גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לטפל במונופולים כשהם עוד קטנים

בין עידן עופר למובילאיי - עידן חדש ברגולציה?

1. יש מונופולים שגדלים לנו מול העיניים ואפשר לטפל בהם בינקותם, הרבה לפני שהופכים גדולים מדי, חזקים מדי ונגישים מדי לשלטון - כמו שקרה במונופול הגז הטבעי מבית יצחק תשובה ונובל אנרג'י. כשהוא היה קטן, הוא לא הפריע לממשלה. כשהתבגר - כבר היה מאוחר לסדר תחרותי והתקבלה פשרה בדמות "מתווה הגז". לכן קריטי לעצור ולבדוק כבר עכשיו לאילו כיוונים עלול ללכת מערך ייצור החשמל הפרטי - שנועד להתחרות במונופול הנוכחי של חברת החשמל. ורצוי לבדוק לאיזה כיוון צועדת השליטה בתחום מערכות הבטיחות לרכב.

2. צעד ראשון נעשה כבר בשבוע שעבר. הוועדה לצמצום הריכוזיות (גוף מנומנם, שבקרוב ימלאו לו 3 שנים די ריקות מתוכן. חבריו הם: אבי שמחון - ראש המועצה הכלכלית חברתית במשרד ראש הממשלה; יואל נווה - הממונה על הכנסות המדינה ומ"מ ראש אגף תקציבים וראש הצוות לסיום זיכיון החברה ישראל בים המלח, ומיכל הלפרין - הממונה על ההגבלים העסקיים) המליצה לא לתת רישיון ייצור חשמל לעוד תחנת כוח בשליטת קבוצת עידן עופר. וזאת - כדי למנוע הרחבה והעמקת השליטה בתחומי המשק שונים - מחשש ל"ריכוזיות משקית".

על זה נוסף אירוע נוסף, בסדר גודל אחר בשלב זה - רשות ההגבלים העסקיים בודקת אם מובילאיי הפכה - או הופכת - למונופול בשוק התקנת מערכות בטיחות לרכב. הבדיקה החלה לאחר שהוגשה תלונה והתקיימה בדיקה מקדמית.

3. תזכורת לבאות: מונופול הגז האימתני, שלא מפסיקים לדבר בו, נולד בלילה אפל אחד באפריל 2011. באותו לילה פוצץ צינור הגז ממצרים וישראל נותקה מספק הגז הטבעי ממצרים. מאגר ים-תטיס הפך לספק הבלעדי של גז בישראל. באותה תקופה היו כל הקידוחים בישראל בשליטת נובל ותשובה: ים תטיס, תמר (שהתגלה ב-2009), תנין 1 וגם, וזה עיקר העיקרים, השליטה ב"תגלית הגז הגדולה ביותר במים עמוקים בעולם" - הלא היא מאגר לוויתן, שעל אודותיו דווח כבר ביוני 2010.

המונופול היה אז ילד צעיר ולכן אף אחד לא טיפל בו. שרים ופקידים בכירים במשרדי האוצר והאנרגיה, ברשות החשמל, ברשות ההגבלים העסקיים ובכלל - מטפלים רק במה שבוער עכשיו, ומעבירים את הצרות הגדולות לבאים אחריהם. כך קרה שמונופול הגז קיבל במתנה 4 שנים כדי להתנפח, להתבסס, להתחזק ולהתעצם. ואז, כשהקרקע כבר בערה, הגיע מתווה הגז המפורסם, שלא נותר לו אלא לעשות תיקונים, בידיעה שאם לא יעשה זאת - המונופול רק יגביר את עוצמתו, ייסכן וייקר את מעבר המשק לגז, ולמתווה הבא יגיע הרבה יותר חזק.

4. מכירת מובילאיי לאינטל לא נדרשה לאישור הממונה על ההגבלים ולדיון בוועדת הריכוזיות, שכן אינטל היא חברה גדולה וזרה, שאימצה את מובליאיי הישראלית אל חיקה. אולם, בתחום מערכות הבטיחות לרכב החברה נשארת חזק בארץ - צמודה, משכנעת ומטפחת מזה כמה שנים את הסבסוד המבטיח של מאות מיליוני השקלים שהמדינה הקצתה ומקצה, במישרין ובעקיפין, במימון ממשלתי ישיר או בהטבות מס.

הכסף הציבורי הכבד שזורם ממשרדי האוצר והתחבורה כבר כמה שנים למטרות אמת של הצלת חיי אדם, הוא תוצאה של צווי חובת התקנת מערכות בטיחות לרכבים, תחת השם הממכר "מערכות מצילות חיים". צוותי השכנוע של אנשי מובילאיי עברו ממשרד למשרד, מבכיר לבכיר, עד שבשנת 2016 הוחל צו חובת התקנת מערכות ברכבים ציבוריים אוטובוסים, משאיות ואמבולנסים. אחר כך הוחלט על מימון ציבורי מלא, החל מ-2017, למימוש חובת התקנת מערכות בטיחות ל-120 אלף מכוניות ישנות, וכבר רצה חובת התקנה בכל המכוניות שיגיעו לארץ החל מ-2018.

מה שהתחיל במאות אלפי שקלים עובר כבר את רף הסבסוד של מיליארד שקל, והולך להגיע בעתיד לכמה מיליארדי שקלים. מה שאומר שעסק טוב ומבטיח עכשיו - הולך להיות עסק ענק וסופר-רווחי בעתיד.

5. שלוש חברות מרכזיות מתקינות כאן מערכות בטיחות לרכב. איוואקס, מובילאיי ו-MOVON הקוריאנית. כל אחת והמערכת שלה עם מעלות, חסרונות ומחירים שונים. כל אחת מהן שואפת "להתלבש" יותר ויותר על הסבסוד הממשלתי הנדיב. אגב, גם בתקווה שההחלטה של ישראל להתקנה מומנת או מסובסדת תשפיע על מדינות מערביות אחרות לעשות כמוה.

אין ספק שמובילאיי הפכה למותג, כמו "פריג'ידר" או "פלאפון" של מערכות הבטיחות. אנשיה, בליווי לוביסטים בכירים מטעמה, כמו גם מקורבים בכירים אחרים שהופעלו מול שרים אלה ואחרים, כבר יוצאים ובאים זה כמה שנים במסדרונות הממשלה (עם הזמן התחילו השרים להקפיד לא להיפגש איתם לבד - אלא תמיד בנוכחות פקידים אחרים). הנציגים מצטלמים עם השר הזה וההוא, מטפחים שרים שרוצים ביקרם, מסדרים להם ראיונות בתקשורת, ותמיד מדברים רק על אכפתיות גבוהה: חיי אדם!

כסף? זה ממש לא חשוב...

זה הגיע לכדי כך שלשר התחבורה, ישראל כ"ץ, הגיעה שמועה שגוף מרכזי שעובד עם מובילאיי התבטא במילים "המשרד בכיס שלי". באותו שבוע הודיע כ"ץ לאנשי משרדו על הפסקת כל הפגישות עם לוביסטים ושהוא עצמו מפסיק להיפגש בענייני מערכות הבטיחות - אלא אם בחדר יהיו נוכחים גם אחרים.

עם זאת, כמות הכסף שזורמת מהממשלה להתקנות מערכות הבטיחות - רק הולכת וגדלה. התלונה הראשונה על ניסיונות השתלטות ההתקנות של מובילאיי הגיעה למשרד התחבורה. בתגובה נקבעו נהלים וקריטריונים בתקווה שיישמרו על שוויוניות התמריצים בין החברות.

ואז הגיעה לרשות ההגבלים העסקיים תלונה מצד חברות המתחרות במובילאיי, הטוענות כי התקנות מובילאיי כבר הגיעו לרמה של מונופול, מעל 50% - מה שכבר דורש התייחסות. הרשות בודקת. וראוי שזה ייעשה במוקדם ולא במאוחר מדי.

6. לפני שבוע יצאה הודעה: "הוועדה לצמצום הריכוזיות ממליצה לא לתת רשיון ייצור חשמל לתחנה שנרכשה על ידי קבוצת החברה לישראל". מדובר ברכישת חברה, שהוקמה לצורך הקמת תחנת כוח בצומת פלוגות, שאיי.סי.פאוואר, מקבוצת החברה לישראל, מבקשת עבורה רשיון ייצור חשמל. מדובר אמנם בחברה בייצור נמוך יחסית, שעתידה למכור את כל הייצור לחברת החשמל בלבד וגם להיות תלויה בהחלטות חברת החשמל.

כלומר, לא זו החברה שתהפוך את ייצור החשמל של עידן עופר לגורם מונופוליסטי. אלא שוועדת הריכוזיות עשתה עוד צעד אחד קדימה ומצאה את הפרסומים שלה עצמה בדבר מתודולוגיה לבחינת ריכוזיות כלל משקית. בנייר הזה מוצגים הסברים, שיקולים ומדדים לריכוזיות כלל משקית.

"שיקולי ריכוזיות כלל משקית עניינה בביזור הכוח המוענק למחזיקים בתשתיות חיוניות, כך שהרחבת שליטה של מחזיק חזק אל תשתית חיונית נוספת לזו שבה הוא פועל, תיעשה באופן מבוקר ותוך שקילת כל ההשלכות הרלוונטיות...".

ועוד: "מטרת ההסדרים... היא לצמצם את ההתרחבות של גורמים אלה לתחומי תשתית נוספים, למנוע את שילוב הזיקות וההשפעה בין תחומי משק שונים ומאסדרים, ולקדם את הגדלת מספר השחקנים בתחום התשתיות החיוניות".

ובראש כל זה המשפט, התיאור, המאפיין את מהות היכולת של גופים ששולטים בכמה תחומי פעילות חיוניים (חשמל, מים, דלק, גז טבעי, טלפוניה, תחבורה) "הפעלת כוח מיקוח כלפי דרג מקבלי ההחלטות לשם קבלת הטבות על חשבון האינטרס הציבורי".

7. אחרי מהפכים שעברו על המשק ועל כמה מ"טייקוניו" שהתפרקו, נחשב היום עידן עופר לקודקוד הקבוצה אליה מיוחס המונח 'ריכוזית משקית'. הוא חולש על מוצרי ים המלח, באמצעות חברות כיל, ים המלח, רותם אמפרט ועוד ועוד. על בז"ן - בית הזיקוק הגדול בישראל הנמצא במפרץ חיפה, על המפעלים הפטרוכימיים, גם על חברת צים, אי.סי פאוור, פעילות האנרגיה, ייצור חשמל, די לא מזמן גם התפלת מי ים. לזה נוסיף גם עסקי תקשורת מחצית השליטה ב"רשת".

בדיוק לגופים האלה נועד חוק הריכוזיות. בדיוק לאלה מכוון החשש של כוח מיקוח מול מקבלי ההחלטות (תזכורת: השביתה הגדולה בנגב בשבועות שלפני הבחירות האחרונות, במטרה שבעל השליטה ישיג הישגים, והלחצים הנמשכים עד היום להארכת זיכיון כי"ל). ההחלטה, יותר נכון ההמלצה לרשות החשמל לא לתת רישיון ייצור חשמל נוסף משמעותה אחת: לא לגלוש למונופול אדיר של שליטה בחשמל. לא להיות חברת החשמל מספר 2, כדי שלא נגיע לדואופול הרסני בעתיד.

עוד כתבות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות