גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עושר מופלג: תיירות השיט צוברת תאוצה בקרב הישראלים

תיירות שיט בכלל והפלגות יוקרה בפרט הן תחום מתפתח במהירות, וחלקם של הישראלים בו עולה בהתמדה ■ בין האטרקציות: מסעדות שף, באטלר אישי, קורס צלילה במהלך השיט, הופעות של אמנים נחשבים והרצאות מפי מדענים ואנשי רוח ■ בקרוב גם שיט יוקרה בצוללת

תיירות שיט והפלגות יוקרה / צילום: Manuel Silvestri
תיירות שיט והפלגות יוקרה / צילום: Manuel Silvestri

מי שיפליג בעונה הקרובה על סיפונה של ה-Silver Muse, ספינת הדגל החדשה של חברת Silver Sea, עלול לעמוד בפני החלטות לא פשוטות. למשל, באיזו מבין שמונה המסעדות הפועלות בספינה יסעד בארוחה הבאה, בזו המתמחה בפיוז'ן אסיאתי, באחרת המגישה אוכל איטלקי, ביפנית או במסעדת מאכלי ים מתוחכמים על הגריל? ואולי בצרפתית, הנושאת את החותמת של רשת Relais & Chateau, וחומרי הגלם בה מיובאים כולם מצרפת?

סוגיה נוספת שעמה נאלצו הנוסעים להתמודד כבר בעת הזמנת התא, או יותר נכון הסוויטה, הייתה באיזו דרגת קשיות יעדיפו את המזרן במיטת ה-Savoir (המייצרים מיטות ללקוחות רמי מעלה, מנשיאים ועד בתי מלוכה) שלהם: רך, מוצק או קשה? ככה זה בספינה שבה גנן במשרה מלאה דואג אך ורק לסחלבים המוצבים בכל פינה.

הייתי אורחת ליום אחד על ה-Silver Muse, בעודה עוגנת בנמל ונציה. בעוד כמה שעות יתחילו הנוסעים לעלות על הסיפון, והאונייה תפליג לדרכה. שאלתי את הקפטן מרקו סנג'יאקומו כיצד השתנה החתך של הקהל בהפלגות היוקרה בשנים האחרונות. סנג'יאקומו, יליד גנואה, 30 שנה בים, מגוהץ כולו בלבן, חייך, "האווירה כיום פחות רשמית, והקהל יותר צעיר, פתוח ונינוח. יש גם תוכניות לילדים, ומטבע הדברים בהפלגות בים התיכון יש יותר משפחות. אף שבאופן מסורתי רוב הנוסעים בהפלגות מהסוג הזה הם אמריקאים, אנגלים ואוסטרלים, כיום רואים על הסיפון גם נוסעים ממדינות אחרות באירופה".

גם חשיבותם של ערבי הגאלה פחתה במקצת, עם זאת קוד הלבוש הוא סמארט קז'ואל, ובארוחות הערב במסעדה הצרפתית או בזו של מעדני הים מצפים מהגברות לבוא בשמלות ערב ומהגברים בחליפות ובעניבות. לצד גינוני עולם ישן אלה, קשה לתאר כיום ספינה ללא WiFi, וגם חשיבותם של הספא על סוגיו ופינוקיו השונים עלתה מאוד. נוסיף שהספא נתפס כיום כמקור הכנסה משמעותי בספינות היוקרה.

לכל תא באטלר אישי

אחרי 30 שנה כקפטן של ספינות תענוגות, נדמה שסנג'יאקומו כבר ראה הכול, ובכל זאת הוא זוכר את הנוסע ההוא, שבעגינה באחד מנמלי איטליה התעקש שהליקופטר ינחת על הרציף ממש, כדי להביא אותו למגרש הגולף האהוב עליו בטוסקנה. "הוא היה מוכן לשלם כל מחיר, ובסופו של דבר נענינו לגחמה", סיפר סנג'יאקומו.

זה עוד כלום לעומת הנוסע שצד "דג אבן", הדג הארסי ביותר המשייט בימים, וביקש שיבשלו אותו בשבילו במטבח של אחת מהספינות שעליהן עבדה באותו הזמן אן-מארי, ילידת דרום אפריקה וכיום השפית הראשית של כלי השיט. "שוטטנו בגוגל, מצאנו מתכון לשביעות רצונו והגשנו לו ברוב טקס", סיפרה בחיוך. "מדרך הטבע אנחנו נענים לבקשות שונות, ומגישים למי שמעוניין גם בשר ציד, מחזיר בר ועד צבי. חשוב לציין שאנחנו ערוכים גם לנוסעים המקפידים על כשרות, ואף הזמנו תנור מיקרוגל מיוחד לשם כך. שתיים מספינות החברה מתמחות במיוחד בדרישות הכשרות של הקהל החרדי".

אם עוד לא השתכנעתם, תשמחו לדעת שלכל תא יש באטלר אישי, שיעזור לכם לפרוק את המזוודה ולסדר את תוכנה בארון, ובסוף ההפלגה, כמובן, גם לקפל ולארוז. לא רק זאת, אלא שהבאטלרים הם בוגרי ה-Guild of Professional English Butlers. המונח "הכול כלול" נשמע אומנם שלא ממין העניין בהפלגה שכזאת, אבל למעט 60 דולר נוספים למנה עבור ארוחת ערב במסעדות Atlantide ו-La Dame, האוכל והמשקאות כלולים במחיר ההפלגה. גם פעילויות התרבות כלולות: מהרצאות ועד זמרים המשמיעים אריות מאופרות ומוזיקאי ג'אז. אורחים אוהבי כתיבה יכולים להיעזר בסופר אורח, שבתום ההפלגה יקבץ את סיפוריהם לאנתולוגיה.

הוזמנו ללאנץ' במסעדת מסעדת פירות הים. בכל אחת מהמסעדות מוזיקת הרקע מותאמת לרוח המסעדה. אנחנו סעדנו לצלילי הקונצ'רטו לכינור של בטהובן. הזמנתי מרק Pistou (קרוב רחוק של הפסטו), פטריות פורצ'יני בנוסח סטרוגנוף ולקינוח מנת חטאים מגבינה, גרגירי פטל ושוקולד. החיים נראו יפים.

ובעוד השמש שוקעת על ארמון הדוג'ים, הספינה הפליגה לדרכה לקרוז של 13 יום בים התיכון, ועל סיפונה 602 תיירים ו-410 אנשי צוות. גם לו יכולתי ורציתי לשלם כ-4,000 דולר לאדם לשבוע בסוויטה הזוגית הכי צנועה, לא נותר בספינה תא פנוי לרפואה, גם לא בסוויטת Silver, שעולה כ-1,000 דולר ללילה לאיש, או ב-Grand Suite, שאת מחירה יגלו לכם רק אם תמלאו פרטים אישיים באתר. צרות של עשירים.

Silver Sea לא לבד. עם חברות שיט המותרות נמנות כיום גם חברות כמו Regent Seven Seas ,Cruises, Crystal Cruises, Viking Ocean Cruises Oceania Cruises ועוד. הן נושאות על סיפונן בין פחות מ-100 נוסעים לבין כ-1,200 (תלוי בגודלן) בכל הפלגה, ואלה משלמים מחירים בין 400 ל-1,500 דולר ויותר לאדם ליום.

התחום צומח בהתמדה

המצב בעולם אומנם קשה, אך נראה ששוק הפלגות היוקרה העולמי דווקא משגשג. "תחום הפלגות היוקרה נמצא בעלייה כבר כמה שנים. הענף פורח ונבנות ספינות נוספות", אומר אורי שנבל, מנכ"ל חברת סונורמה, המייצגת בארץ את Silver Sea וחברות שיט נוספות, בהן Ponant הצרפתית ושלוש נוספות בתאגיד רויאל קריביאן. "שיאים חדשים נשברים בתחום הפלגות הנופש, הצומח בקצב. "בבריטניה, למשל, חלה בשנת 2016 עלייה של כמעט 10% בהשוואה לשנה שקדמה לה, נתון המעיד על מגמת עלייה משמעותית."

על פי ארגון חברות השיט הבינלאומי (CLIA), עולם השיט צובר תאוצה. ב-2016 תעשיית הקרוזים הגיעה ל-24.7 מיליון נוסעים ברחבי העולם, וכך אף עברה את התחזיות, שעמדו על 24.2 מיליון. הצפי לשנת 2017 עומד על 25.8 מיליון נוסעים. בתוך הפריחה הכללית הזו מלבלבת גם הערוגה הישראלית. אומר שנבל: "הצמיחה של הפלגות ישראלים היא עקבית. ב-5-4 שנים האחרונות אנחנו גדלים בין 10% ל-30% בשנה. השנה גדלנו ביותר מ-15%. בדומה לעולם, ההעדפה היא לחופשה משפחתית, והיעדים העיקריים והפופולריים ביותר בשיא העונה הם אגן הים התיכון, הפלגות אל ומברצלונה, מהריביירה הצרפתית ויש גם גידול משמעותי בהפלגות לים הבלטי. יעד מבוקש נוסף הוא האיים הקריביים, בעיקר לקרוזים שיוצאים מפלורידה. יש גם ביקוש גבוה ליעדים רחוקים כמו יפן, המזרח הרחוק ודרום אמריקה".

לפי נתוני ענקית התיירות האמריקאית Sabre על שוק ההפלגות הישראלי, מעל 50 אלף תאי אונייה נמכרו בשנים האחרונות לישראלים. קצב הגידול השנתי עומד על כ-15%, והצפי ל-2018 הוא כ-80 אלף תאים לישראלים. "סימנו את ישראל כיעד, ואנחנו נערכים בהתאם", אומרת אלסנדרה קאבלה, מנהלת מכירות בSilver Sea-. "אנחנו מאמינים שחלק מהישראלים שיבלו את חופשתם בשיט יכולים להרשות לעצמם לרכוש הפלגת יוקרה".

גם שנבל אומר שישראל נחשבת כיום למעצמה של תיירות יוצאת, ובין היתר קיים בה פלח שוק שפונה לתיירות מותרות לא המונית. "אני מעריך את מספרם בכמה מאות בשנה. בחברות שיט התענוגות בעולם זיהו את הפוטנציאל", הוא אומר. מצטרפת אליו מאשה אדמונד, מנהלת מחלקת השייט באופיר טורס, המייצגת בישראל חברות כמו Crystal Cruises ,Oceania Cruises, Cruises Regant Seven Seas ועוד. "אני מעריכה את מספרם של הישראלים היוצאים להפלגות יוקרה בכ-600 בשנה (הכוונה לישראלים שהזמינו הפלגה דרך ספקי השיט בישראל)", היא אומרת.

פעילויות, לא "הפעלות"

חתך הגילים, איך לומר זאת, יגרום לבני 50 להרגיש נוער, ובני 80 ויותר יפגשו לא מעט בני גילם, אבל העוסקים בתחום טוענים שהוא הולך ומצעיר. "בשנים האחרונות גם אנשים צעירים יותר ונהנתנים מתעניינים ולעיתים אף מזמינים הפלגות יוקרה", אומרת אדמונד, "אך לרוב מדובר בקהל שמצבו הסוציו-אקונומי איתן, מאנשים מבוססים היטב ועד עשירים מאוד, ואלה, מטבע הדברים, מבוגרים יותר".

היהלום שבכתר, ומה שמבדיל בין הפלגה אחת לאחרת, הוא פעילויות הפנאי והתרבות. הספינות, המשייטות במסלולים השונים על פני שבעת הימים, מציעות פעילויות (לא "הפעלות") שהן דה בסט אוף דה בסט - מירידה לחוף עם השף של הספינה כדי "לעשות שוק" ובהמשך לבשל איתו ארוחה אישית, ועד רסיטלים ומוזיקה קאמרית בביצוע אמנים נחשבים, או הרצאות מפי אסטרונאוטים, מדענים, סופרים ואנשי אקדמיה מן השורה הראשונה.

כך, למשל, ז'אן מישל קוסטו, בנו של הצוללן האגדי ז'אק קוסטו וחוקר בזכות עצמו בתחום האוקיינוסים, יצטרף ב-27 באוקטובר להפלגה באיים הקריביים על ה-Crystal Serenity ויעשיר את הנוסעים בהרצאות על נפלאות עולם המים (החל מ-6,785 דולר לאדם בתא עם חלון רחב). ב-19 בנובמבר יצטרף קוסטו ל-62 הנוסעים שיפליגו במשך שבוע על גבי היאכטה Crystal Esprit באזור איי הודו המערבית שבים הקריבי.

עוד אטרקציה ייחודית מציעה חברת רויאל קריביאן: קורס צלילה במהלך השיט, המאפשר למפליגים לקבל תעודת צולל מוסמך תוך כדי חופשה על אוניית פאר. הנוסעים יכולים לבחור ממגוון תוכניות - מהתנסות בת 30 דקות ועד תוכנית ריענון לצוללנים מנוסים. אלה יכולים לנצל את ההפלגה ולרענן את כישוריהם בין ספינות טרופות באיי הבתולה, ולראות מקרוב את הריפים המדהימים של הים הקריבי.

אבל דומה שאת אחת הפעילויות המסקרנות ביותר זוקפת לזכותה חברת Bluefish, המתמחה במילוי בקשות יוצאות דופן בתחומי התיירות והפנאי ללקוחות בעלי פרופיל גבוה (אחד מלקוחותיה המפורסמים הוא דונלד טראמפ).

מוחו היצירתי של סטיב סימס, הבעלים והמנכ"ל, הגה רעיון חדש, למי שבאמת כבר ראה, חווה ורווה הכול: הפלגה בצוללת אל מעמקי הים, ולא סתם למעמקים אלא אל שרידי הטיטניק, כולל סיור צלילה בספינה הטבועה, במחיר הצנוע של 105 אלף דולר למסע של שבוע.

האטרקציה הזו מוצעת גם לקהל הישראלי, בתיווכו של רענן בן בסט, מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, שחבר אל סימס ומתכוון לשווק את המסעות הללו גם בארץ. במהלך יוני 2018 ייצאו שלוש קבוצות של 12-10 משתתפים למסע הצוללת. לדברי בן בסט, בימים שבהם היעדים החדשים הולכים ואוזלים, הצליחו בלופיש וסימס לפתח מוצר יוצא דופן, המציע חוויה בלתי נשכחת גם למי שסבור כי ראה כבר הכול. "תיירות השיט היא כיום התחום המתפתח ביותר בעולם התיירות, ויש בה הרבה רעיונות יצירתיים", אמר.

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

"סידור עבודה לחברים"? מנכ"ל האוצר עונה למתקפה של מנהל רשות החברות

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט  בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מציגה: מעבר לרווח ותגמול של 10 מיליון שקל לבעל השליטה

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה