ועדת הכספים תחדש את הדיונים במס דירה שלישית אך תעשה זאת "ללא סד זמנים, ללא לחץ וכמקובל לגבי כל חוק רגיל", כך הבהיר היום יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני. משמעות עמדתו של גפני היא כי הדיונים על המס בוועדה עשויים לקחת כמה שבועות, אם לא חודשים.

אמש, בעקבות החלטת בג"ץ לבטל את אישור החוק בוועדה, פנה שר האוצר משה כחלון לגפני וביקש ממנו לכנס בדחיפות את הוועדה בתקופת הפגרה על-מנת לדון בחוק ולאשרו לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

במקביל, הורה כחלון לאנשיו לקדם הגשת בקשה לבג"ץ לערוך דיון נוסף בעתירה נגד החוק בהרכב מורחב, בהתבסס על דעת המיעוט של השופט מני מזוז. פעולותיו של כחלון מאמש מעידות על שינוי משמעותי בעמדת שר האוצר לעומת תגובתו הראשונית של כחלון להחלטה.

בקטע וידיאו קצר שהעלה אתמול לדף הפייסבוק שלו הביע כחלון "צער ואכזבה עמוקה" מהחלטת בג"ץ לבטל את מס דירה שלישית והבטיח להמשיך במאבק נגד המשקיעים בדירות - אך לא אמר במפורש כי ינסה לקדם מחדש את החוק שנפסל.

אלא שהיום הודיע שר האוצר כי סיכם עם גפני ועם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן שחוק מיסוי דירה שלישית יחזור לדיונים לקראת קריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים "כבר בתקופה הקרובה".  

טרם נקבע מועד לישיבתה הראשונה של הוועדה ועדיין לא ברור האם תספיק להתכנס בשבוע הבא, לפני שהכנסת נסגרת למשך שבועיים עד סוף חודש אוגוסט. נכון להיום נראה כי הוועדה תקיים דיונים בחוק במהלך חודש ספטמבר. מושב החורף של הכנסת מתחיל בסוף אוקטובר, כך שאם הוועדה תאשר את החוק לפני מועד זה - מה שכלל לא בטוח - יידרש כחלון להשיג חתימות של 40 חברי כנסת לצורך כינוס מליאת הכנסת לדיון מיוחד בפגרה לאישור החוק בקריאה שנייה ושלישית.  

גפני בירך היום על החלטת בג"ץ לפסול את המס על בעלי שלוש דירות ומעלה. בראיון לתכניתה של קרן נויבך אמר גפני "אני כמעט אף פעם לא מסכים עם שופטי בג"ץ. הפעם אני מסכים לחלוטין עם מה שכתבה הנשיאה נאור. היא צודקת. אני לא מחוקק ככה". גפני אינו מסתיר את מערכת היחסים העכורה שיש לו עם אגף התקציבים באוצר - הגוף שיזם את המס על בעלי שלוש דירות ומעלה וקידם אותו.

כך, למשל, בראיון עיתונאי גפני האשים לאחרונה את אנשי האגף בהתנשאות ובכך שהונו את ועדת הכספים בנושא הסדר ערבה מיינס.

באוצר רואים בגפני את אחד האחראיים המרכזיים לטרפוד המס על הדירה השלישית. אף שבאופן פורמלי, כיו"ר ועדת הכספים, גפני ניהל את הדיונים בהצעת החוק כמעט עד לרגע האחרון, סבורים באוצר כי הוא זה שדחף ועודד את היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפיק ואת היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון לנקוט עמדה נחרצת נגד הליכי אישור החוק ולקבוע כי נפל בהם "פגם מהותי היורד לשורש ההליך" - קביעה שעליה מתבססת החלטת בג"ץ לפסול את אישור החוק.

עמדתו של גפני מנפצת תקוות באוצר - אם היו כאלה - שהוועדה תקיים הליך מקוצר לאישור החוק. פסק הדין מבטל למעשה את הישיבה האחרונה של הוועדה שבה אושרו סעיפי החוק, כך שניתן תיאורטית להמשיך את הדיון מהנקודה שבה החלה הישיבה האחרונה - ולהסתפק בישיבה אחת. ואולם, גפני הבהיר היום כי הוועדה תדון בחוק כפי שהיא דנה בכל חוק אחר, לאחר שהוא עובר אליה בתום אישורו בקריאה ראשונה.

משמעות העמדה הזו היא שהדיון במס דירה שלישית חוזר לנקודת ההתחלה כשהמשמעות היא שעוד קודם לישיבת ההצבעות על סעיפי החוק תקיים ועדת הכספים כמה דיונים עקרוניים בחוק שבמהלכם היא תאפשר לכל הגופים והאישים המתנגדים לחוק להביע את עמדותיהם.

בסיבוב הקודם, שבו אושר החוק כחלק מתקציב המדינה, נערכה רק ישיבה עקרונית אחת וגופים רבים התלוננו שלא ניתנה להם אפשרות להופיע בפני הוועדה - גופים אלה יקבלו כעת הזדמנות לומר את דברם.