אפוף בסודיות: מערכת הביטחון מסרבת לחשוף את המלצות הוועדה בראשות סגן הרמטכ"ל, האלוף אביב כוכבי, בעניין תוכנית ההצטיידות של צה"ל בתותחים מתנייעים חדשים. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים הוועדה בראשות כוכבי סיימה את עבודתה בנושא ואף הציגה המלצותיה לרמטכ"ל גדי איזנקוט. עם זאת, צה"ל סירב לבקשת "גלובס" למסור את המלצות הוועדה, וזאת בנימוק שהן עדיין נמצאות על שולחנו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לקראת הכרעה.

הערב (ה') הודיע דובר צה"ל כי שר הביטחון, ליברמן אישר את המלצת הצבא ומנכ"ל משרד הביטחון את התכנית להצטיידות בתותח החדש של אלביט מערכות.

מדובר צה"ל נמסר: "התותח החדש צפוי להביא עמו יכולות מפותחות בהתאם לדרישות המבצעיות הנדרשות ולאתגרי המערכה המודרנית, ויהווה אמצעי לחימה מרכזי ביבשה. התותח החדש יחליף את סד"כ התותחים הקיים כיום בצה"ל ויביא למיצוי מיטבי של כח אדם איכותי ולהתייעלות משמעותית במשאבים". עוד נמסר מצה"ל כי תכנית זו תובא לאישור ועדת השרים להצטיידות.

הוועדה בראשות כוכבי הוקמה לפני כ-3 חודשים ע"י הרמטכ"ל ושר הביטחון ונועדה לבחון את הצרכים העתידיים של צה"ל במערך תותחים והתאמתו לשדה הקרב המודרני. כך, הוועדה נדרשה לבחון גם את כמות התותחים שבה יצטייד צה"ל במהלך השנים הבאות. ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה זמן קצר לאחר שוועדה מיוחדת במינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון בחרה בתותח שהציעה אלביט מערכות כתותח מתנייע עתידי של צה"ל. מדובר בתותחים שאמורים להחליף את המערך המתיישן של תותחי ה-M-109 המשמשים את צה"ל מזה כ-40 שנה.

למרות שצה"ל ומערכת הביטחון לא חושפים כאמור, לפחות בינתיים, את המלצות ועדת כוכבי, גורמים בתעשיות הביטחוניות אמרו ל"גלובס" כי על-פי המסתמן המלצתה המרכזית היא שצה"ל יזדקק גם בשנים הבאות למערך של תותחים מתנייעים. כך, לדברי אותם גורמים, משרד הביטחון צפוי לקבל "אור ירוק" להתקשרות עם אלביט מערכות לקראת עסקת תותחים בהיקף כספי נרחב. עוד טרם הקמת הוועדה, גורמים ביטחוניים העריכו את היקף ההצטיידות הצפוי של צה"ל בתותחים חדשים בכ-1.5 מיליארד דולר וזאת במסגרת מתווה רב-שנתי.

המלצת הוועדה של מפא"ת להצטייד בתותחים של אלביט מערכות שנויה במחלוקת. היא העדיפה את התותח ATMOS שאלביט הבטיחה לייצר במפעל סולתם שביקנעם תוך פתיחת מקומות עבודה רבים באזור הצפון. אלא שלפי דברי גורמים ביטחוניים שהובאו לפני כשלושה חודשים בהרחבה במסגרת תחקיר "גלובס", מדובר בתותח שחלק ממערכותיו טרם פותחו ונוסו, וזאת בזמן שהתעשייה האווירית ותעש מערכות ניסו להציע למשרד הביטחון תותחים מתוצרת חברות מקוריאה הדרומית וגרמניה, שנחשבים מבצעיים ועונים לכל הדרישות שנקבעו על-ידי הגורמים המקצועיים בחיל התותחנים של צה"ל.

נוסף על כך, מערכת הביטחון סירבה לפרסם מכרז שיאפשר לתע"א ולתעש מערכות להציע את התותחים האמורים, וזאת במסגרת חבירתן לחברות מקוריאה ומגרמניה. התעשייה האווירית ניסתה להציע תותח שמייצרת חברת KMW הגרמנית, ותעש מערכות ביקשה להציע תותח שפותח ומיוצר בידי הנואה טקווין שמדרום קוריאה.

מערכת הביטחון התעקשה לבחור בהצעה של אלביט מערכות ולהתקדם איתה לעסקה במעמד של "ספק יחיד". יצוין, כי בעבר הועלתה הערכה כי כ-60% מהרכש הביטחוני של משרד הביטחון בשוק הישראלי נעשה עם חברות שמקבלות מעמד של "ספק יחיד". המשמעות היא שלעסקאות אלה לא קדמו מכרזים - מה שמייצר תחרות ובכך גם מוזיל מחירים.

גורמים ביטחוניים הביעו תרעומת על החלטת משרד הביטחון, גם על כך שדחה הצעות של KMW ושל הנואה טקווין לאפשר את הבאת התותחים לסדרה של הדגמת יכולות בישראל. משרד הביטחון סירב כבר לפני חודשים לנמק את השיקולים שהובילו אותו בבואו לבחור בהצעה של אלביט בנימוק שהשיקולים "סודיים ביותר". על-פי אחת הערכות, משרד הביטחון חושש ממצב של אמברגו נשק עתידי שיוטל על ישראל באופן שישפיע על אספקת חלפים מתאימים לתותחים בזמן של עימות צבאי או הגבלות שיוחלו עליה מצד מדינות המוצא של תותחים אלה.