בית המשפט קבע: יש לראות באופניים חשמליים כרכב מנועי כהגדרתו בכל הנוגע לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

השופט אלדד נבו דן בסוגיה האם אופניים חשמליים מהווים רכב מנועי בתחשיב לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים בתביעה שהוגשה נגד איי.די.איי ביטוח ישיר לבית משפט השלום בכפר-סבא.

"האופניים החשמליים הנעים היום בכבישי הארץ בהחלט עונים על ההגדרה כלי רכב הנע בכוח מכני... האופניים החשמליים הם תופעה כה נפוצה, עד שניתן לקבוע כידיעה שיפוטית ששימוש בדוושות האופניים לצורך נסיעה הוא עניין נדיר, והנעת האופניים החשמליים נעשית אך ורק באמצעות המנוע החשמלי... האופניים החשמליים נוסעים בכביש (שהרי החוק אוסר עליהם לנוע על המדרכה) וגורמים לסיכון תעבורתי משמעותי... התאונות הנגרמות כתוצאה משימוש באופניים חשמליים זהות בנסיבותיהן ובתוצאותיהן לתאונות בהן מעורבים אופנועים", כך צוין בפסיקה (שבה אגב התביעה עצמה נדחתה).

כיצד יש לקבוע פיצויים במקרה שבו מעורבים אופניים חשמליים שמוגדרים כרכב מנועי? כאן עולה בעייתיות בה דן השופט נבו, לאור העובדה שהנהגים על כלי הרכב הממונע הזה לא אוחזים בביטוח חובה.

"ייתכן שאם המחוקק היה נותן דעתו ומסדיר את השימוש באופניים חשמליים כפי שמוסדר השימוש באופנוע תוך חיוב בלימוד נהיגה וקבלת רישיון, חובת רישום ורישוי כלי הרכב וחובת ביטוח היה השימוש בהם הופך לתופעה חיובית, אולם במצב הקיים כיום בו רוכשי האופניים החשמליים עושים שימוש בדרכי תחבורה מבלי להכיר ולציית לחוקי התעבורה הבסיסיים וללא כל מיומנות לנהיגה בדרך ציבורית, הם מהווים מפגע תעבורתי המסכן את הולכי הרגל ואת הנהגים עצמם".

עם זאת, נבו מציין כי אילו יסווגו אופניים חשמליים ככלי רכב, ציבור הרוכבים יפסיד מזה, וציבור הולכי הרגל יהיו מי שירוויח. מכאן סבור נבו כי יש להכליל את האופניים החשמליים כרכב מנועי בהיבט הביטוחי. "ייתכן כי בעקבות הגדרה זו והקשיים שהיא מעוררת מעודד את המחוקק להסדיר את השימוש בכלי רכב אלה בהיבטי רישוי הנהיגה, רישוי רכב וביטוח".

עד אשר ואם בכלל ייושם החזון שמציג השופט נבו, כלומר הגדרת כלי רכב ממנועים אלה ככלי תחבורה לא רק בהיבט הביטוחי - כדאי להתבונן על האכיפה בשטח בכל הנוגע לרוכבים על כלי רכב דו-ממונעים, אופניים או קורקינט חשמלי, שעלו לכותרות השבוע בעקבות התאונה בה הייתה מעורבת הדוגמנית שלומית מלכה. משרד התחבורה הגדיר את נושא התקינה, מה מותר ומה אסור בכל הנוגע לרכיבה על כלי רכב אלה - כך למשל גיל רכיבה מינימלי, שימוש בשבילי רכיבה, מתי חובה לחבוש קסדה וכדומה. ומה בנושא האכיפה שנדמה שהוזנח?

במשרד התחבורה מדגישים כי "האחריות על אכיפת תקנות הקשורות לאופניים ולקורקינטים חשמליים, כמו בכל שאר כלי הרכב, מוטלת על משטרת ישראל. במטרה לסייע למשטרת ישראל באכיפת התקנות, יזם משרד התחבורה את הרחבת סמכויות האכיפה גם לפקחי הרשויות המקומיות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הסדיר את כל נושא התקינה, הרכיבה והבטיחות של אופניים וקורקינטים חשמליים, בתקנות מפורטות שאושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת ופורסמו בכל אמצעי התקשורת".

עוד מציינים במשרד כי "בשנתיים האחרונות נערכו מבצעים רבים כנגד בתי עסק שמכרו אופניים וקורקינטים חשמליים בלתי חוקיים. במסגרת המבצע הוחרמו מאות כלים חשמליים, האסורים בשימוש. בקרוב צפויים להתבצע מבצעים נוספים נגד בתי העסק המשווקים אופניים וקורקינטים חשמליים שאינם עומדים בתקן הישראלי. 

 

"תוכנית מהפכנית להקמת רשת אוטוסטרדות לאופניים"

"משרד התחבורה מקדם בימים אלה תוכנית מהפכנית להקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים, בגוש דן, המציעה לראשונה לציבור הרחב, רשת מהירה, רציפה ובטוחה של שבילי אופניים, בין מרכזי הערים לאזורי התעסוקה, במטרופולין תל-אביב. בשלב הראשון יוקמו 10 אוטוסטרדות אופניים, בסטנדרט גבוה, באורך כולל של כ-150 קילומטר. שבילי האופניים המתוכננים יהיו ברוחב של 3 מטרים לפחות, וישולבו בהם במידת הצורך גשרים, שיאפשרו חצייה מהירה ובטוחה של כבישים מהירים. לאורך המסלולים יוצבו מתקני דרך נוספים לרוכבים כגון: עמדות מנוחה, ברזיות, מפות ושילוט מתאים.

"הערים בהן יוקמו האוטוסטרדות הן: תל-אביב-יפו, רמת-גן, חולון, בת-ים, פתח-תקווה, בני-ברק, גבעת שמואל, גבעתיים, אזור, רמת-השרון, ראשון-לציון, רעננה, כפר-סבא, הרצליה, רמלה ואור-יהודה. במקביל להקמת האוטוסטרדות, פועל משרד התחבורה, לעידוד הרשויות להקמה או להרחבה של שבילי אופניים מזינים שיקשרו בין השבילים המקומיים בתחומן לבין הרשת המטרופולינית ובכך להגביר את השימוש באופניים". 

האכיפה מספיקה?

משטרת ישראל, האמונה כאמור על סוגיית האכיפה, מציגה נתונים המלמדים על גידול בהיקף הדוחות - יחד עם גידול בהיקף התאונות בהן היו מעורבים אופניים חשמליים: 169 עד כה נכון לשנת 2017 לעומת 125 בשנת 2016. בכל הנוגע לאכיפה כנגד אופניים חשמליים בגין עבירות תנועה שונות, הוענקו עד כה 8,600 דוחות במהלך 2017 לעומת כ-5,000 דוחות בשנת 2016, כלומר עלייה של כ-71%.

האם זה מספק לנוכח הגידול בנפגעים בתאונות אלה? כאמור, חוק האופניים מרחיב את הסמכות לפקחי הרשויות המקומיות, שהתאם להחלטת הרשות המקומית יוכלו להטיל קנסות על רוכבים שמפרים את החוק. בשלב זה מדובר על רשויות בודדות, בהן תל-אביב ורמת-גן, שצפויות להתחיל להטיל קנסות על המפרים בחודש אוקטובר הקרוב.

אולם, בפורום ה-15 (הערים העצמאיות) ומרכז השלטון המקומי מתריעים כי ללא אכיפה משטרתית משלימה וקמפיין הסברתי נרחב תחול עלייה במספר הנפגעים בתאונות דרכים במעורבות רוכבי אופניים חשמליים.

זאת ועוד, לטענתם, אמנם חוק האופניים מעניק לפקחים העירוניים סמכות המקבילה לשוטרים, אולם סמכות זו חלה רק בתחומי המדרכות ושבילי האופניים ולא על הכביש. מכאן שהפקחים לא יוכלו להטיל קנסות על הרוכבים המפרים אשר נוסעים על הכביש (אי-חבישת קסדה, חציה באור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה וכדומה).