OPC של עידן עופר דוחה את השלב הציבורי בהנפקה

הממונה על ההגבלים העסקיים הודיע היום שלא יאפשר לחברה להקים תחנות כוח נוספות בדרום הארץ

OPC של עידן עופר דוחה את השלב הציבורי בהנפקה שתוכננה למחר(ג'), זאת בעקבות הודעת הרשות להגבלים עסקיים כי לא תאפשר לחברה להקים תחנות כוח נוספות בדרום הארץ.

הבוקר דווח כי בכוונת הוועדה לצמצום הריכוזיות בראשותה של הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, למנוע מעידן עופר להפוך ליצרן החשמל הפרטי הגדול ביותר בישראל.

הוועדה המליצה היום לרשות החשמל לא להעניק לחברת איי.סי פאואר שבשליטת עידן עופר רישיון להקמת תחנת כוח בצומת פלוגות שליד קרית גת, בנימוק שמדובר בקבוצה הריכוזית ביותר במשק בישראל. בהנחה שרשות החשמל תאמץ את החלטת הוועדה, תטורפד העסקה שבה רכשה איי.סי פאואר מחברת רפק, שותפתה ההולנדית, את הזכויות להקמת תחנת כוח "הצומת", לייצור חשמל בגז טבעי במחזור פתוח בהספק של 400 מגה-ואט. 

בשבוע שעבר השלימה החברה את השלב המוסדי בהנפקה כשנרשמו ביקושים של 700 מיליון. החברה ביקשה לגייס כ-100 מיליון דולר שהם כ-350 מיליון שקל אך בשל הביקושים הערים החליטו להגדיל במעט את ההנפקה.

OPC היא חברה בבעלות ICP שבשליטת קנון של עידן עופר. קנון ניסתה בתחילת השנה להנפיק בוול סטריט את ICP לפי שווי של מיליארד דולר אולם לא הצליחה. לאחר הכישלון בארה"ב החליטה החברה להנפיק את חברת הבת OPC שמרכזת את פעילות האנרגיה של החברה בישראל. החברה נחשבת לחברה טובה ואטרקטיבית למשקיעים אולם לאחר הכישלון בהנפקה בארה"ב, דרשה קנון מהחתמים התחייבות חיתומית מלאה להנפקה שלא היה בה צורך.

תמורת ההנפקה אמורה בחלקה להשתרשר מעלה ולשמש את קנון לפירעון הלוואה (של 200 מיליון דולר) שקיבלה בעבר מהחברה לישראל לצורך השקעה במייזם הרכב הסיני של החברה - קורוס וחלקה אמור לממן את הקמת תחנת הכוח שהקמתה נמנעה כאמור על ידי הרשות להגבלים.

בשלב זה החברה הודיעה לבורסה כי היא דוחה את השלב הציבורי בהנפקה מבלי לנקוב במועד חדש. לאור המצב שנוצר יאלצו החתמים בראשות לאומי פרטנרס לחזור למשקיעים המוסדיים ולבקש מהם אישרור של ההזמנות שלהם. גורמים המעורים בפרטי ההנפקה מסרו ל"גלובס" כי התחנה החדשה שהקמתה נמנעת על ידי הרשות להגבלים עסקיים לא תומחרה בלאו הכי בהנפקה ולכן לטענתם לא אמורה להיות להודעת הרשות להגבלים השפעה על ההזמנות של המוסדיים.