שר האוצר בממשל טראמפ, סטיבן מנוצ'ין, יהודי, יצא להגנת הנשיא בעקבות הביקורת שנמתחה עליו בגין התבטאויותיו על ההתפרעויות שחוללו ניאו-נאצים וקבוצות משטמה אחרות בשארלוטסוויל, וירג'יניה, בסוף השבוע שעבר. בפיגוע דריסה במהומות שם נרצחה מפגינה נגד הארגונים הגזעניים. החשוד הוא צעיר ניאו-נאצי.

מנוצ'ין, היהודי הבכיר ביותר בממשל, ניצב לצידו של טראמפ, יחד עם גארי קוהן, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן, אף הוא יהודי, כאשר הנשיא הכריז, זמן קצר לאחר שוך המהומות, שיש "אנשים טובים מאוד בשני הצדדים". בכך נתן טראמפ בסיס להאשמות שהוא מוצא הקבלה בין ניאו-נאצים וגזענים אחרים לבין אלה שמתנגדים להם. במהלך ההתפרעויות, נשאו הניאו-נאצים לפידים, וקראו: "יהודים לא יחליפו אותנו", ו"הייל טראמפ".

בשלב זה, טרם התפטר במחאה אף בכיר יהודי אחד בממשל טראמפ, אם כי מחוקקים יהודיים, רפובליקאים ודמוקרטים, הצטרפו לעמיתים לא יהודיים וגינו בחריפות את דברי הנשיא. אפילו אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שמתמקדת בדרך כלל רק בסוגיות הקשורות בישראל, מצאה לנכון לפרסם הודעת גינוי.

מנוצ'ין הוא הבכיר היהודי הראשון בממשל שהסכים להגן על טראמפ, כנראה לאחר שיותר מ-300 מחברי המחזור שלו באוניברסיטת ייל, מ-1985, קראו לו להתפטר במחאה על דברי הנשיא.

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו בשבת כתב מנוצ'ין: "אני מגנה בתקיפות את פעולותיהם של אלה ששטופים בשנאה ושחדורים ברצון לפגוע באחרים. אני לא אגן עליהם, והנשיא והממשל לא יגנו עליהם".

"קשה לי להאמין שאני צריך להגן על עצמי, או על הנשיא (מפני האשמות כאלה), אך אני חש שאני חייב להודיע לכם, שבשום פנים ואופן הנשיא אינו מאמין שקיימת הקבלה בין קבוצות ניאו-נאציות, או קבוצות משטמה אחרות, שדוגלות באלימות, לבין קבוצות שמפגינות בדרכי שלום ובאופן חוקי", הוסיף מנוצ'ין. על הציוץ דווח בראשונה ב"ניו-יורק טיימס".

מנוצ'ין לא ציין האם, לדעת טראמפ, קיימת הקבלה כזו כאשר מפגינים נגד ניאו-נאצים נוקטים אלימות.

שר האוצר כתב עוד, כי הוא מתמקד ברפורמה במערכת המיסים ובהמרצת הצמיחה הכלכלית והוסיף: "אינני מאמין שההאשמות נגד הנשיא מדויקות. אני מאמין שאתם (חברי המחזור) והעם האמריקאי כולו צריכים לשאוב עידוד מכך שגברים ונשים עתירי כשרונות מקיפים את הנשיא בממשל זה".

עמיתיו של מנוצ'ין בייל קראו לו להתפטר לאלתר: "לעיתים נדירות ביותר העלנו בקשה כזו באזני חבר ללימודים, וייתכן שמעולם לא עשינו זאת", כתבו חברי המחזור במכתב לשר האוצר. "אנו עושים זאת היום מפני שהנשיא טראמפ הגדיר את עצמו כאוהד של קבוצות שערכיהן עומדים בניגוד לערכים שאנו רואים אותם כחיוניים לכבוד הלאומי שלנו כאמריקאים, כבוגרי ייל וכבני אדם הגונים".

"אנו קוראים לך כחבר, כעמית ללימודים וכאזרח אמריקאי להתפטר במחאה על תמיכתו של טראמפ בנאציזם וברעיון עליונות הגזע הלבן", נאמר במכתב של בני המחזור. "אנו יודעים שאתה טוב מכדי להישאר בממשל הזה, ואנו סומכים עליך שתעשה את המעשה הנכון".

ה"טיימס" מציין שעל מנוצ'ין ועל קוהן - היהודים הבולטים בצמרת הממשל - הופעל לחץ שיתפטרו בימים שחלפו מאז המהומות הניאו-נאציות בשארלוטסוויל. בשבוע שעבר נחרד הבית הלבן שמועות שקוהן עומד לפרוש, ופרסם הודעה שמדגישה כי היועץ הכלכלי מוסיף לכהן וכל השמועות שטוענות ההיפך "כוזבות ב-100%". בכל זאת, "וושינגטון פוסט" דיווח ביום ה', מפי ידידים של קוהן, שהוא נבעת למשמע דברי הנשיא על מהומות שארלוטסוויל.