מעצרו של איש העסקים בני שטיינמץ יוארך ב-24 שעות, ולאחר מכן הוא ישהה במעצר-בית מלא למשך 15 ימים - כך הודיעו היום (ה') לבית המשפט המשטרה וסנגורו של שטיינמץ, עו"ד רונן רוזנבלום, אשר הגיעו להסכמה כי שטיינמץ ישוחרר לביתו מחר בצהריים בתנאים מגבילים.

בסך-הכול ישלים שטיינמץ 4 לילות מאחורי סורג ובריח, מאז מעצרו ביום שני השבוע במסגרת חקירה חדשה שנפתחה נגדו בחשד להלבנות הון בהיקפי-עתק.

מלבד מעצר-הבית בו ישהה, נאסר על שטיינמץ ליצור קשר עם מי מהמעורבים בחקירה למשך 60 יום, הוא נדרש להפקיד ערבות עצמית בסך חצי מיליון שקל, וכן הוטל צו איסור יציאה מן הארץ עד להחלטה אחרת. דיון בצו עיכוב היציאה מן הארץ נקבע ל-17 לאוקטובר השנה, כך שבפועל תוקפו של איסור היציאה הוא למשך 60 ימים מהיום.

הסכמה זהה הושגה גם בנוגע ליועץ האסטרטגי טל זילברשטיין, המיוצג בידי עו"ד אייל רוזובסקי, ואף הוא צפוי להשתחרר ממעצרו מחר (ו'), לשהות במעצר-בית ולהיות תחת צו איסור יציאה מן הארץ למשך 60 ימים. ואולם בניגוד לשטיינמץ, מעצר-הבית שהוטל על זילברשטיין אינו מלא, ויתאפשר לו לצאת מהבית לצורך ליווי ילדיו בשעות הבוקר למסגרות (גנים ובתי ספר) ובשעות הצהריים.

עוד נקבע כי זילברשטיין יידרש להפקיד ערבות עצמית בסך 100 אלף שקל. בית משפט השלום בראשון-לציון אישר את הסכמות הצדדים.

הבקשה בהסכמה הוגשה זמן קצר לפני מועדו המיועד של דיון שנקבע בשאלת הארכת מעצרם של זילברשטיין ושטיינמץ בבית משפט השלום בראשון-לציון - ובכך התייתר הצורך בקיום הדיון. הדיון נקבע לאחר שביום שני השבוע, לבקשת המשטרה, הוארך מעצרם של המיליארדר שטיינמץ והיועץ האסטרטגי זילברשטיין ב-3 ימים. המשטרה ביקשה במקור הארכת מעצר למשך 8 ימים, תוך שהציגה לבית המשפט חומר חסוי על-מנת לבסס את בקשתה, אולם השופט נעתר רק לאותם 3 ימים כאמור, על אף שהסכים שקיימת ראיה "דרמטית" המחייבת את מעצרם של השניים.

במסגרת הפרשה העוסקת חשד להבנת הון בהיקפי-עתק, נעצר אתמול (ד') גם היועץ האסטרטגי אודי נטע, שעבד כפרילנסר אצל זילברשטיין וכיהן בעבר כסגן ראש עיריית תל-אביב וחבר מועצת העיר. מעצרו הוארך בבית משפט השלום בראשון-לציון עד 18 באוגוסט.

בראשית השבוע נחקרו בפרשה גם דוד גרנות, היו"ר הזמני של דירקטוריון בזק; עו"ד דורון לוי ממשרד עמית-פולק-מטלון, המתמחה בעיקר בתחום המס; וכן אשר אבידן, עובד בכיר לשעבר של שטיינמץ בגינאה, ששימש כנשיא זרוע הכרייה בחברת האחזקות BSGR של שטיינמץ במשך עשור. הוא חשוד עמו בפרשה פלילית אחרת, שבמסגרתה נחקר שטיינמץ בחשד למתן שוחד של כ-30 מיליון דולר לנשיא גינאה בתמורה לרישיונות כריית הברזל, שהניבו לו רווחים של 5 מיליארד דולר (ראו בהמשך).

חוזים פיקטיביים בתחום הנדל"ן

ואולם נכון להיום נראה כי עיקר החשדות מכוונים לשטיינמץ ולזילברשטיין, להם מיוחסות עבירות על חוק איסור הלבנת הון, זיוף מסמך, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, שיבוש מהלכי משפט ושוחד.

בין היתר חשודים השניים כי פעלו יחד באופן שיטתי על-מנת לייצר ולהציג חוזים ועסקאות פיקטיביים בתחום הנדל"ן במדינה "זרה" - כפי הנראה גינאה ורומניה - וזאת לצורך העברות כספים והלבנת הון.

בבקשות להארכת מעצרם של שטיינמץ וזילברשטיין נכתב כי "במסגרת חקירת פרשת השוחד בגינאה התפתחה פרשה נוספת וחדשה, במסגרתה חשוד שטיינמץ, בסיוע של זילברשטיין ומעורבים נוספים, כי פעלו באופן שיטתי מאורגן ומסודר להלבין הון באמצעות מרמה וזיוף מסמכים בקשר לעסקאות ושירותים בסכום של כ-9 מיליון אירו, והכול כדי להסתיר פעילות פלילית ושוחדית".

זילברשטיין נחקר ביום שני בעיקר על שתי חשבוניות על שירותי ייעוץ שהוציא ב-2011 בסכום מצטבר של כמיליון דולר - חשבוניות אלה הן כפי הנראה הבסיס למעצרו של אודי נטע. לפי השאלות שנשאלו שטיינמץ וזילברשטיין, כספי ייעוץ אלה, והעברות כספיות נוספות מהוות מבחינת המשטרה וגורמי אכיפה בעולם, חלק ממערך הלבנת הון בו היה מעורב שטיינמץ לכאורה.

חקירתו של שטיינמץ בנוגע לזכויות הכרייה בסימנדו, מרבץ עופרת מהגדולים בעולם, בגינאה שבמערב אפריקה - הפכה לגלויה בדצמבר השנה, אז עוכב שטיינמץ לחקירה בישראל. החקירה נוגעת לחשד כי שטיינמץ מעורב בפרשה חובקת עולם ורחבת-היקף, שעניינה מתן שוחד לנשיא גינאה שבאפריקה, אלפא קונדה, ולרעייתו, בתמורה לרישיונות כריית ברזל. בנוסף חשוד שטיינמץ בהלבנת הון.

בימים אלה מנוהלת החקירה במשותף על-ידי רשויות אכיפה בארה"ב, בשווייץ, בגינאה ובישראל, זאת במסגרת המאמץ הבינלאומי נגד תופעת השוחד לעובדי ציבור זרים ברחבי העולם.