תמיכה חזקה של הקונגרס בסיוע הביטחוני לישראל היא משתנה קבוע ביחסים בין ירושלים לוושינגטון. כאשר הבית הלבן מציע סכום מסוים למימון תוכניות משותפות לפיתוח טילי הגנה בתעשיות הביטחוניות בישראל, הקונגרס תמיד מגדיל את הסכום (תהליך שידוע כ-plus-up). חבילות הסיוע הצבאי השנתי לישראל הן מסעיפי ההוצאה הפופולריים ביותר בשני בתי-המחוקקים, גם בשנים של מצוקה תקציבית.

אין ספק, שזהות ערכים ויעדים אסטרטגיים משותפים הם מסד לאהדת הקונגרס לישראל, בצד עבודת שתדלנות יעילה של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. אך רק לעיתים רחוקות אנו שומעים על סיבה נוספת, משמעותית מאוד, לנכונות המחוקקים לשפוף כספים על ביטחון ישראל, ובמיוחד על תוכניות הטילים שלה: זה משתלם לארה"ב, וליתר דיוק, לרוב המדינות בארה"ב.

במילים אחרות: על כל דולר שמזרימים המחוקקים לתוכניות הטילים המשותפות עם ישראל, מקבלות רוב מדינות הרפובליקה 50 סנט. (וכ-75% מהסיוע הצבאי לישראל - כ-3.8 מיליארד החל בשנת הכספים 2018 - מוצאים דרכם לתעשיות הביטחוניות האמריקאיות למימון מי יודע כמה מקומות עבודה ברחבי ארה"ב).

כל זה אינו סוד כמובן, אך מנהיגי שתי המדינות מעדיפים לדבר על ערכים משותפים, וההנהגה בישראל אינה ששה להכריז על כך, שהתעשיות הביטחוניות בישראל מבצעות למעשה מיקור חוץ של לפחות אלפי משרות לטובת הפועלים האמריקאים.

לא מדובר כמובן בהתרפסות ישראלית אלא באילוצים שנובעים משיתוף הפעולה בין שתי המדינות בייצור הטילים: חקיקת הקונגרס שמנחה את שיתוף הפעולה הזה מכתיבה שלפחות 50% מרכיבי כל מערכות טילי ההגנה של ישראל ייוצרו בארה"ב, בעוד שוושינגטון תממן 50% מעלויות הפיתוח והייצור של הטילים.

אך בהתבטאויות שנראות מתואמות, הכריזו השבוע בגאווה בכירים במשרד הביטחון ובתעשיות הביטחוניות הישראליות כיצד החברות שלהם תורמות לכלכלה האמריקאית ונתנו פומבי לעובדה מפתיעה: ב-30 מדינות בארה"ב (מתוך 50) פועלים קבלנים, קבלני משנה או ספקים שמשתתפים בייצור "חץ 3", "שרביט קסמים" ("קלע דוד") ו"כיפת ברזל". המשמעות היא, של-60 הסנטורים ומאות הצירים ממדינות אלה יש אינטרס כלכלי מובהק לתמוך בסיוע האמריקאי לתוכניות הטילים אלה, סיוע שייצור מקומות עבודה רבים במדינותיהם.

במקרה או שלא במקרה, המדינות הגדולות ביותר בארה"ב, עם משלחות הצירים הגדולות ביותר בבית הנבחרים, כניו-יורק, פלורידה, אילינוי, קליפורניה וטקסאס, כלולות ברשימת 30 המדינות שבהן מתבצע ייצור הטילים הישראליים.

מה הניע את הבכירים בישראל לצאת בהצהרות אלה דווקא עתה? על פי הערכת אנליסטים, ייתכן שהדבר נעשה בתיאום עם אייפ"ק במאמץ לבצר את תמיכת המחוקקים האמריקאים בסיוע לתוכניות הטילים בפרט ולחבילת הסיוע הצבאי לישראל בכלל, שכאמור תגדל ל-3.8 מיליארד דולר בשנה החל ב-2018. דיוני התקציב לשנת הכספים הבאה, שתחל ב-1 באוקטובר השנה, יכנסו להילוך גבוה בקרוב.

בחוגים פרו-ישראליים בוושינגטון לא שוכחים שממשל טראמפ הודיע במארס השנה, כי גם הסיוע לישראל נבחן בבדיקה יסודית של סיוע החוץ האמריקאי. כעבור חודש הודיע אמנם דובר הסטייט דיפרטמנט, כי רק הסיוע לישראל יימלט מקיצוצים, אך מדיניות "אמריקה תחילה" שמנחה את טראמפ עלולה לגרום לו לשנות את דעתו, במיוחד אם יסתמן קרע בין שתי המדינות על רקע התנגדות ישראלית פוטנציאלית לתוכנית השלום בין ישראל לפלסטינים שמוביל חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר.

"תמיכת הקונגרס בסיוע לישראל עשויה להיות קריטית בממשל טראמפ", אמר ל"גלובס" אנליסט שעוקב אחרי יחסי ישראל - ארה"ב.

וכך, בראיון ל"דיפנס ניוז", אמר משה פטל, ראש הארגון להגנה מפני טילים במשרד הביטחון: "בהתאם לחקיקות הקונגרס ולהסכמים בין ממשלת ישראל לממשל ארה"ב, לפחות 50% מכל אחת ממערכות הטילים ("חץ 3", "שרביט קסמים" ו"כיפת ברזל") מיוצרים בארה"ב. לא מדובר רק בקבלנים ראשיים, אלא ברשת רחבה של קבלני משנה שפזורים על פני חלק גדול של ארה"ב".

לדברי פטל, העבודה בארה"ב על רכיבי שלוש מערכות הטילים תואץ עתה. הייצור עובר עתה משלב של 'ייצור ראשוני בקצב איטי' (או LRIP) לייצור בקנה מידה מלא. "דיפנס ניוז" מציין, כי שני צוותים תעשייתים מישראל ומארה"ב פועלים עתה להאצת הייצור כדי להיערך לקראת קשת רחבה של איומים, מרקטות קצרות טווח ועד לטילים הבליסטיים לטווח בינוני, שנחשבים לטילים המתקדמים ביותר של איראן.

"אנו גאים מאוד בשת"פ המדהים ברמת ממשלה מול ממשלה וברמת התעשיות הביטחוניות בשתי המדינות", אמר פטל.

בועז לוי, סגן נשיא אקזקוטיבי בתע"א וראש קבוצת מערכות, טילים וחלל בחברה, אמר ל"דיפנס ניוז", כי "חלקים משמעותיים" של "חץ 3" מתוצרת תע"א מיוצרים בארה"ב, ב-20 מדינות.

לדברי פיני יונגרמן, סגן נשיא אקזקוטיבי ברפאל וראש חטיבת העליונות האווירית של החברה, כ-50% מרכיבי "שרביט קסמים", מפיתוח של רפאל, מיוצרים בארה"ב. "השלמנו כמעט לחלוטין את שלב LRIP וכבר חתמנו על הסכם לייצור בקצב מואץ עם חברת רייתיאון", אמר יונגרמן". "למעשה, רייתיאון מתקדמת מהר יותר מאיתנו במעבר לייצור בקצב מואץ".

הוא ציין, כי רייתיאון לא רק מנהלת את הרשת הרחבה של קבלני המשנה והספקים בארה"ב שתורמים לייצור המערכת, אלא אף משווקת באופן פעיל את ה"סטאנר", טיל היירוט של "שרביט קסמים", פרי שת"פ בין שתי החברות, לבעלות ברית של ארה"ב. ה"סטאנר" משווק כ"סקיי-קופטר" והוא אמרו להיות חלק מה"פטריוט", מערכת ההגנה מפני טילים של פולין. המו"מ על מכירת ה"סטאנר" יערך ישירות בין ממשלות פולין וארה"ב.

על פי ההסכם בין שתי החברות, רייתיאון היא קבלן ראשי של פרוייקט "שרביט קסמים" ורפאל - קבלן משנה. "אנו גאים לשמש כקבלן משנה לרייתיאון בתוכנית סקיי-קופטר", אמר יונגרמן. "12 שנה עבדנו והשקענו בשותפות הזו עם רייתיאון ועתה היא מתחילה להתממש. אנו רואים שהיא מתחילה להניב חוזים אמיתייים ועסקים גדולים. אנחנו נספק לרייתיאון, רייתיאון תספק לצבא ארה"ב וזה מצב שבו כל הצדדים מרוויחים".

שתי החברות שותפות גם בייצור "טמיר", טיל היירוט של "כיפת ברזל", בארה"ב. המערכת פותחה בישראל אך ממומנת ע"י ארה"ב. לדברי יונגרמן, כ-75% מרכיבי "כיפת ברזל" מיוצרים בארה"ב ע"י קבלני משנה אמריקאים. "זה כמעט מיירט אמריקאי", הוא אמר.