוסיף. "לדוגמה, מיקום סמן העכבר ישירות על לינק בדף האתר, לעומת הזזת הסמן על הדף עד להגעתו ללינק, גלילה למעלה ולמטה ועוד". לפי הודעתה, ככל שמערכות החברה מזהות יותר ויותר התנהגויות אנושיות בדפי האינטרנט, כך היא בונה מודלים מתקדמים יותר לזיהוי התנהגות לא אנושית. יכולת למידה זו ,בזמן אמת, מאפשרת למערכות החברה לזהות בצורה מדויקת יותר התנהגות שאינה אנושית בעמודי האינטרנט ולמנוע התקפות מתוחכמות מסוגים שונים.

"הדור הבא של התקפות סייבר מבוססות בוטים מאיים על האמינות של רשת האינטרנט בכלל ובפרט על כל ארגון שפועל אונליין. התקפות אלו מנצלות את יכולתם של בוטים לדמות כמות גדולה של משתמשים אנושיים ודרך זה לתקוף עסקים ואפילו את המערכת הפוליטית דרך הפצה של Fake News", אומר אילוז. "הדרך הכי קלה לייצר פייק ניוז זה דרך הפעלת צבא של בוטים, אפילו מאות אלפי בוטים, וכשיש לך צבא כזה אפשר לעשות הרבה מאוד נזק - כלכלי, מסחרי ופוליטי", מסביר אילוז. "לדוגמה, חשבון באתר מסחר אלקטרוני נמכר ב-Dark Web תמורת 1-3 דולר, אבל עולה רק 2 סנט לגנוב אותו. ארגון פשע שייצר צבא של בוטים, נניח 100 אלף, יצר לעצמו מודל עסקי ומהתקפה כזו הוא יכול לייצר לעצמו הכנסה של 200 אלף דולר בממוצע".

- מה זה אומר? שהתקפות סייבר שמקורן בתוקף אנושי, כלומר האקר אמיתי להבדיל מבוט, תהיינה פחות שכיחות בעתיד?

"לדעתי, התקפות כאלו יתמקדו במה שנקרא Target High End Value, כלומר מי שיש לו מספיק כסף, יושיב האקר אחד או קבוצה של האקרים כדי שיפרצו לאתר מאוד משמעותי, נניח פייסבוק. באופן דומה, התקפה שמקורה במדינה בדרך כלל - כמו צפון קוריאה נגד ארה"ב - היא מהסוג של High Value ולא של בוטים".

אילוז מדגיש כי התוכנה של PerimeterX אינה מיועדת רק למנוע התקפות סייבר מבוססת בוטים, אלא בראש ובראשונה לזהות בוט שמנסה להתחזות לבן אדם ועלול ליצור, לדוגמה, הונאות פרסומיות (דרך קליקים מזויפים על מודעה או כניסות מזויפות לאתרי תוכן, כשנתון זה עלול ליצור שיעור חשיפה מוטעה של אתר התוכן וכפועל יוצא משפיע על יכולת המיקוח שלו מול הגורמים המפרסמים בו).

"צבאות הבוטים זו מכונה שמייצרת מצג שווא והמכונה הזו היא הרעה החולה של האינטרנט. יש תחומים שלמים באינטרנט שנשלטים על ידי צבאות בוטים, כמו כרטיסים למופעים. כלומר, צבא הבוטים רוכש את כל הכרטיסים למופע כלשהו, ואז מי שעומד מאחוריו מוכר אותם במקומות אחרים כמו איביי במחיר גבוה בהרבה. ולכן, כשאנחנו אומרים שהבוטים מערערים את האמינות של האינטרנט, זה לא סתם. זה כבר קורה עכשיו". החברה החלה למכור את התוכנה שלה ברבעון הרביעי של 2016, כלומר יש מאחוריה 3 רבעונים של הכנסות.

דוגמה אחרת לחשיבות הפתרון של PerimeterX, שתדבר ללא מעט אנשים כנראה, היא השימוש הנפוץ של בוטים בטינדר, אפליקציית ההיכרויות הפופולרית. לפי מחקר שביצעה באחרונה PerimeterX, 70% מהפניות שנשים שולחות לגברים בטינדר מקבלות תגובה, כלומר 2 מכל 3 גברים מגיבים לפניה - נתון מאוד גבוה אך מטעה כי מתברר שרוב אותן פניות מנשים הן למעשה בוטים.

PerimeterX ביצעה את המחקר כך: אחד מעובדיה יצר פרופיל מאוד אטרקטיבי של גבר בטינדר, ובמהלך אחת מנסיעות העבודה שלו לקופנהגן שבדנמרק הוא נכנס לטינדר ובתוך שעה נוצרו לו 8 התאמות. אחת מהנשים, כביכול, שלחה לו הודעה בדנית ולינק בסופה. החשד החל לקנן אצל אותו עובד, והוא החל לחקור את הנושא לעומק וגילה כי מתוך 57 ההתאמות שנוצרו לו בסך, לדוגמה, היו של נשים בעלות רק 11 מקצועות שונים, והמקצוע הדומיננטי היה דוגמנית. כמו כן, ברוב ההתאמות נטען כי למקום עבודה בבריטניה. בהמשך התברר כי רוב אותן התאמות מקורן בזהויות שנגנבו, בעיקר מרשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם. אחרי כמה חודשים אותו עובד נחת בדנבר, קולורדו, שוב במסגרת נסיעה עבודה ושוב נוצרו לו הרבה מאוד התאמות ברגע שנכנס לאפליקציה. העובד של PerimeterX אף ניסה לשוחח עם אחת מההתאמות, אך הצ'ט שלא צלח אישש את חשדו: מדובר בבוט. ובאשר ללינקים שצורפו לפרופילים המזויפים, אלו לא פעם הובילו לאתרי פורנו.

PerimeterX

שנת הקמה: 2014

מה החברה עושה: איתור וחסימה של בוטים זדוניים

מייסדים: עומרי אילוז (מנכ"ל), עידו ספרותי (סמנכ"ל טכנולוגיה) ואופיר אשכנזי (סמנכ"ל כספים)

סך גיוסי הון עד כה: 35 מיליון דולר

מספר עובדים: 70, 40 מתוכם בישראל (צפויה להכפיל את מצבת כוח האדם בשנה הקרובה)

בעלי מניות עיקריים: הקרנות קיינן פרטנרס האמריקאית, ורטקס ארה"ב ו-Data Collective

מקור: IVC אונליין והחברה עצמה

iguazio

שנת הקמה: 2014

מה החברה עושה: ניתוח ביג דאטה

מייסדים: אסף סומך (מנכ"ל), ירון חביב (סמנכ"ל טכנולוגיה) וירון שגב (סמנכ"ל מוצר)

סך גיוסי הון עד כה: 48 מיליון דולר

מספר עובדים: 70

בעלי מניות עיקריים: קרנות ההון סיכון פיטנגו, Verizon Ventures, CME Ventures, Robert Bosch Venture Capital GmbH, מאגמה, JVP ו-Dell Technologies Capital

מקור: החברה עצמה

זו מכונה או בן אדם

עוד כתבות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו מבקש מבג"ץ ארכה של חודש: "התקדמות ניכרת בנושא הגיוס"

אחרי הדרמה של הרגע האחרון, ולמרות שבג"ץ עדיין לא אישר את בקשת הדחייה מאתמול, היועמ"שית ביקשה דחייה שלישית בהגשת תשובתה המעודכנת בעניין חוק הפטור מגיוס ● בטיוטת עמדת היועמ"שית נכתב כי ללא הארכת החלטת הממשלה, יש לפעול לגיוס חרדים מ-1 באפריל

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

דיווח: "ישראל תקפה באזור דמשק"

לפי דיווח, התקיפה כוונה נגד אזור פעילות של חיזבאללה • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט