דעה: אם מלמדים לא משקרים

החשש מהדתה אינו מעצם ההיכרות עם בית הכנסת או פרשת השבוע, אלא מחדירת ערכים של כפייה והדרה ▪ כמו צפיחית בדבש שעוטפת גלולה מרה

06.08.2017, 17:39

*** הכתבה בשיתוף העיר החדשה

סיוון רהב מאיר צפיחית בדבש, נכנסת במתנגדי ההדתה בבתי הספר ואף רוצה להגביר אותה.
בסדר סיוון, נניח שנסכים. אבל את מסכימה להפסיק למרוח דבש על האמת? כשנדבר על ירושלים נספר בין הדברים הנפלאים גם על שירה בנקי? על חשיבות העיר גם לנוצרים? על שועפט וג'בל מוכאבר שהפכו בהחלטה פוליטית לחלק מבירתנו הנצחית? נספר שבשם אותה דת חרדים מכים שם חיילים ויורקים על ילדות? שבכותל מפרידים בין יהודים כשרים לכאלו שלא?

להכיר את ירושלים סיוון זה חשוב, אבל את העיר האמיתית - לא זו של להלהלנד ולא את העיר המדומיינת המשיחית. אם ילדים בונים בגן את בית המקדש, אולי נזכיר שהמקום איננו ריק, שמימוש החלום כרוך בסכנה קיומית לישראל ואלפי קורבנות?

כשמלמדים ילדים בבית ספר יסודי על אב שמוכן לרצוח את בנו בגלל הזיה דתית, נדרוש רק לשנן את הטקסט או נשאל ברשותך איך הילד מרגיש? האם נדבר על האפשרות שהאב לא שפוי, שהוא לא ראוי להערצה או חיקוי?

ויש גם את סדר העדיפויות. את בטוחה שלהכיר את זוכי הנובל הישראליים חשוב פחות?

אז נכון שחשוב לדעת, אבל אסור לשקר.

בתוך נופת הצופים של ישראל סבא וסיפורי התנ"ך הנהדרים באמת, האם תספרי לתלמידים על מעמד האישה שלא היה רחוק לעתים מזה של חיה?

החשש מהדתה איננו מעצם ההיכרות עם בית הכנסת או פרשת השבוע כדבריך אלא מחדירת ערכים של כפייה והדרה, מצפיחית בדבש שעוטפת גלולה מרה. זה לא חשש תאורטי. ראי את ערכי הדת כפי שהם משתקפים במפלגות החרדיות שהתמיינו לפי מין ומוצא. המאבק על הערכים נוכח בחיינו כל יום וזכרי שלא חשוב רק אם העגלה מלאה חשוב מאוד במה.

אז הנה סיוון, תמצית ההבדל ביננו. אנחנו שמחים להכיר את התכנים המדוברים אבל רוצים את האמת, והאמת היא שלא הזכרת את ההפרדה הגזענית בבתי ספר דתיים, שלא הצעת להם במקביל ללמוד ערכים הומניים ליברלים. האמת היא שיש ביהדות זרמים שונים אבל בבתי הספר הם מודרים, האם חלק מהלימוד שהצעת כולל הכרה ברפורמים?

אנחנו שמחים ללמוד, אבל לימוד זה גם הטלת ספק, הכרת האפשרויות ובחירה. כאן נלמד שצריך לחפש את האמת במקום שאת ותומכי ההדתה מנסים לטשטש אותה.

ולסיום סיוון, אתגר יושרה. האם בשם הכרת גישות שונות ביהדות תתמכי בלימוד חובה גם של הדעה הבאה (גם בה מותר להטיל ספק):

"המילה אלוהים עבורי היא לא יותר מהתוצר והביטוי לחולשות של בני האדם. התנ"ך הוא אוסף של אגדות מכובדות, אבל פרימיטיביות ודי ילדותיות. אף פרשנות לא תשנה זאת עבורי".

הכותב לא היה אמנם רב עם עשרה שמות תואר שמפארים את גדולתו אלא איש צנוע, יהודי וציוני גאה. לדעת רבים החכם באדם, אלברט איינשטיין שמו.

הטור לעיל הוא על דעת הכותב בלבד.

לכל הכתבות לחץ כאן >>