גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האנטומיה של הקוליות

כולנו בסוף רוצים רוקנרול

1. פגשתי אותו באירוע חברתי לא מזמן. הוא בקושי הכיר אותי, אבל זה לא הפריע לו להפגין ידענות גדולה בקשר אליי. "מה שאת צריכה", הוא פסק בטון יודע כל, "זה קצת חלודה". לא הייתה לי שום סיבה לא להסכים. סבבה, אבל לך תשיג חלודה עכשיו. זה לא מונח ליד קו קופות בסופר.

היה נחמד אם אפשר היה לקנות ערכה כזו ולהסתדר בחיים. אולי עוד תהיה אפליקציה שנותנת הוראות בזמן אמת, סוג של עצות 'עשה' ו'אל תעשה' עם נורית חיווי שמאותתת: הנה, עכשיו יש לך את זה.

ב'ספרות זולה' של טרנטינו, כשהגנגסטר מקפיא הדם מותקף במסעדה על ידי שודד באיומי אקדח, הוא לא מאבד ולו עשתון בודד. הוא שולף את שלו בתורו, ומשדל את השודד להירגע ופשוט לעזוב: 'תהיה כמו פונזי. אתה מבין מה אני אומר לך? תהיה קול!'.

כבר יצא לנו במשך השנים לראיין כל מיני אייקונים שמתחזקים את פרסונת ה'לא שם ז''. ההמונים חושבים שהם קולים, מקשיבים להם, מחקים אותם, רוצים את קרבתם. הם פיצחו איזשהו קוד חברתי שיש מי שמגיב לו ממש טוב.

השילוב הזה של נונשלנטיות פוטוגנית, פסאודו אותנטית, שנינות, טרנדיות, גישה טיפ טיפה מרוחקת, מתנשאת אפילו. איכשהו, יש מי שהחבילה הזו ממש מסחררת אותו, מרעננת כמו מעיין קר שנובע בקרקעית של אגם חמים. קל ללכת שבי אחרי האנשים האלה עם החיים המסעירים שלוקחים פניות מפתיעות בלי לאותת, עוברים באדום, יורדים לשוליים.

בעידן שבו התרגלנו לתקשר את עצמנו ישירות להמונים ברשתות, אני מתחילה לחשוד שקצת קשה להם לחיות עם הרעיון שבעיתון הם עדיין מתווכים בידיהם של אחרים. ויצא שזו העבודה שלנו - לחוות אותם יותר מקרוב. לפעמים קרוב מכפי שהיינו בוחרים, בדיעבד.

אף פעם לא תדעו את המאמץ המהונדס שמושקע בייצור האדישות המדומה. זו הסיבה שהרבה יותר מדי פעמים אני מרגישה שאתם מפסידים את האקשן מאחורי הקלעים בעיתון.

חשיפה, בואו נודה, היא לא דבר קל עבור רוב האנשים. היא לא מתאימה לכולם. אבל מי שהולך על זה, שישאל את עצמו אם יש לו עצבים חזקים מספיק.

היום, יותר מבעבר, בעקבות אפקט השיימינג, מרואיינים נוטים לייחס הרבה יותר אימפקט לדברים שהם אומרים, מהפחד שיבולע להם.

הבעיה מתחילה כשאת שק החרדות שלהם הם פשוט מניחים עליך. ואם הם מסוג האנשים ש'לא שמים קצוץ על מה שיגידו', אז זה בא במינון מחוזק. כי הם ממש נקשרו לתדמית שהם יונקים מעטיניה. מצד שני, הכרה צריך לתחזק. והם מה שנקרא 'היי מיינטננס', תחזוקה כבדה.

ואז מה יוצא? אתם מקבלים את הרוקנרול, אנחנו - את ערימת הג'לי הרוטטת, שהיא פחות או יותר מצב הצבירה של מי שמאבדים שליטה. מבחינתכם, הם לא דופקים חשבון. כי את החשבון הם מגישים לסביבה הקרובה.

צריך יכולת הכלה אדירה כדי לשרוד את מופעי הליבידו האלה. זה כמעט כל מה שחשבתם על סקס, סמים ורוקנרול, רק הפוך. וכשהסרט מתחיל הוא לא קל לצפייה.

איך להגיד את זה בעדינות, אנשים לחוצים לא יכולים להיות קולים. זה דבר והיפוכו. הם נוטים לוותר על עקרונות שבעת אחרת היו מגנים עליהם בחירוף נפש. גם על גבולות.

2. יש אנשים שמאובזרים בחומרים הנכונים במוח. הם נולדו עם הקולנס, קור הרוח. הם זורמים, לוקחים הכול בסבבה, מזנקים ממפלים, קופצים ראש למים קפואים, גולשים בים סוער, לא נכנסים להיסטריה במצבי לחץ. הם לא משחקים, זה לא פאסון, באמת קל להם. עניין של חיווט מוחי שהלוואי עלינו. הם שמים את המעיים על השולחן, ומקסימום יחתכו להם אותם. הם לא מתרגשים, יתגברו.

לא מזמן התגלה סוד החוסן הזה במחקר שנערך באוניברסיטת ייל. בדקו שם את חיילי היחידה הצבאית המיוחדת שהגיעו לביצועים הכי טובים במצבי לחץ. כשמיפו אותם מוחית, הסתבר שאצל כולם נמצאה רמה גבוהה במיוחד של חומר כימי שנקרא נוירופפטיד Y. כמעט שום רמת לחץ לא תשבור אותם, הם חסינים.

מה עוד קורה במוח אצל אנשים לא לחוצים? נמצא אצלם גן שמספק להם במצבי לחץ עלייה ברמת הדופמין. זה עושה אותם עמידים יותר. מערכת העצבים שלהם פחות רגישה. מתנה מהטבע.

אלה מבינינו שפחות מאובזרים, נחרץ גורלם להיות בני ערובה של גופם המשקשק. לך תהיה קול במצב פיזיולוגי כזה. קוליות זה לא רק סטייט אוף מיינד. היא קודם כל מבנה ביוכימי במוח.

הפסיכולוג ג'רום קייגן גילה במחקר שכ-20% מהתינוקות מאובחנים כמבוהלים יותר מאחרים. מעגלי הפחד באמיגדלה, אותו חלק רגשי במוח, מראים אצלם פעילות עצבית גבוהה. בנוסף, למזלם הרע, הם משופעים בהורמוני דחק, יותר מאחרים. יש להם סף עוררות נמוך לשינויים בסביבה. ואתם יודעים מה קורה לתינוקות האלה? הם יהפכו למבוגרים לחוצים, וימררו את החיים לכולנו.

3. לקול יש את הפריבילגיה להישאר רגוע גם אם הנסיבות מלחיצות, לזרום עם מה שיש בקלילות, לא לעשות עניין. אנשים לא יצחקו עליך כשאתה קול, כי גם בלי שתתכוון אתה עושה את מה שהם מתלהבים ממנו. וגם אם יצחקו, אתה תצחק איתם.

הרבה משתמשים במושג הזה, קול. הוא נוכח בכל מקום. רוב המותגים מנסים להיות קוליים, משווקים שמים הרבה מאוד כסף ואנרגיה כדי לצוד את הדבר החמקמק הזה. אבל בסוף זה קונספט מופשט.

זה לא הגאדג'טים המתוחכמים שתקנה, לא הבגדים המגניבים שתלבש, לא הסמים שתריץ, וכנראה גם לא הראפטינג חסר הרחמים שתרביץ באמזונס. זה איך שאתה מתייחס לחיים, לאנשים, לעצמך.

4. לקוליות יש עוד צד. היא מתחברת לאנרכיה, למרד, לחתרנות. תחשבו על כל היוצרים שבוחרים לא להתלכלך, לא להתעמת, לא לעצבן. ותחשבו, נניח, על חנוך לוין. הוא כפר בעולם שכופר בחרא ובכיעור, הוא התפלש בו. זה מה שהפך אותו לאחד היוצרים הכי קולים שקמו פה.

5. אז למה אתם מתכוונים כשאתם אומרים קול? מחקרים שנערכו באוניברסיטת רוצ'סטר מצאו כמה תכונות אישיותיות שמיוחסות לקולים: לא קונוונציונליים, חברותיים, עם לוק טרנדי, הומור, ביטחון עצמי, שליטה רגשית, נהנתנות. אבל גם: קשוחים, מחוספסים, תאבי ריגושים.

קול הוא הרפתקן שכיף איתו, אבל יש בו גם משהו לעומתי למיינסטרים: הוא בועט בו, מרוחק ומסתורי. לא אכפת לו מה חושבים עליו, הוא לא דופק חשבון. ההתנהלות שלו היא סוג של הגנה עצמית. הוא מנתק את עצמו מרגשנות כשריון אמוציונלי, ומתנהג בחספוס שמגן עליו מהשיפוטיות של התרבות השלטת.

6. אבל התרבות התאגידית השלטת מצליחה לשים את הטלפיים גם על זה. יש קשר הדוק בין קוליות וצרכנות. כששאלנו את אביב גפן מה זה קול בעיניו, הוא חשב ארוכות, ואז השיב: "קול זה מדחום ששומר על טמפרטורה שבין 8.63 מעלות ובין 9.63 - זה הטווח של הקוליות. הרבה אנשים יהיו מעל הטווח הזה או מתחתיו. לנהוג ברכב היברידי של לקסוס זה קול, ללבוש הלמוט לאנג זה על המנעד. זה לא ללבוש דולצ'ה גבאנה. הרעיון הוא לא לנזול יותר מדי".

ופה המלכוד. למרות הצביון המורד, האנטי תאגידי, של הקוליות, יש לה שורשים שתכלס מכוונים לצריכת מוצרים. אתה תלבש את הפריטים החתרניים א-לה-צ'ה גווארה נגד המיינסטרים, ובכך רק תתרום לשורת הרווח של התאגידים.

7. בגלל שהיא מקושרת לתרבות נגד ולמערכת ערכים אלטרנטיבית, קוליות לא פעם הולכת עם צריכת סמים. היא בזה למחשבה הבורגנית, מואבסת במרבצי ציניות, סרקזם ומודעות עצמית, כי אין דבר שמאיים על הקול יותר מאשר להיות כמו כולם.

אבל כשכולם רוצים להיות קולים בעידן הקטטוני-פוסט-היפסטרי-פוסט-דיגיטלי, נוצרת סטנדרטיזציה של הדבר הזה שלא רוצה להיות כמו כולם. בסנאפצ'ט, באינסטגרם, ביוטיוב, כשכל אחד מנסה להביא את שלו בהכי מהמם-מדהים-מרגש, כמעט שום דבר הוא כבר לא.

8. ג'ניס ג'ופלין, פטי סמית, קורט קוביין, איימי ויינהאוס - כולם אייקונים של מרד. הם נדפקו חזק בילדות, אבל השריטות תדלקו את האמנות שלהם. הם דיממו לתוך המוזיקה, והיה להם משהו מעניין להגיד על המציאות. הם חיו על הקצה, התפרעו על סמים קשים, בלעדיהם היה להם כל כך משעמם. נשמות זקנות שמגיל צעיר מאוד כבר ראו הכול, ונבעטו החוצה מהחיים בשיא הקריירה. (למעט סמית, שעדיין חיה ובועטת). הם הסתערו על האלמנט שלהם, לא רק השתכשכו עם קצות האצבעות.

רוקנרול זו שפה. וכדי לדבר אותה צריך לשחק את הילד הפרוע. כולנו בסוף רוצים רוקנרול.

לא כולנו יכולים.

9. בסופ"ש האחרון, בטיול שעשיתי עם חבורת הבנות, ישבנו סביב השולחן לארוחת ערב מושקעת. אחרי כמה סיבובי טקילות, סתם זרקתי שאלה: "תגידו, מי קול בעיניכם בארץ?". אז קודם שתיקה. ואחר כך ויכוח. מעט מאוד שמות נזרקו, ובכל מקרה, שום הסכמה לא הושגה כמעט לגבי כל מועמד שעלה על השולחן. 51 בנות, 51 דעות.

נסו בעצמכם פעם. גם במערכת קשה היה להעביר החלטה מוסכמת. בדקתי בעוד כל מיני מקומות. "בארץ?", אמרו לי, "אין קולים באמת".

כדי שתיחשב ראוי, תצטרך כנראה לצלוח מטריצה מרובת משתנים. כי אם צלחת את סעיף האסתטיקה, עוד תצטרך להוכיח התנהלות. הרבה תכונות צריכות להתקיים בך בחבילה אחת. ואולי גם צריך מרחק.

10. להיות קול זה להרגיש נוח. לא לשנות את מי שאתה, אלא להרגיש מספיק בטוח לחבק את המוזרות שלך. ולא לנסות לחקות אחרים, כי ישר יקלטו את הזיוף. תצחק על עצמך, גם בסיטואציות הכי מבאסות. כי קולים, גם כשהעניינים נדפקים להם, יודעים לעשות מזה מנוע קומי.

תעמוד על המילה שלך. ואם לא יאהבו? תחיה עם זה. אמרת מה שאתה חושב? יכבדו אותך על זה. להיות תלותי זה טרן אוף. לא ענו לך בהודעת טקסט? אל תציף בעוד הודעה ועוד הודעה. שחרר.

קח נשימה עמוקה, אל תאבד את זה. ויש דבר אחד שאתה חייב לנסות: לא לנסות להיות יותר מדי קול. כי את הניסיונות המתנשפים שלך יריחו למרחקים. תרפה, גם ככה חם לנו.

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים