גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כוח המוח: קשר אפשרי בין פעילות גופנית להצלחה אישית

מחפשים עוד סיבה לעסוק בספורט? חוקרים טוענים שלפעילות פיזית יש השפעה ישירה על המוח ותפקודיו. אלה מאמינים שהאחוז הגבוה של מנהלים בכירים העוסקים בספורט אינו מקרי

לברון ג'יימס / צלם: רויטרס
לברון ג'יימס / צלם: רויטרס

כשהחליף טום קוק את סטיב ג'ובס, רבים הטילו ספק ביכולתו להיכנס לנעליים הגדולות של מייסד חברת אפל, ובעיקר להיכנס לראשו של היזם היצירתי. בניגוד לג'ובס המהפכן, טים קוק נחשב עד אז למנהל טוב וחרוץ, אבל לאיש אפור. כזה שהפרט המעניין ביותר עליו הוא העובדה שהוא מתחיל את שגרת יומו בשעות הבוקר המוקדמות בשעה של אימון אירובי. נחמד, אך לא ממש מסעיר. חלפו מאז שלוש שנים, וקוק הצליח להפתיע את כולם ולהזניק את מניית אפל ואת נתוני המכירות במאות אחוזים.

ידוע שהיכולת להיות מנהל מוצלח תלויה בגורמים רבים, בהם כישורי ניהול, השכלה מתאימה וצבירת ניסיון ניהולי. נוסף לכל אלה, בשנים האחרונות עולה השאלה האם האחוז הגבוה של אנשים שהגיעו לעמדות ניהול בכירות ועוסקים באופן קבוע בפעילות גופנית מצביע על משהו נוסף. האם מדובר בטרנד שחלק ממנו תדמיתי, או שפעילות גופנית יומית באמת מסייעת להצלחה?

מנגנוני הישרדות שנשכחו

במהלך ההיסטוריה האנושית, הפכה הפעילות הגופנית מכלי הכרחי להישרדות לחלק מתרבות הפנאי. בעבר, היו מנגנוני המאמץ הגופני חיוניים להישרדותו הפיזית של האדם הקדמון. ככל שיכולת הריצה שלו הייתה טובה יותר, גדלו סיכויו לשרוד ולהעמיד צאצאים. כיום, במציאות שבה אנו עובדים בישיבה, נוסעים במכוניות ומבלים רבות משעות הפנאי בצפייה בטלוויזיה, הפעילות הגופנית חשובה בעיקר לשמירה על הבריאות. אולם בשנים האחרונות, מחקרים מצביעים על יתרון נוסף של הפעילות הפיזית ועל קשר אפשרי בינה לבין הצלחה אישית.

המחקרים הללו מפנים את תשומת הלב להשפעה שיש לפעילות הגופנית על המוח ועל תפקודיו בכל הגילים. מתוך הבנה שלפעילות הגופנית יש השלכות חשובות בהרבה על התפתחותנו ממה שהיה ידוע בעבר. יש חוקרים שמרחיקים עוד צעד קדימה וטוענים שפעילות גופנית היא אפילו דרך "להשביח" את המטען הגנטי שלנו.

לפי גישה זו, מנגנוני המאמץ אחראים במידה רבה להתפתחותו של מוח האדם, ועצם הצורך לרוץ ולהיות פעיל כדי לצוד, גרם להתפתחותו של המוח האנושי לאורך ההיסטוריה. המנגנונים הפיזיולוגים הידועים בשם "הילחם או ברח" (Fight or Flight) מופעלים במצבי לחץ של סכנת חיים. אלה המצבים שבהם המוח נדרש לתפקוד הטוב ביותר. ההחלטה אם להימלט מחיית טרף או להילחם בה היא בעצם שאלה המצריכה עיבוד נתונים, קבלת החלטות ופתרון בעיות. במונחים של ימינו - כישורי ניהול.

המוח "דורש" פעילות גופנית

אך מה הקשר בין כל אלה לפעילות המוח? ממאמר שפרסם פרופ' מיכאל פולגמן מאוניברסיטת מונטריאול, שהתפרסם בירחון הרפואי Developmental Neuro-Rehabilitation, עולה שפעילות גופנית משפיעה על המוח באמצעות שלושה מנגנונים עיקריים: בזמן מאמץ עולה צריכת החמצן של הגוף וזרימת הדם גוברת. התהליך הזה מתרחש בעיקר בשרירים, ולאורך זמן הוא משפר גם את זרימת הדם והחמצן לתאי המוח.

המנגנון השני הוא שיפור מיידי בתפקוד המוח בזמן ביצוע פעילות גופנית ואחריה. זו באה לידי ביטוי בהפרשת נוירו-טרנסמיטורים כדוגמת סרוטונין. הנוירו-טרנסמיטורים הם חומרים המופרשים בנקודות המפגש בין תאי העצבים, המאפשרים קשר והעברת מסרים בין תאי העצבים השונים ובין אזורים שונים במוח.

עלייה בהפרשה שלהם בטווח בקצר מגבירה את פעילות תאי המוח ובטווח הארוך משפרת את הקשרים בין אזורים שונים במוח. ככל שמספר הקשרים ח עולה, כך משתפרים תפקודי המוח.

המנגנון שלישי הוא המעניין ביותר. מתברר שביצוע מאמץ גופני גורם לעלייה בהפרשת חומרים בשם נוירוטרופינים (Neurotrophins) בחלבונים שתפקידם "לדאוג" לרקמת המוח. הם אחראים על חלוקת תאי המוח והתפתחותם לאורך כל שלבי הילדות, והם גם אחראים על הישרדות תאי המוח בגיל מבוגר. הניורוטרופינים אחראים על ייצור חומרים שתאי העצב זקוקים להם כדי לבצע את פעולתם. הם גם אחראים על תהליך חשוב נוסף. אם בעבר חשבו שמספר תאי המוח של אדם בוגר קבוע, ושמוח של אדם בוגר אינו יכול לייצר תאי מוח חדשים, הרי לאחרונה הוכח שבאזורים מסוימים שלו יש למוח יכולת לייצר תאים חדשים. באמצעות הפעילות גופנית רמת הנוירוטרופינים עולה במהירות, ויוצרת גירוי ליצירת תאי מוח חדשים.

הכרת מנגנונים אלה מביאה חוקרי מוח כיום לחשוב שמוח האדם "דרש" במהלך ההיסטוריה את הפעילות הגופנית כדי להמשיך ולהתפתח. מכאן הם מסיקים שאנשים פעילים בכל מהלך חייהם יהיו בעלי כישורים קוגנטיביים טובים יותר.

לאורך כל מעגל החיים

הקשר בין פעילות פיזית להצלחה בחיים מתחיל כנראה הרבה יותר מוקדם ממה שאנו חושבים. נמצא קשר ישיר בין פעילות גופנית אירובית של נשים בזמן ההריון, בעיקר בשלושת החודשים האחרונים, לבין בריאות הילד. מתברר שהורמוני המאמץ משפיעים על סביבת התינוק ברחם ותורמים למשקל תקין של היילוד.

המשקל הוא פרמטר חשוב לבריאותו הגופנית של הילד, שכן משקל גדול או קטן יותר מהממוצע קשורים לשיעורים גבוהים של השמנת יתר ומחלות מטבוליות בגיל המבוגר. בקרב ילדים שאימהותיהם היו פעילות בזמן ההריון, נמצאו שיעורי השמנה נמוכים יותר ורמות נמוכות יותר של שומנים בדם בהשוואה לילדים שאמם לא הייתה פעילה.

לאותו ילד שמתחיל בנתוני פתיחה טובים יותר כמו משקל תקין, יש סיכוי טוב להיות בעצמו פעיל יותר, זאת לעומת ילדים שסובלים מהשמנת יתר וממעטים בפעילות גופנית כבר בתקופת הילדות. מחקרים הראו שבקרב ילדים שעסקו בפעילות גופנית נמצאה יכולת טובה יותר בפתרון בעיות מורכבות, שיפור ביכולת עיבוד הנתונים ושיפור בזיכרון בזמן ביצוע מטלות בהשוואה לילדים שלא היו פעילים פיזית.

מחקר רב משתתפים שנערך בקרב תלמידי תיכון בארה"ב הצביע על קשר ישיר בין מרחק הריצה שגמאו הנערים ב-20 דקות כמדד לדרגת הכושר הגופני שלהם לבין יכולתם לפתור בעיות בחשבון ויכולת הקריאה שלהם. בקרב סטודנטים נמצא קשר ישיר בין הישגים אקדמיים למספר השעות השבועיות שבהן עסקו בפעילות גופנית, וכן נמצא קשר ישיר בין פעילות גופנית למנת המשכל, בלי קשר להשכלה ולמצב כלכלי.

אם הפעילות כל-כך חשובה להתפתחות המוח, מדוע רק מוחם של חלק מהאנשים דורש זאת? הרי רק חלק מהאנשים מבצעים פעילות גופנית. התשובה לשאלה זו נעוצה כנראה בגנטיקה. מחקרים שנערכו בקרב בעלי חיים מלמדים שישנן חיות שפעילות יותר ויש כאלה שפחות. גנים מסוימים קובעים את רמת הפעילות בחיי היומיום. אלה אומנם לא אותרו עדיין, אבל מעריכים שלפחות כ-50% מהרצון שלנו לפעול קשור לגנטיקה.

המחזיקים בתיאוריה מאמינים שאנשים פעילים יותר מצוידים בתכונות שיעשו אותם גם מצליחים יותר. אלה משפרים כל הזמן את היכולות הקוגניטיביות שלהם, וכך הם מתקדמים. לכן, לא פלא שטים קוק, מנכ"ל אפל העסוק מאוד, מוותר על שעת שינה ומבצע פעילות גופנית. זה פשוט משתלם לו יותר.

הכותב הוא פיזיולוג ופיזיותרפיסט במכון פיזיולייף בהרצליה לשיקום פיזיותרפי וכושר אישי www.plife.co.il

בזמן מאמץ גופני המוח מפריש

נוירו-טרנסמיטורים, חומרים שמגבירים את פעילות תאי המוח בטווח הקצר, ומשפרים את תפקודו בטווח הארוך

בזמן פעילות גופנית עולה צריכת החמצן של הגוף וזרימת הדם גוברת. התהליך הזה מתרחש בעיקר בשרירים, אך גם המוח נהנה ממנו, מה שמשפר לאורך זמן את זרימת הדם והחמצן לתאי המוח

מאמץ גופני גורם גם לעלייה בהפרשת נוירו-טרופינים, חלבונים שאחראים על חלוקת תאי המוח והתפתחותם בשלבי הילדות, ואחראים גם על הישרדות תאי המוח בגיל מבוגר

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה