אחרי שבועיים: הסתיימה השביתה בבנק מזרחי טפחות

הסתיים הסכסוך בבנק השלישי בגודלו בישראל, והעבודה חוזרת לסדרה ■ עפ"י הודעת ההנהלה והוועד, נחתם הסכם שכר עם העובדים ל-2016-2021 - מה הוא כולל?

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי  / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי / צילום: תמר מצפי

לאחר שבועיים של שביתה, ולאחר חודשים של מתיחות ביחסי העבודה בין ועד העובדים להנהלה, חתמו לפנות בוקר (ד') הנהלת בנק מזרחי טפחות וועד העובדים על הבנות לסיום הסכסוך וחזרה לעבודה שגרתית בבנק.

הצדדים סיכמו על מתווה הסכם שכר חדש בבנק לשנים 2021-2016, שמבטיח תוספות שכר משמעותיות לכלל העובדים. במסגרת העלאת השכר סוכם כי יבוטל מנגנון ההשלמה לשכר מינימום הקיים כיום בבנק, ובמקום זאת שכר העובדים שקיבלו השלמה יועלה, כך שלא יהיה צורך בהשלמה זו.

מחלוקת מרכזית בין הצדדים הייתה התעקשות ההנהלה לשמור על "שקט תעשייתי" במסגרת שנות ההסכם. הוועד התנגד בתחילה, אך בסופו של דבר הסכים.

עוד נקבע כי גם במקרה בו מזרחי טפחות ירכוש את בנק אגוד (עסקה שנמצאת כיום על הפרק), עובדי הבנק יירתמו לביצוע המיזוג ולא ידרשו תמורה עבורו. כמו כן הושגו הסכמות בנושא להפעלת תוכנית הפרישה מרצון וכן הסכמות לכך שלא יהיו פיטורים על רקע כלכלי - סעיפים אלה במתכונת דומה להסכם שנחתם ב-2006.

סוגיה נוספת שעמדה במחלוקת היא התשלום לעובדים בגין ימי השביתה, סעיף שההנהלה התנגדה לו. הצדדים הגיעו לפשרה ולפיה 60% מהשכר המתייחס לימי השביתה ינוכו ממצבת ימי החופשה של העובדים ששבתו. השאר ינוכה משכרם באופן פרוס עד לסוף 2017. עוד הסכימו הצדדים, כי מנהלי התחומים והמדורים יזכו לתוספת ניהול ייחודית של 5%.

בעקבות החתימה על ההסכם יקבלו העובדים מענק חתימה בדמות שתי משכורות שישולמו בארבעה תשלומים (כל אחד של חצי משכורת) ב-4 השנים הקרובות. הצדדים גם הסכימו, כי תוספת ותק (טייס אוטומטי) של כל העובדים שייקלטו בבנק החל ממועד חתימת הסכם השכר תוגבל ל-3% (במקום 4% כיום) והמרווח בין מדרגה למדרגה יהיה אחת ל-7 שנים (במקום 5). ישנם עוד מספר נושאים שנותרו פתוחים, והצדדים סיכמו לקיים שיחות בחודש הקרוב לפתירתם.

"זו בשורה משמחת לבנק, לעובדיו וללקוחותיו. ההסכם החדש ישפר משמעותית את שכרם של עובדי הבנק שלהם יש חלק מרכזי בהצלחתו לאורך כל השנים האחרונות. ההבנות שהושגו יאפשרו לבנק לעמוד ביעדיו העסקיים, להמשיך לצמוח ולשגשג ולהיערך באופן ראוי לאתגרים העתידיים של עולם הבנקאות", נמסר בהודעה המשותפת של מנכ"ל הבנק אלדד פרשר ויו"ר הוועד דניאל דהן.

זהו הסכם השכר הראשון בבנק שנחתם ב-13 השנים האחרונות. באשר להסכם לגבי השנים 2005-2015, הנושא נמצא היום תחת בוררות, שצפויה לפסוק לגבי תוספות השכר המגיעות לעובדים בגין שנים אלו.

נזכיר כי בשל השביתה, הבנק דחה את פרסום דוחותיו הרבעוניים לסוף החודש, זאת על אף שארבעת הבנקים הנותרים, הגדולים במערכת, פרסמו תוצאות כספיות כבר אתמול.