בצל הצניחה במניית טבע  בשבועות האחרונים, וכחצי שנה לאחר שהרפורמה במדדי הבורסה המקומית יצאה לדרך, הבורסה משנה את תקרת המשקל של טבע במדדים ומחליטה "להגדיל בהדרגה את משקלה של טבע במדדי הדגל". כלומר, הבורסה מוסיפה עוד פעימה בהליך שינוי המשקל של מניית טבע, המהווה כיום כ-4% ממדד ת"א 35 וכ-2.8% במדד ת"א 125, כך שההליך יהיה הדרגתי יותר.

התקרה תעלה ל-7% בת"א 35

בהודעת הבורסה מצוינים הנימוקים להחלטה של ועדת המדדים שלה, שהכריעה בנושא, ולפיהם "ועדת המדדים החליטה להגדיל את משקלה של טבע במדדים, בהדרגה, ב-2 פעימות חודשיות, במטרה למזער את האפשרות לתנודות שערים חדות בשל עודפי ביקוש הצפויים במניית טבע ועודפי היצע הצפויים בשאר המניות הנכללות במדדים, במועד העדכון החודשי הקרוב".

מדובר בשימוש בכלי שהוכנס במיוחד ברפורמת המדדים למצב מיוחד שבו מניה כה גדולה מאבדת ערך רב בזמן קצר. החלטות ועדת המדדים הן שתקרת המשקל של טבע בתום המסחר ב-7 בספטמבר הקרוב, שהינו מועד העדכון החודשי של המדדים בספטמבר, תהיה 5.5% במדד ת"א 35 ו-4% בת"א 125. תקרת המשקל של טבע תגדל בתום יום המסחר ב-9 באוקטובר, ואז היא תעמוד על 7% במדד ת"א 35 ועל 5% בת"א 125.

אחד מהעקרונות שהבורסה קבעה ברפורמת המדדים שביצעה אך לפני חודשים מעטים, היה הקטנת המשקל המירבי של מניה מסוימת במדדי הדגל, וזאת על מנת להקטין ריכוזיות של מניה מסוימת במדדים, או של סקטור מסוים. בתחילה, עוד ב-2015, דיברו בבורסה על כך שהמשקל המקסימלי החדש לחברה שתיכלל במדדים ת"א 35 ות"א 125 יהיה 4%, ולא 10% כפי שהיה קבוע אז (טרום הרפורמה). לאחר מכן הבורסה שינתה את הכוונה המקורית שלה לגבי התקרות האמורות וקבעה את התקרות השוררות בפועל כיום: 7% למניה במדד ת"א 35 ו-5% למניה במדד ת"א 125.

מגבלת משקל למניה במדד הינה תקרה שנקבעת במדד למניה מסוימת, "וזאת על מנת להגביל את השפעתה של מניה בודדת על המדד", מסבירים בבורסה שם מפרטים בנוסף כי "אם בפועל, לאחר חישוב משקל המניה לפי הנתונים האמיתיים, משקלה עולה על התקרה, ייעשה חישוב מתאים להורדת המשקל לתקרה".

מניית טבע צנחה ב-44% מאז פרסום הדוחות הרבעוניים החלשים לפני שבועיים. טבע הפחיתה את התחזיות השנתיות, ביצעה מחיקת מוניטין גדולה בארה"ב, חתכה את הדיבידנד והזהירה מפני אפשרות שלא תעמוד בקובננטס שלה בסוף השנה הקרובה. לאור זאת, המניה נסחרת כיום במחיר של כ-17.5 דולר שמשקף לטבע שווי שוק של כ-17.8 מיליארד דולר "בלבד". כך, מתחילת השנה הנוכחית איבדה טבע למעלה ממחצית מערכה בבורסה.