מספנות ישראל בודקת אפשרות לייבא מלט ממצרים

חברה בת של המספנות ביקשה היתרים לייבא ממצרים ומטורקיה, למקרה שיוטל היטל היצף על יבוא המלט מיוון

פריקת שקי מלט / צילום: רויטרס
פריקת שקי מלט / צילום: רויטרס

הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה טרם הכריע בבקשה של יצרנית המלט הקטנה מלט הר טוב להטיל היטל היצף על יבוא מלט בידי מספנות ישראל, אך האחרונה כבר נערכת להרחבתו: ל"גלובס" נודע כי סימנט איי.אס, החברה הבת של מספנות ישראל שעוסקת ביבוא מלט, פתחה באחרונה בהליכים לקבלת היתרי יבוא של מלט המיוצר במצרים ובטורקיה.

גורמים בענף המלט טוענים כי מהלכי הבדיקה שעושה סימנט איי.אס בטורקיה ובמצרים נועדו להכשיר עבורה תוכנית חלופית ליבוא מלט, במקרה שהממונה על היטלי הסחר, דני טל, ייעתר לבקשה של מלט הר טוב ויחליט להטיל היטל היצף שיגביל את יבוא המלט מיוון שמיוצר בידי חברת לה פארג' - מלט שנמכר בשוק הישראלי במחירים נמוכים ובאופן שלטענת חברת מלט הר טוב מאיים על הייצור המקומי.

באחרונה ביקשה מלט הר טוב מהממונה על ההיטלים להטיל ערובה זמנית שתגביל את יבוא המלט מיוון בידי סימנט איי.אס, וזאת עד לגמר החקירה שהוא מקיים בנושא. במלט הר טוב נימקו את הבקשה בכך שעד גמר החקירה, העשויה להימשך עוד חודשים ארוכים, ייתכן שיקבע כי אכן סימנט איי.אס מייבאת בהיצף. שם טוענים כי במצב כזה, כבר ייגרמו לה נזקים כלכליים כבדים נוסף על הירידה במכירותיה במהלך השנה האחרונה ולפיכך ראוי להעמיד לה כבר כיום הגנה מפני יבוא המלט בידי סימנט איי.אס.

עם זאת, גורמים אחרים בשוק המלט טענו כי למהלכי הבדיקה שעושה סימנט איי.אס במצרים ובטורקיה אין קשר לחקירה שמתקיימת במשרד הכלכלה והתעשייה. לטענתם, בדיקות אלה נועדו להכשיר מקורות יבוא נוספים של סוגי מלט, כמו גם ניסיון של החברה להרחיב את היצע סוגי הסימנטים בשוק הישראלי, ובהם מלט לבן. לטענת הגורמים, מדובר במלט המיוצר בידי שורה של יצרנים בטורקיה ובמצרים שאינם קשורים לענקית לה פארג' שממנה היא מייבאת כיום מיוון.

בד בבד, ל"גלובס" נודע כי באחרונה פנתה סימנט איי.אס למכון התקנים, בבקשה לקבל את התקינה המתאימה לסוגי המלט שהיא מתכוונת לייבא ממצרים. במסגרת אותם הליכים נציגים של מכון התקנים נסעו למצרים כדי לבחון את סוגי המלט האמורים ואת עמידתם בתקן המקובל בישראל.

מסימנט איי.אס נמסר היום (א') בתגובה כי "במסגרת גיוון מוצריה ובהתאם לדרישות הגוברות בשוק, אנו בודקים יבוא של מלט גם ממצרים וזאת ללא קשר לחברת לה פארג'. באשר לסוגיית היטל ההיצף - חברת סימנט איי.אס בטוחה שלא יוטל היטל שכזה כי אין היצף וכי המשק הישראלי ימשיך ליהנות מפתיחת השוק לתחרות, משבירת המונופול ומהורדת מחירים".