גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גם בשיחות הבינלאומיות התחלנו בקטן ושינינו את השוק לגמרי"

גיא ניסנזון הביא למהפכה בשוק השיחות הבינלאומיות לפני 15=16 שנים וכעת הוא מאמין שאפשר להביא לשינוי בשוק קרנות הנאמנות ■ "בתי ההשקעות הגדולים 'לא סופרים' את האזרח הפשוט שמחפש מה לעשות עם כספי החיסכון שלו" ■ למדריך קרנות נאמנות

יצירה / צילום: מקס מורון
יצירה / צילום: מקס מורון

"אחד הדברים שתמיד עניינו אותי היה להסתכל על חברות או רעיונות שללקוח אין הרבה מושג לגבי התמחור של המוצר או השירות שלהן, בתחומים שרמת השקיפות שלהם נמוכה. כך למשל כשהקמנו את אקספון לא הייתה תחרות בישראל בתחום השיחות הבינלאומיות. לפני 14-15 שנים בערך היו כאן 3 חברות - בזק בינלאומי, קווי זהב וברק - העלויות עמדו על כמה אגורות בודדות לדקת שיחה בזמן שהם לקחו 2-3 שקלים לדקה. ובאמת לאחר שנכנסנו עלויות השיחות ירדו ב-80%-90%".

הדובר: גיא ניסנזון. ניסנזון התפרסם לאחר שהקים את אקספון 018 בשנת 2000 שהובילה מהלך להוזלת השיחות הבינלאומיות בישראל, הרבה לפני שמשה כחלון, בתפקיד שר התקשורת, הוביל למהפכה דרמטית בתחום המחירים בשיחות הסלולר. כיום מנסה ניסנזון, 42, להביא לשינוי משמעותי בשוק קרנות הנאמנות. הוא מחזיק ב-40% מבית ההשקעות יצירה שהוקם בסוף 2016 ומכהן כיו"ר שלו. הוא עצמו אומר כי "אין לי מושג בתחום ההשקעות".

אביו של גיא, חיים, הוא ממייסדי חברת ציוד האלקטרוניקה הצבאית ראדא ודודו, מאיר ניסנסון, שימש בעבר כמנכ"ל IBM ישראל. בשנת 2013 היה ניסנזון שותף לאקזיט בחברת NTS, שנסחרה במקביל בת"א ובניו יורק, אשר נמכרה בעסקת מיזוג לתוך חברה אמריקאית בשליטת קרן הפרייבט אקוויטי Tower Three Partners לפי שווי של 83 מיליון דולר. NTS, שניסנזון ניהל והוביל, הייתה גלגולה של אקספון שנמכרה כמה שנים קודם לכן לחזי בצלאל בתמורה לכ-5 מיליון דולר, ושבמועד מכירתה עסקה בהקמת תקשורת בארה"ב. את מניותיו ב-NTS (כ-8%) המיר ניסנזון בעסקת המיזוג במניות החברה הרוכשת.

מנכ"ל יצירה הוא אילן ארד קשת, שמחזיק בעוד 20%, עמית ביליה, אנליסט ומנהל השקעות מחזיק ב-20% ושמואל ילשביץ מנהל השיווק מחזיק אף הוא ב-20%. בראיון ל"גלובס" מספרים ארבעתם כיצד בכוונתם להביא לשינוי בשוק קרנות הנאמנות.

אז איך הגעת ליצירה?

ניסנזון: "אני מכיר את אילן בערך 20 שנה. אילן בא ואמר לי שבתחום קרנות הנאמנות יש בעייתיות, בין השאר מכיוון שמנהלי הקרנות, בטח בבתי ההשקעות הגדולים, לא מסתכלים על הלקוח כגברת כהן מחדרה שיש לה תיק נכסים פיננסיים אלא רואים כלקוח את יועץ ההשקעות בבנק שהוא למעשה גורם מתווך ולא המשקיע הסופי. את המשקיעים, כלומר האזרח הפשוט שמחפש מה לעשות עם כספי החיסכון שלו, הם לא סופרים למעשה, בין השאר מכיוון שיש בורות עצומה בקרב הציבור בכל מה שקשור להשקעות. כאן התחלתי להתעניין בנושא".

למה הכוונה?

למשל, חלק מבתי ההשקעות יוצרים בלבול בכל קטגוריה. בתי ההשקעות הגדולים מריצים הרבה מאוד קרנות בכל קטגוריה ומפרסמים בכל תקופה מסוימת את הקרן האחת שהכי הצליחה בקטגוריה שלה (למשל קרנות גמישות, או קרנות 80-20 וכו'...) כדי להראות שהם הכי מצליחים וכמובן למשוך לקוחות. אנחנו פועלים בדרך אחרת".

שהיא?

ארד: "בכל קטגוריה נפעיל קרן אחת בלבד, שבאמצעותה נוכל להפגין את היכולות שלנו. או שהקרנות יצליחו או שלא, אבל לא נפעל בדרכים שהאחרים פועלים. ובינתיים אנחנו לא גובים דמי ניהול".

כמה קרנות יש לכם כיום?

ארד: "יש לנו 3 קרנות שאנחנו מנהלים, ואיילון עושים את ההוסטינג. אגב עמלת ההפצה היא 0.35% אז אפס דמי ניהול זה למעשה סבסוד של הקרן. הכל במטרה שהמשקיעים יבואו וייראו מה היכולות שלנו".

מתי הושקו הקרנות?

ארד: "בחודש מרץ השנה. יש לנו קרן גמישה, קרן 80-20 וקרן 70-30. בחרנו קטגוריות שבהן אנחנו בטוחים בערך המוסף שלנו וביכולת שלנו להתבלט".

ניסנזון: "החלטתי לממן את פעילות החברה בגלל שמבחינתי זו הזדמנות להיכנס כמשקיע במשהו שעומד להביא שינוי לתצורה של השוק היום ולדרך שבה פועלים השחקנים וגם הלקוחות. גם בשיחות הבינלאומיות התחלנו מאוד בקטן ושינינו את השוק לגמרי וגם כאן אני מאמין שנוכל להביא שינוי".

כאן זה יהיה הרבה יותר קשה...

ניסנזון: "בסדר. יש לנו זמן. כששאלתי אנשים אם הם יודעים כמה קרן הנאמנות שלהם עשתה וכמה דמי ניהול גובים מהם, והם פשוט לא ידעו. זה גם מה שהיה בזמנו בתקשורת הבינלאומית. יש כאן ציבור עצום שסובל משוק עם בעיה קשה של שקיפות. המתחרים הגדולים נוקטים בכל מיני טקטיקות לבלבל את הציבור הרחב. לפעמים באותה קטגוריה אתה רואה פערים עצומים בין קרנות שונות של אותו בית השקעות באותה קטגוריה, אז הם מפרסמים כל פעם את הקרן המצליחה יותר וגובים עליה דמי ניהול גבוהים מאוד. אני מאמין שאנחנו נפעל בדרך אחרת ונביא בסופו של דבר שינוי משמעותי לשוק הזה".

כמה גייסתם עד היום?

ארד: "כ-10 מיליון שקלים".

אתם מתכננים לפתוח עוד קרנות?

"רק אם נראה שאנחנו יכולים להביא ערך מוסף. יש כמובן עוד הרבה תחומים שאנחנו מאמינים שאנחנו יכולים להיות טובים יותר בהם. הכוונה היא לפתוח עוד קרנות אבל זה לא יהיה השנה".

זה שוק ענק בסך הכל...

ארד: "נכון. יותר מ-220 מיליארד שקל. כך שיש לנו הרבה לאן לצמוח. יש הרבה מאוד בורות בציבור בנושא ההשקעות. אני מצפה שהמשקיע יבוא ויבדוק למה גובים ממנות דמי ניהול כאלה ולא אחרים ומספק לו תמורה כזו ולא אחרת".

ארד החל את דרכו בשוק ההון לפני קצת יותר מ-10 שנים, קצת לפני פרוץ המשבר הגדול. "התחלתי בבנק הבינלאומי בתור יועץ, משם עברתי לדש ולאחר המיזוג עם מיטב נוצרה לי הזדמנות לפעול בתחום מסחר הנוסטרו אז עזבתי. לאחר מכן הייתי תקופה קצרה בתמיר פישמן ולאחר שהם מכרו את פעילות ניהול התיקים החלטנו אני, עמית ביליה (אנליסט ומנהל השקעות ביצירה), ושמואל ילשביץ (מנהל השיווק) לעזוב ולהקים את יצירה".

"השוק לא מתמחר את הסיכונים בנדל"ן היזמי" 

היום מאוד קשה לבדל את עצמך מול הקרנות האחרות בתחום האג"ח בגלל התשואות הנמוכות...

"המידע שיש היום בשוק לא מתחבר הרמטית, המסגרת לא שלמה. יש הרבה מאוד רעשי רקע מצד פוליטיקאים, בנקים מרכזיים ועוד.. צריך לוודא שאנחנו לא נותנים את הכסף למי שלא יחזיר".

למשל?

ארד: "כרגע לדעתנו השוק לא מתמחר נכון את הסיכון באג"ח של חברות הנדל"ן היזמיות. גארי ברנט, היזם של אקסטל, עושה מניפולציות ומושך זמן וזה עובד לו בינתיים בשוק ההון הישראלי. בתחום יזמות הנדל"ן הסיכון נראה כיום גבוה מהסיכוי. ראינו את הירידה החדה במכירות לאחרונה וקשה לדעת לאן השוק הזה הולך בעתיד הקרוב".

עמית ביליה: "לדעתי כבר בדוחות של הרבעון השני נראה בעיות תזרימיות יותר קשות. פרמיות הסיכון מעוותות".

מה הסיבות לזה?

"ברגע שהיועצים מסירים את האחריות מהמשקיע אז נוצר אפקט עדר, ועובדים על תחרות בין כולם. אין אינטרס של החברות הגדולות והמוסדיים לייצר זעזוע. צריך להבין שחברות הנדל"ן היזמיות הקטנות בבעיה. בחלקן הנכסים השוטפים לשנה קדימה לא יכולים לשרת את החובות ל-12 חודשים. יכולה להיווצר בעיה חמורה והשוק עדיין לא מתמחר את זה. זה נשגב מבינתי".

כל עוד הן יכולות לגייס כספים בריבית נמוכה ולגלגל חובות אז אין בעיה...

ביליה: "נכון. אבל זה יסתיים בשלב כלשהו. זה סוג של נבואה שמגשימה את עצמה כי אם באמת בדוחות הקרובים יבינו שיש בעיה בחלק מהחברות והתשואות יתחילו לעלות יכול להיות שיתחיל כדור שלג מסוים. אולי זה לא יקרה וברבעון הבא ייראו שהשוק חזק ואין בעיה. אבל יכולה לדעתנו להיות סכנה מאוד משמעותית ברגע שיתחילו לצוף הבעיות מהדוחות, כי כבר יש בעיית תזרים בחלק מהחברות הנדל"ן היזמי".

ארד: "אנחנו לא צופים קטסטרופה בשוק הנדל"ן בארץ אבל בהחלט מעריכים שיכולה להיות שחיקה במחירי הדירות וזה לא מגולם במלואו באג"חים".

ומה אתם חושבים על שוקי המניות?

ארד: "באפיק המנייתי עיקר ההחזקות שלנו הן בארה"ב. בעיקרון אנחנו מחפשים את הענפים והחברות שמהן תגיע הצמיחה, שזה אומר בעיקר תחומי הטכנולוגיה, ואת החברות שצומחות הכי מהר ומשנות את המציאות כמו שירותי ענן וביג דאטה, אינטיליגציה מלאכותית, סייבר ועוד. היסטורית אנחנו במכפילים בטווח הגבוה ובהחלט ייתכן שיהיה תיקון שיביא את המכפילים לרמות יותר נמוכות אבל הנחת הבסיס שלנו היא שהמגמה החיובית בשוקי המניות בארה"ב תימשך בשנה הקרובה".

עוד כתבות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין