הטיפ היומי: האלומיניום עולה - ומקשה על מניה זו

בלידר שוקי הון מעריכים כי תוצאות קליל ימשיכו להישחק בטווח הקצר ■ הדבר גם בא לידי ביטוי בימים האחרונים, כשהמניה איבדה כ-10% משוויה

מפעלים של קליל ונירלט, מותג של אינרום / צילום: איל יצהר
מפעלים של קליל ונירלט, מותג של אינרום / צילום: איל יצהר

לפני שבועיים פרסמה קליל תוצאות חלשות לרבעון השני 2017, שתאמו את התחזית שלנו מתחילת השנה. החברה לא הציגה צמיחה בשורת ההכנסות ושיעורי הרווחיות נשחקו משמעותית ביחס לרבעונים האחרונים וביחס לרבעון המקביל אשתקד.

אלומיניום הוא חומר הגלם העיקרי של קליל ומהווה את המרכיב העיקרי בעלות המכר (למעלה מ-63% בשנים האחרונות). בשנים האחרונות נהנתה החברה מסביבה עסקית תומכת שנבעה ממחירי אלומיניום נמוכים. כך למשל, אם בשנת 2014 היה מחיר האלומיניום הממוצע כ-1,890 דולר לטון, בשנים 2015 ו-2016 היו מחירי האלומיניום כ-1,680 וכ-1,600 דולר לטון בהתאמה, מה שאפשר לקליל להציג שיפור משמעותי בתוצאותיה. עם זאת, בשנה האחרונה עלו מחירי האלומיניום בשיעור חד של כ-30%, כאשר המחיר הממוצע ברבעון השני חצה את רף ה-1,900 דולר לטון. מסיבה זו, חלה הרעה משמעותית בתוצאות קליל ברבעון השני של השנה והחברה הציגה ירידה של 9.6% ברווח הגולמי וירידה של כ-16% ברווח התפעולי ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

היה ניתן לצפות שההשפעה השלילית על תוצאות החברה תגיע ברבעונים הקודמים עם התחלת העלייה במחיר האלומיניום, אולם זו הופיעה רק כעת (ולהערכתנו עדיין לא במלוא עוצמתה). אם כן, מדוע ההשפעה לא התרחשה קודם? סיבה אחת היא מדיניות ניהול המלאי של החברה. לחברה מלאים שלרוב מספיקים לה למשך רבעון קדימה. המשמעות היא שבמשך כרבעון לפחות, נהנתה החברה ממלאי חומר גלם ומלאי תוצרת גמורה "זול". הסיבה השנייה היא עיתוי הוזלת הפרמיות ששילמה קליל לספקים מהם היא רוכשת את האלומיניום. בתחילת השנה פרמיות אלו הוזלו משמעותית וקיזזו באופן לא מבוטל את השפעת עליית מחיר האלומיניום. השפעה נוספת שקיזזה את הפגיעה בשיעורי הרווחיות, היא התחזקות השקל שהקטינה את הגידול בתצרוכת חומר הגלם.

מה צפוי ברבעון השלישי של השנה? אנו מעריכים כי המשך עליית מחירי האלומיניום במהלך הרבעון השלישי, שחצה לאחרונה את רף ה-2,000 דולר לטון, תוך צמצום מלאי העבר "הזולים" והתחזקות הדולר ביחס לשקל, יובילו לפגיעה בתוצאות החברה בטווח הקצר ולשחיקה נוספת בשיעורי הרווחיות. בנוסף, אנו סבורים כי קליל תתקשה לגלגל את העלייה במחירי חומרי הגלם ללקוחותיה לאור פערי המחירים הקיימים בינם לבין המתחרים, שכן הפרמיה שגובה קליל על מוצריה ביחס למחיר המתחרות "מתוחה מאוד" כלפי מעלה.

אנו צופים כי תוצאות החברה ימשיכו להישחק בטווח הקצר. הדבר גם בא לידי ביטוי בימים האחרונים, כשהמניה איבדה כ-10% משוויה. במציאות הנוכחית אנו חוזרים על המלצתנו ממארס של תשואת חסר לקליל. החברה נסחרת במכפיל רווח נקי גבוה מ-16 על התוצאות החזויות ל-2017, אשר ספק אם משקף בצורה הולמת את ההרעה הצפויה בתוצאות ברבעונים הקרובים.

*** הכותב הוא אנליסט אנרגיה, אגרו-כימיה ותעשייה בלידר שוקי הון. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק