ישראל בעשירייה הפותחת במכירות הביטחוניות בעולם

דירוג חדש קובע כי 4 החברות הביטחוניות הגדולות שיפרו את דירוגן ברשימת 100 החברות הביטחוניות המובילות בעולם ומכרו ב-2016 בהיקף כולל של למעלה מ-8.5 מיליארד דולר

ישראל דורגה במקום ה-8 בעולם בהיקף המכירות של מערכות נשק, ובשנת 2016 מכרו 4 החברות הביטחוניות הגדולות שלה - אלביט מערכות, התעשייה האווירית, רפאל מערכות לחימה ותעש מערכות - לשוק הביטחוני בהיקף כולל של 8.6 מיליארד דולר. את הדירוג עשתה פירמת רואי החשבון הבינלאומית בייקר טילי, על בסיס נתונים של השבועון הביטחוני האמריקאי "דיפנס ניוז".

מדובר בדירוג של 100 החברות הביטחוניות המובילות בעולם, והוא נעשה בהתבסס על מכירותיהן לשווקים הביטחוניים בלבד - ולא כולל מכירות והכנסות לשוק האזרחי.

לפי תוצאות הדירוג לשנת 2017, המתייחס להיקף המכירות של החברות בשנת 2016, אלביט מערכות היא החברה הישראלית הגדולה ביותר מבחינת המכירות הביטחוניות, למרות שמבחינת כלל המכירות (גם למגזר האזרחי) - התעשייה האווירית עוברת אותה. בדירוג זה אלביט דורגה במקום ה-27 בעולם, ואחריה התעשייה האווירית שדורגה במקום ה-33 בעולם.

לפי הניתוח של בייקר טילי, בשנת 2016 הסתכמו המכירות הביטחוניות של אלביט מערכות ב-3.1 מיליארד דולר, ואילו המכירות הביטחוניות של התעשייה האווירית הסתכמו באותה השנה בכ-2.6 מיליארד דולר.

 

רפאל מערכות לחימה, כך עולה מהניתוח, מדורגת ברשימת 100 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם במקום ה-37, והיא שיפרה את מעמדה ברשימה זו בארבעה מקומות ביחס למכירות הביטחוניות שלה בשנת 2015. אשתקד היא מכרה מוצרים ביטחוניים בהיקף של כ-2.3 מיליארד דולר - צמיחה של 17%. בבייקר טילי מציינים כי זו אחת החברות הביטחוניות הצומחות בעולם. יצוין, כי בשונה מרוב החברות הביטחוניות המדורגות ברשימה זו, 100% מהפעילות של רפאל היא ביטחונית.

התעשייה הצבאית (תעש מערכות) נמצאת אף היא בחלקה האחורי של הרשימה ודורגה במקום ה-92, לאחר שירדה שני מקומות ביחס לרשימה המתייחסת לשנת 2015. אשתקד מכירותיה לשווקים הביטחוניים הסתכמו בכ-496 מיליון דולר.

את ניתוח הביצועים של החברות הישראליות שמופיעות בדירוג הוביל ראש חטיבת האסטרטגיה בפירמת בייקר טילי, יקי ברנס. בשיחה עם "גלובס" הוא אמר אתמול (ה'), כי בהשוואה לדירוג שעשתה הפירמה בשנת 2010, הרוב הגדול של החברות הישראליות שיפרו את דירוגן ברשימה העולמית: באותה שנה אלביט הייתה במקום ה-28; התעשייה האווירית הייתה במקום ה-36; רפאל הייתה במקום ה-47; ותעש הייתה במקום ה-97.

ברנס העריך היום כי מקומה של התעשייה האווירית בדירוג של השנה הבאה ישתפר משמעותית בזכות סדרה של עסקאות נשק רחבות היקף שנחתמו בחודשים האחרונים בהודו, במסגרתן תמכור החברה מערכות של טילי הגנה מסוג "ברק 8". היקף העסקאות של התע"א בהודו מסביב למערכות אלה מסתכם בכ-2.5 מיליארד דולר.

לפי הדירוג, החברה בעלת המכירות הביטחוניות הגדולות ביותר בעולם היא ענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין עם מכירות של 43.4 מיליארד דולר ב-2016. בואינג האמריקאית דורגה במקום השני, עם מכירות ביטחוניות של 29.5 מיליארד דולר, ובמקום השלישי דורגה BAE הבריטית, עם מכירות ביטחוניות שהסתכמו בכ-23.6 מיליארד דולר.

החברות האמריקאיות תופסות כ-60% מכלל היקף המכירות הביטחוניות בעולם, והן הסתכמו אשתקד בכמעט 221 מיליארד דולר. במקום השני, ובפער אדיר מארה"ב, נמצאת בריטניה, עם מכירות ביטחוניות בהיקף כולל של כ-40.5 מיליארד דולר. במקום השלישי רוסיה, עם מכירות ביטחוניות של כ-19.4 מיליארד דולר.

ישראל, שדורגה כאמור במקום ה-8 ברשימה זו, "מפגרת" רק בכמה עשרות מיליוני דולרים מיפן שמדורגת במקום ה-7. במקום ה-9 בעולם נמצאת קוריאה הדרומית.

סך המכירות הביטחוניות לפי מדינות
 סך המכירות הביטחוניות לפי מדינות

היקף המכירות הביטחונית
 היקף המכירות הביטחונית